2018-10-27, 18:00
Medlem
kukflashs avatar
Ska börja ge min katt blötfoder istället för torrfoder. Anledningen är att det är bättre helt enkelt. Men hur ska man göra? Han fick en matsked igår och blev "lös i magen" kotten hade en fin form men var ändå sladdrig. Tänk er nötcréme.

Hur som helst, ska jag ge han en liten sked med blötmat och resten torrfoder eller ska jag ge han små skedar med blötmat varje dag och slänga torrfodret?
10:00 - liten sked
12:00 - liten sked
osv

Sen öka från liten sked till matsked?
Citera
2018-10-27, 18:58
Medlem
jagnickars avatar
Vilken blötmat ger du då? Det kanske är den som inte är bra
Citera
2018-10-27, 19:04
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Vilken blötmat ger du då? Det kanske är den som inte är bra
Va? Jag ger mjau blötmat med smak av kyckling. Men jag läste att om katten ätit torrfoder hela livet och sen får blötmat på en gång då kan det bli diarre
Citera
2018-10-27, 19:27
Medlem
Europes avatar
TS har rätt i att det kan vara bra för katten att man ändrar från det ena fodret till det andra pö om pö. Husdjur kan ibland bli magsjuka om man plötsligt byter fodret, då de har en tarmbakterieflora som är anpassad till det förra fodret.

Intressant nog var man faktiskt före på forskningen på magtarmkanalens bakteriefloras betydelse inom djurmedicinen än humanmedicinen, men nu har man även börjat ta hänsyn till människors mag- och tarmbakterieflora, då det kan hänga ihop med mag- och tarmproblem (hos människor t.ex. många gånger efter antibiotikabehandlingar). Anledningen är så klart att det har varit lättare att styra djurens födointag och studera dess effekter.
Citera
2018-10-28, 18:52
Medlem
Mina katter får bara blötmat och dom mår så mycket än torrfoder som dom fick förut
Ja dom bli lösa i magen dom ska vänja sig helt enkellt på blötmat
Citera
2018-10-31, 02:33
Medlem
jagnickars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Va? Jag ger mjau blötmat med smak av kyckling. Men jag läste att om katten ätit torrfoder hela livet och sen får blötmat på en gång då kan det bli diarre

Ja, jag undrade bara om det ev kunde vara mjukmaten. Mjau verkar ju vara ganska bra mjukmat vad jag har förstått.
Citera
2018-10-31, 03:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Ja, jag undrade bara om det ev kunde vara mjukmaten. Mjau verkar ju vara ganska bra mjukmat vad jag har förstått.

Testa att lägga/blanda "blötmaten" med torrfodret under en övergångsperiod. Succesift minska torrfodret och öka "blötmaten" dag för dag. Då borde din katt/katta hinna omställa sig.
Citera
2018-11-01, 17:42
Bannlyst
tror det är blötmaten som inte är bra.. katter är så känsliga när det kommer till blötmat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in