2018-11-02, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trackid
Vapenlicensen återkalllas av polisen vid misstanke om jaktbrott. Det är i det närmaste praxis.
Kan för övrigt återkallas vid andra brott också om man anses olämplig.

Jo tack, jag vet. Det är allmänt känt bland bildade människor och jag tror de flesta jägare har koll på det. Drozd kände inte till det men påstod sig vara jägare.
Senast redigerad av Ang_rita 2018-11-02 kl. 21:06.
Citera
2018-11-02, 21:05
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Svårt att ta någon med ditt nick och profilbild på allvar, men min fråga var om KH (och hans kumpaner) automatiskt blir av med jägarbeviset i.o.m. jaktbrott (och därmed även vapenlicenserna). Men nu glider vi offT.
Du skrev ju nyss att KH inte hade jägarexamen? Sluta svamla nu!
Citera
2018-11-02, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Jag gjord det och det enda som dök upp var dödandet av "Fansen" vargen i Hälsingland.
Mellansverige vet jag inte om jag kallar Hälsingland?
Oavsett så verkar alla dina andra fall lysa med sin frånvaro....

Hälsingland tycker jag nog kan tillhöra mellansverige. Fast det är min åsikt. Allt ovanför dalälven är ju Norrland och därmed norra sverige. ;-)
Citera
2018-11-02, 21:12
Medlem
Drozds avatar
Citat:

Jag vet såklart inte om KH har jägarexamen/jägarbevis. Han kan mycket väl ha tagit den i efterhand (även om det inte var ett krav för att få vapenlicens). Men han har ju flera kumpaner, tillika MGM, och dessa har troligen jägarexamen(?)
Citera
2018-11-02, 21:17
Medlem
Citat:

Tjafs! Här är länk. https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Jakt/Om-jaktkort-och-jagarexamen/
Citera
2018-11-02, 21:21
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag vet såklart inte om KH har jägarexamen/jägarbevis. Han kan mycket väl ha tagit den i efterhand (även om det inte var ett krav för att få vapenlicens). Men han har ju flera kumpaner, tillika MGM, och dessa har troligen jägarexamen(?)
Hur som så svarade jag dig ju att man inte blir av med jägarbevis/jägarexamen. Det är licenserna som ryker och för jaktbrott får du ingen nylicens innan 5 år gått.
Citera
2018-11-02, 21:23
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Nej du kan ju få licens för andra ändamål, men då får du inte jaga med dessa vapen.
Fast det finns mängder av personer som har lagliga jaktvapen som får jaga med dessa utan att ha tagit jägarexamen.

EDIT: såg att det redan hade sagts i tråden
Senast redigerad av Hobbybonde 2018-11-02 kl. 21:24. Anledning: Tillägg
Citera
2018-11-02, 21:23
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trackid
Tjafs! Här är länk. https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Jakt/Om-jaktkort-och-jagarexamen/
Vad vill du säga med den länken? Licenser gick bra att få innan kravet på jägarexamen kom. Då räckte det med att ha tillgång till jaktmark. Dessa licenser gäller givetvis även idag.
Citera
2018-11-02, 21:27
Medlem
Spårar ur från tråden lite nu. För att få jaga måste du ha jaktkort. För att jaga själv måste du ha vapenlicens, (om det inte är uppsiktsjakt). För att få vapenlicens för jaktvapen måste du ha jägarexamen. Dock inte före 1985.

Tror vissa har snöat in på Wikipedia som någon slags tillförlitlig källa för information.
Citera
2018-11-02, 21:27
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Fast det finns mängder av personer som har lagliga jaktvapen som får jaga med dessa utan att ha tagit jägarexamen.

EDIT: såg att det redan hade sagts i tråden
Ja och har du en gammal licens för exempelvis klass 1 så går det bra att söka på fler vapen i den klass du har licens för utan jägarexamen idag.
Citera
2018-11-02, 21:28
Medlem
Citat:
Vad vill du säga med den länken? Licenser gick bra att få innan kravet på jägarexamen kom. Då räckte det med att ha tillgång till jaktmark. Dessa licenser gäller givetvis även idag.

Var ju det jag menade.
Citera
2018-11-02, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Mycket snack i tråden om att KH har skjutit över 1000 älgar. Uppgiften kommer ju enbart från GW så det måste tas med en stor nypa salt. GW har ofta svårt att skilja på sanning och dikt. Men visst har KH skjutit ett stort antal älgar, därom råder inget tvivel.
Från helt annat håll än Leif GW, och innan det aktuella rättsfallet, har jag hört att det är ett antal år sedan Karl Hedin sköt sin tusende älg, så han är nog på väg mot 1100. Det går, om man har duktiga hundar, bra marker, jagar mycket och har annat folk som tar hand om de skjutna djuren, så att man kan fortsätta jakten när en älg är skjuten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in