• 1
  • 2
2018-10-28, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Här står hur man gör: https://support.microsoft.com/sv-se/...c-in-safe-mode

Det kan vara något hårdvarufel också, och då hjälper inte felsäkert läge.

Tack jag har testat det men startinställningar fanns inte som alternativ på min dator så vettifan hur jag ska göra..
Citera
2018-10-28, 21:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajjen123
Tack jag har testat det men startinställningar fanns inte som alternativ på min dator så vettifan hur jag ska göra..

Gjorde du såhär?

Från inloggningsskärmen

Starta om datorn. När inloggningsskärmen visas håller du ned Skift-tangenten samtidigt som du väljer Av/på Strömbrytarikon

> Starta om.
När datorn har startats om och skärmen Välj ett alternativ visas väljer du Felsök > Avancerade alternativ > Startinställningar > Starta om.
När datorn startats om visas en lista med alternativ. Välj 4 eller F4 om du vill starta datorn i felsäkert läge. Om du vill använda Internet väljer du i stället 5 eller F5 för felsäkert läge med nätverk.

Hade ett liknande problem med min dator, det var en extern hårddisk som skurit som var boven till det hela. Testa att koppla ur all utrustning förutom bildskärm, mus och tangentbord. Kolla vad som händer då. Din dator kan ha ett hårdvarufel, problemet behöver inte ligga i Windows.
Annars laddar du ner windows på en fungerande dator, och skapar en bootbar USB-sticka, trycker i USB:n i den trilskande datorn, och bootar från USB, välj alternativet "reparera".

Windows laddar man ner här. https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10
Citera
2018-10-28, 22:40
Medlem
Citat:
Gjorde du såhär?

Från inloggningsskärmen

Starta om datorn. När inloggningsskärmen visas håller du ned Skift-tangenten samtidigt som du väljer Av/på Strömbrytarikon

> Starta om.
När datorn har startats om och skärmen Välj ett alternativ visas väljer du Felsök > Avancerade alternativ > Startinställningar > Starta om.
När datorn startats om visas en lista med alternativ. Välj 4 eller F4 om du vill starta datorn i felsäkert läge. Om du vill använda Internet väljer du i stället 5 eller F5 för felsäkert läge med nätverk.

Hade ett liknande problem med min dator, det var en extern hårddisk som skurit som var boven till det hela. Testa att koppla ur all utrustning förutom bildskärm, mus och tangentbord. Kolla vad som händer då. Din dator kan ha ett hårdvarufel, problemet behöver inte ligga i Windows.
Annars laddar du ner windows på en fungerande dator, och skapar en bootbar USB-sticka, trycker i USB:n i den trilskande datorn, och bootar från USB, välj alternativet "reparera".

Windows laddar man ner här. https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10
Jajemen har testat allt det utan nån framgång, när jag klickar på av/på ikonen händer ingenting, och jag har försökt reparera flera gånger men det står bara att datorn inte kunde repareras. Får lämna in den imorgon och hoppas att de kan hitta problemet.
Citera
2018-10-28, 22:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jajemen har testat allt det utan nån framgång, när jag klickar på av/på ikonen händer ingenting, och jag har försökt reparera flera gånger men det står bara att datorn inte kunde repareras. Får lämna in den imorgon och hoppas att de kan hitta problemet.

Innan du bränner pengar på verkstad, så testa att ominstallera Windows helt, från USB då. Se till att du har licensnyckeln tillgänglig. Misstänker att om detta inte går, är antagligen hårddisken kass.
Är datorn äldre än tre år är frågan om det är lönt att bränna pengar på den.
Citera
2018-10-29, 09:15
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Min dator startas om varje gång jag försöker logga in på den, är den nån som vet vad det kan vara för fel?

Låt mig gissa att du endast har ett enda konto på datorn?? (om du haft ett annat konto så hade du kollat om samma sak händer när det kontot loggar in!)

Men OM du nu lyckas komma in i datorn, så rekommenderar jag att du använder:
1: Tillförlitlighetshistorik (2: loggboken)
Tillförlitlighetshistoriken visar fel som anges i loggboken men på ett mer lättbegripligt sätt.
Därigenom kanske du skulle kunna klura ut VAD det är som strular...

Prova! Och se till att ha ett separat Adminkonto utöver ditt egna konto.. Hade du haft det nu så hade du loggat in med adminkontot och felsökt..
Citera
2018-10-29, 09:16
Medlem
Citat:
Innan du bränner pengar på verkstad, så testa att ominstallera Windows helt, från USB då. Se till att du har licensnyckeln tillgänglig. Misstänker att om detta inte går, är antagligen hårddisken kass.
Är datorn äldre än tre år är frågan om det är lönt att bränna pengar på den.
Behöver ingen nyckel om Win 10 har varit aktiverad på datorn även om man bara har haft lokalt konto. Bara skipa stället där den frågar efter nyckeln så aktiveras den nästa gång datorn kopplas mot internet efter ett tag.

Citat:
Vem var det som byggde datorn och installerade Windows?

Känns onödigt att lämna in den innan du testat att installera om Windows mm.
Citera
2018-10-29, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Behöver ingen nyckel om Win 10 har varit aktiverad på datorn även om man bara har haft lokalt konto. Bara skipa stället där den frågar efter nyckeln så aktiveras den nästa gång datorn kopplas mot internet efter ett tag.

Vem var det som byggde datorn och installerade Windows?

Känns onödigt att lämna in den innan du testat att installera om Windows mm.

Köpte datorn av en polare för några år sen och har uppdaterat det mesta förutom hårddisken o nätaggregatet, däremot köpte jag ett nytt Windows 10 och installerade det sjölv för ca 1 år sen. Jag åker o köper en ny hårddisk idag istället, går inte att varken reparera datorn eller installera om Windows på den, står bara att datorn ej kunde installeras/repareras.. Kommer inte in på datorn och har bara ett konto
Citera
2018-10-29, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Låt mig gissa att du endast har ett enda konto på datorn?? (om du haft ett annat konto så hade du kollat om samma sak händer när det kontot loggar in!)

Men OM du nu lyckas komma in i datorn, så rekommenderar jag att du använder:
1: Tillförlitlighetshistorik (2: loggboken)
Tillförlitlighetshistoriken visar fel som anges i loggboken men på ett mer lättbegripligt sätt.
Därigenom kanske du skulle kunna klura ut VAD det är som strular...

Prova! Och se till att ha ett separat Adminkonto utöver ditt egna konto.. Hade du haft det nu så hade du loggat in med adminkontot och felsökt..

Kommer fan inte in på datorn så det går ej att kolla, köper en ny hårddisk idag o hoppas på det bästa, annars är det väl bara att lämna in den så de kan felsöka
Citera
2018-10-29, 14:29
Medlem
Löst nu. Köpte ny hårddisk så det var nog nåt skit med den. Tack för all hjälp!
Citera
2018-10-29, 15:58
Medlem
Citat:
Löst nu. Köpte ny hårddisk så det var nog nåt skit med den. Tack för all hjälp!
Bra att det löste sig.

Bara så du vet till nästa gång så har vissa fel krävt att man startade datorn från DVD / USB och tog bort alla partitioner på disken för att lösa fel där det inte räckte att bara formatera och installera om.

https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs
Kolla speciellt vid tiden 2:19

Ifall du inte vet så bör man bara ha 1 disk kopplad medan DVD / USB installerar Windows. Annars lägger / använder den något på andra disken som Windows behöver för att starta. Bla blir det svårare att veta vilken disk som orsakar fel i framtiden.

https://www.youtube.com/watch?v=-PodZPVy-30
Om du fortfarande har kvar original disken så visar den här videon hur man tar sig till diskhanteraren. Vid tiden 3:06 höger klickar du samma ställe men väljer istället att ta bort alla partitioner tills utrymmet på disken blir svart som i videon innan du följer resten av instruktionerna i videon. Olika alternativ kommer upp beroende på vilken ruta / bild av diskar / partitioner man höger klickar på mm.
Citera
2018-10-29, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Bra att det löste sig.

Bara så du vet till nästa gång så har vissa fel krävt att man startade datorn från DVD / USB och tog bort alla partitioner på disken för att lösa fel där det inte räckte att bara formatera och installera om.

https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs
Kolla speciellt vid tiden 2:19

Ifall du inte vet så bör man bara ha 1 disk kopplad medan DVD / USB installerar Windows. Annars lägger / använder den något på andra disken som Windows behöver för att starta. Bla blir det svårare att veta vilken disk som orsakar fel i framtiden.

https://www.youtube.com/watch?v=-PodZPVy-30
Om du fortfarande har kvar original disken så visar den här videon hur man tar sig till diskhanteraren. Vid tiden 3:06 höger klickar du samma ställe men väljer istället att ta bort alla partitioner tills utrymmet på disken blir svart som i videon innan du följer resten av instruktionerna i videon. Olika alternativ kommer upp beroende på vilken ruta / bild av diskar / partitioner man höger klickar på mm.

Nice, ska kolla!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in