• 2
  • 3
2015-04-21, 17:59
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9204moki
Vad är fördelarna med matsedel? Det verkar bra i alla fall. Man vet till och med vad man stoppar i sig och behöver inte äta ihjäl sig på oplanerad slentrian mat direkt. Dessutom så lär det ju nästan bli mer varierat när man kan planera i för väg. Nackdel: att man kanske slänger mat? Alt. om man inte räknar in vissa dagar då man äter överblivna rester.

Fördelarna med just denna menar du? Jag jobbar natt och orkar inte stå och laga mat när jag kommer hem utan det ska gå fort. Jag få i mig en mångsidig kost och det tar inte mer än 10-15min innan maten är färdig. Inte heller vidare dyrt.

Varför skulle man slänga mat om man planerat och gjort inköpen därefter? Allt jag handlat idag kommer gå åt. Kinamixen är fryst ifall inte allt går åt, pastan är okokt och bönorna på burk. Här kommer det inte kastas ett dugg.

Jag vet precis vad jag ska äta och vilken mängd. Då har jag ju inte köpt in mer än jag vet går åt. Och genom att äta samma sak två dagar på raken blir det lätt att planera och anpassa efter extrapriser om man vill det.
Senast redigerad av Bbobi 2015-04-21 kl. 18:05.
Citera
2015-04-21, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Fördelarna med just denna menar du? Jag jobbar natt och orkar inte stå och laga mat när jag kommer hem utan det ska gå fort. Jag få i mig en mångsidig kost och det tar inte mer än 10-15min innan maten är färdig. Inte heller vidare dyrt.

Varför skulle man slänga mat om man planerat och gjort inköpen därefter? Allt jag handlat idag kommer gå åt. Kinamixen är fryst ifall inte allt går åt, pastan är okokt och bönorna på burk. Här kommer det inte kastas ett dugg.

Jag vet precis vad jag ska äta och vilken mängd. Då har jag ju inte köpt in mer än jag vet går åt. Och genom att äta samma sak två dagar på raken blir det lätt att planera och anpassa efter extrapriser om man vill det.

Nej, du har helt rätt. Det gäller ju som säger att planera och inte laga för mycket. Ja, det blir säkert mer systematisk och ändå varierad kost med matsedel i veckan. Så man hinner med annat man behöver när inte lagningen får ta för mycket av ens tid (vilket ju till och med är onödigt om den gör: det här är ett bra sätt).

Min mat blev stekt lax, champinjoner, lök, kryddor, creme fraiche och grädde till, idag. Kokt broccoli. Lätt fixat. Tar inte långt tid. Bra mat. Jag ska i alla fall försöka tillämpa "matsedel" framöver. Fördelarna finns ju säkert som sagt även om man jobbar dag, eller inte har jobb alls ibland.
Citera
2015-04-21, 21:04
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9204moki
Nej, du har helt rätt. Det gäller ju som säger att planera och inte laga för mycket. Ja, det blir säkert mer systematisk och ändå varierad kost med matsedel i veckan. Så man hinner med annat man behöver när inte lagningen får ta för mycket av ens tid (vilket ju till och med är onödigt om den gör: det här är ett bra sätt).

Min mat blev stekt lax, champinjoner, lök, kryddor, creme fraiche och grädde till, idag. Kokt broccoli. Lätt fixat. Tar inte långt tid. Bra mat. Jag ska i alla fall försöka tillämpa "matsedel" framöver. Fördelarna finns ju säkert som sagt även om man jobbar dag, eller inte har jobb alls ibland.

När jag började planera maten så innebar det även mängderna. Man tar ju inte bara något på måfå utan har en plan.

Ikväll blir det skitlätt.

Fram en en bunke, ner med en påse kinamix, ner med en påse blandsallad, ner med ett paket rökt skinka. Öppna en burk creme craische och ha i dijon efter smak.

Sen försöker jag ta ungefär precis hälften idag och andra hälften imorrn.

Blir inget över. Inget som kan kallas "för mycket".

Jag kan förstå vad du menar. När jag bodde hemma hade vi alltid en massa rester över osv. Men jag bor själv och lagar bara mat till mig själv. Jag vet ju liksom hur mycket jag trycker i mig.

Din mat lätt god Jag älskar enkel mat och där passar lax. Svårt att misslyckas och blir snabbt klar. Allt jag lagar är enkelt och utan onödigt fett/olja/socker. Har inte haft smör hemma på 3 månader nu. Behövs inte med teflon ändå.

Men missförstå mig inte. Jag är ingen planerar gud. Jag har blivit bra på det senaste tiden bara. Förut slängde jag en hel del. Men efter att ha varit en del runt i asien och ändrat min syn på mat så har jag slutat med det. Idag äter jag mer måttligt och lätt. Har släppt det där mängd tänket.
Senast redigerad av Bbobi 2015-04-21 kl. 21:08.
Citera
2015-04-21, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
När jag började planera maten så innebar det även mängderna. Man tar ju inte bara något på måfå utan har en plan.

Ikväll blir det skitlätt.

Fram en en bunke, ner med en påse kinamix, ner med en påse blandsallad, ner med ett paket rökt skinka. Öppna en burk creme craische och ha i dijon efter smak.

Sen försöker jag ta ungefär precis hälften idag och andra hälften imorrn.

Blir inget över. Inget som kan kallas "för mycket".

Jag kan förstå vad du menar. När jag bodde hemma hade vi alltid en massa rester över osv. Men jag bor själv och lagar bara mat till mig själv. Jag vet ju liksom hur mycket jag trycker i mig.

Din mat lätt god Jag älskar enkel mat och där passar lax. Svårt att misslyckas och blir snabbt klar. Allt jag lagar är enkelt och utan onödigt fett/olja/socker. Har inte haft smör hemma på 3 månader nu. Behövs inte med teflon ändå.

Men missförstå mig inte. Jag är ingen planerar gud. Jag har blivit bra på det senaste tiden bara. Förut slängde jag en hel del. Men efter att ha varit en del runt i asien och ändrat min syn på mat så har jag slutat med det. Idag äter jag mer måttligt och lätt. Har släppt det där mängd tänket.

Inte dumt. Kan tillägga att jag hade majonnäs i. Det passade väldigt bra. Soya och om man vill även så. Det ger ju lite färg. Passar till mycket.

Har teflon och det mesta bränner inte fast. Det är möjligt att det inte ens behövs smör eller olja. Jag hade olja. Får testa. Det krävs ju dock inte mycket av olja ändå. Behövs det inget så är det ju såklart bättre. Mjölkprodukter kan nog dock lätt brännas fast. Det återstår att se...

Med mat så kommer energi. Men det är sant att med tiden så kanske man förstår hur "mycket" - lite energi man behöver. Därmed kan man säkert laga god mat till liten kostnad.

En liten mängd socker kan göra mycket ibland med. Man behöver inte vara för rädd för dessa (smör, socker, salt, olja med..). Varken av direkt hälsomässiga eller ekonomiska skäl ens.
Citera
2015-04-22, 22:17
Medlem
jajahars avatar
Jobbigt med en tråd som startades 2006!!!
Citera
2015-04-22, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Jobbigt med en tråd som startades 2006!!!

Exakt. Att äta mat är ju bara så 2006..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in