Citat:
Ursprungligen postat av
9204moki
Nej, du har helt rätt. Det gäller ju som säger att planera och inte laga för mycket. Ja, det blir säkert mer systematisk och ändå varierad kost med matsedel i veckan. Så man hinner med annat man behöver när inte lagningen får ta för mycket av ens tid (vilket ju till och med är onödigt om den gör: det här är ett bra sätt).
Min mat blev stekt lax, champinjoner, lök, kryddor, creme fraiche och grädde till, idag. Kokt broccoli. Lätt fixat. Tar inte långt tid. Bra mat. Jag ska i alla fall försöka tillämpa "matsedel" framöver. Fördelarna finns ju säkert som sagt även om man jobbar dag, eller inte har jobb alls ibland.
När jag började planera maten så innebar det även mängderna. Man tar ju inte bara något på måfå utan har en plan.
Ikväll blir det skitlätt.
Fram en en bunke, ner med en påse kinamix, ner med en påse blandsallad, ner med ett paket rökt skinka. Öppna en burk creme craische och ha i dijon efter smak.
Sen försöker jag ta ungefär precis hälften idag och andra hälften imorrn.
Blir inget över. Inget som kan kallas "för mycket".
Jag kan förstå vad du menar. När jag bodde hemma hade vi alltid en massa rester över osv. Men jag bor själv och lagar bara mat till mig själv. Jag vet ju liksom hur mycket jag trycker i mig.
Din mat lätt god

Jag älskar enkel mat och där passar lax. Svårt att misslyckas och blir snabbt klar. Allt jag lagar är enkelt och utan onödigt fett/olja/socker. Har inte haft smör hemma på 3 månader nu. Behövs inte med teflon ändå.
Men missförstå mig inte. Jag är ingen planerar gud. Jag har blivit bra på det senaste tiden bara. Förut slängde jag en hel del. Men efter att ha varit en del runt i asien och ändrat min syn på mat så har jag slutat med det. Idag äter jag mer måttligt och lätt. Har släppt det där mängd tänket.