2021-03-20, 11:41
Avstängd
otellos avatar
Utmärkt, hoppas han stämmer det korrupta och inkompetenta rättsväsendet. Fyfan, polis- och åklagarmyndigheten måste vara det sämsta som Sverige frambringat, två aktivistfyllda pajasmyndigheter som gör lite som dom vill.
Citera
2021-03-20, 11:48
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Hur stort skadestånd kan Hedin förvänta sig?

Han kan nog fylla på kassan rejält

Noa chefen kommer från Säpo och det finns inga stjärnskott där , nuv. Noa chefen nedan

https://omni.se/sapo-varnar-risk-att-terrorbrott-fullbordas/a/n36Rn

Han kommer se än dåsigare ut när Hedin är klar med han
Citera
2021-03-20, 11:49
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Ledsen om den här frågan har ställts innan. Så lång tråd.

Hedin blev av med sina vapen i samband med brottsutredningen. Kommer de automatiskt att återgå till hans ägo som följd av den friande domen, eller sker det en separat lämplighetsprövning för det?
Högst trolig får Hedin tillbaka vapnen före höstjakten i år.

Vid husrannsakan hos Hedin 2018 beslagtogs vapnen. Hedin överklagade beslaget och fick rätt i hovrätten, men detta överklagades i sin tur av polismyndigheten till förvaltningsrätten (avgör tvister mellan enskild och myndighet) som gav polisen rätt att behålla vapnen. Detta är min minnesbild - någon som vet bättre får korrigera,

Hedins problem med vapenbeslaget är att han hamnade i polisens misstankeregister. När man väl finns i det registret får polisen inte bevilja tillstånd att inneha vapen. Det är undersökningsledare som beslutar om att personer ska hamna i misstankeregistret, inledningsvis polisen för spaningsärenden men om skälig misstanke finns är det åklagare. Enligt Hedin själv är det troligtvis åklagaren som skrivit in honom i misstankeregistret.

Om åtal läggs ned eller dom fallit och vunnit laga kraft ska misstankeregistret gallras.

Nu har ju dom fallit och Hedin borde få tillbaka sina vapen när väl domen vinner laga kraft - såvida inte åklagaren går vidare och överklagar.

Edit: Förvaltningsrättens beslut låg fast sedan kammarrätten avslagit prövning.
Senast redigerad av Orsa 2021-03-20 kl. 12:06.
Citera
2021-03-20, 13:24
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Jag är inte förvirrad. Det är lika löjligt som att påstå att åklagaren är vargkramare, och vänstervriden och har en egen agenda. I rätten är man objektiv svårt tydligen för människor som själva inte klarar av att vara det.

Åklagaren i detta rättsfall Lars Magnusson var klart och tydligt inte objektiv. Genom att ta fram Karl Hedins skrifter och föredrag om vargpolitiken som bevis gjordes ett praktfullt självmål.
Som tur är fanns det personer som rättens ordförande lagman David Viktorsson som visade vad skåpet ska stå
Han förklarade klart och sakligt att ingen ska dömas för sina åsikter
Citera
2021-03-20, 13:33
Medlem
Citat:
Jag är inte förvirrad. Det är lika löjligt som att påstå att åklagaren är vargkramare, och vänstervriden och har en egen agenda. I rätten är man objektiv svårt tydligen för människor som själva inte klarar av att vara det.

KH har fortfarande blivit åtalad för jaktbrott (och friad) i ett mål där åklagaren velat åberopa han åsikter som bevis. Det i ett land där det påstås att vi har åsiktsfrihet... -Det är inte objektivt. Och åklagaren var definitivt INT objektiv. Han framstår som politisk/ideologisk aktivist.

Ja rätten var i det här fallet objektiv, vilket gör att jag drar en suck av lättnad. -Det bättrar på min syn på rättsväsendet en aning, även om jag är långt ifrån övertygad att vi är lika inför lagen...

Åklagare, NOA och förundersökningsledare borde granskas.
Citera
2021-03-20, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetektivBlomkvist
Gott, och själv.? Åk ut på landet där KH kommer ifrån. Du får nog höra ett och annat. Inget positivt iaf. //.

Man får räkna med att en sådan man som Hedin väcker mycken avundsjuka. Han är helt klart en duktig man som skapat många arbetstillfällen. Sen är det så att kring alla människor finns åsikter. Ingen människa är perfekt. Men på det hela taget så är Karl Hedin en bra person, det är min uppfattning. Jag är glad över att han är frikänd.
Citera
2021-03-20, 13:51
Medlem
Citat:
Gott, och själv.? Åk ut på landet där KH kommer ifrån. Du får nog höra ett och annat. Inget positivt iaf. //.
Med risk för att detta blir tjatigt...

Men jag har inte hört något dåligt rykte om honom. Ge fakta i stället för insinueringar, du framstår som en tom skramlande tunna då.
Citera
2021-03-20, 14:03
Medlem
Citat:
Jag var på skoj men det är väl inte uteslutet att det kan ha varit rabiate jägare med varg hat. Domare och åklagare är objektiva i sin tjänsteutföring dom blandar inter in känslor. Det blir så jävla löjligt att hitta på annat.

Att man med insatsstyrkan griper en man kl 05 på morgonen som aldrig varit dömd med kommentaren. Han är ju jägare.

Sen att avlyssningen i 3 månader inte gav mer än ett förfalskat traskript.

Åtalet består sedermera vad han skrivit för artiklar.

Sedan att alla överklagande för bevisen ständigt har avskrivits utan protokoll.

Solklart tjänstefel och en rättsröta utan dess like. Känslor eller ej är det ett enormt missbruk av makten för att smutskasta en gammal gubbe.
Citera
2021-03-20, 14:16
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Att man med insatsstyrkan griper en man kl 05 på morgonen som aldrig varit dömd med kommentaren. Han är ju jägare.

Sen att avlyssningen i 3 månader inte gav mer än ett förfalskat traskript.

Åtalet består sedermera vad han skrivit för artiklar.

Sedan att alla överklagande för bevisen ständigt har avskrivits utan protokoll.

Solklart tjänstefel och en rättsröta utan dess like. Känslor eller ej är det ett enormt missbruk av makten för att smutskasta en gammal gubbe.
Detta är 100% korrekt. Aktivister från diverse myndigheter har gjort sitt bästa för att förstöra livet för en oskyldig, dom har slösat enorma mängder skattepengar och låtit lägga andra/legitima mål låt sidan. Samtliga inkompetenta tjänstemän måste givetvis få sparken.
Citera
2021-03-20, 14:50
Medlem
Citat:
Men varför berättar du inte bara vad det är för rykten som han är skamlös nog att inte skämmas för? Du är ju uppenbarligen inte för god för att döma honom utefter dessa rykten så då kan du väl lika väl sprida dem vidare?

Om du nu inte vill diskutera det påstådda brottet? Vem sköt vargen? Eller förgiftades den? Var är den?
Citera
2021-03-20, 15:04
Medlem
backwardations avatar
Fallet med KH måste nog belyst allt som kännetecknar svenska staten i stort. Aktivistiska myndigheter och åklagare som går politikernas ärenden. Oändliga utredningar och slöseri med skattemedel. Avundsjuka i sann janteanda. Innerstadens miljöliberaler mot landsbygden. Politrukmedia SVT mot ”propagandan”. Vänster mot höger.

Nu blev det till slut en friande dom vilket ändå får tyda på att domstolarna ändå är någorlunda självständiga bland annars alla korrupta myndigheter. Skulle dock inte förvåna mig om åklagaren inte vill svälja prestigeförlusten och tar hela skiten till hovrätten.
Citera
2021-03-20, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Åklagaren borde lagt ner sina trakasserier asap så den anklagade inte gjort någonting olagligt, istället valde man att dreva på skattebetalarnas bekostnad. Svenska åklagare är ett skämt.

Trakasserier? Att driva mål är åklagarens arbetsuppgift. Om man anser att det är trakasserier att göra det har man inte förstått hur rättsväsendet fungerar.
Det kommer dessutom med all säkerhet överklagas till HR och det är inte sällan domar ändras där, när det blir juridiskt kunniga som dömer och inte frivilliga gamla pensionärer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in