• 2
  • 3
2018-10-27, 21:57
Medlem
Mikeyjamess avatar
De där ståltrådarna kan vara en riktig bitch. Har polare som hade det i 10 år och de gick sönder 2 gånger om året trots att de var försiktiga. De var tvungna att lämna folktandvården för att hitta en privat klinik som gick med på att ta bort skiten. Kanske funkar för dig också.
Citera
2018-10-28, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetmedklet
Finns ingen evidensbaserad studie på att tandställning hjälper/stjälper käkbesvär.
Iaf ingen som är seriös.
Jag vet att det inte finns, det är bara baserat på min ringa erfarenhet. Har vi egentligen någon bra evidens inom tandvården? NaF är väl det enda jag kommer på.
Citera
2018-10-28, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihatejuice
Jag vet att det inte finns, det är bara baserat på min ringa erfarenhet. Har vi egentligen någon bra evidens inom tandvården? NaF är väl det enda jag kommer på.
Vipeholmsstudien är inte lege artis (understatement) men absolut evidensbaserad.
Just inom upplevd smärta eller besvär tror jag det är svårt att göra bra studier. Är dock ingen expert på studier alls och finner många studier ointressanta.
Många studier inom tandreglering är upprepning på sånt vi redan vet, känns som resursslöseri.
Citera
2018-10-28, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Jag vet och respekterar folk som drabbats av depression. Det är en allvarlig sjukdom som påverkar en människas liv på många vis.

Att jag raljerade lite berodde på att just tandställning inte brukar ses som grundorsak till depression.

Snarare är det väl så att unga tjejer i tonåren vill se snygga ut, och att en tandställning kanske sabbar lite för prinsessan.
En tandställning kan sabba rejält, inte bara utseendemässigt. Givetvis kan det då vara grundorsak till depression.
Citera
2018-10-28, 20:34
Medlem
seaworthys avatar
Jag har haft räls i tidiga åren och har rätt ful profil. En så kallad flyende haka. Men när jag ser på kort från innan tandställningen såg det ungefär likadant ut. Tror min mors sida hade lite likadant.

Det märks dock mest när jag varit otränad och gått upp i vikt. Har man en liten haka blir extra halsfett förjävla fult direkt. Som smal och vältränad märks det inte så mycket.

Hur som haver verkar inte tjejer ha brytt sig så mycket i alla fall. Jag har alltid lyckats med tjejer som lirar i en liga högre .

Har funderat på att göra en käkoperation men det verkar rätt plågsamt.
Citera
2018-10-28, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Försökte också skriva ett längre inlägg till dig privat.
Jag säger tejpa munnen om natten för att undvika att munandas de är oerhört viktigt för ansiktet utveckling. Köp hudtejp på apoteket och sätt den på handen fram o tillbaka ett par ggr för.att få bort värsta klistret, sedan har du den på munnen hela natten.

Sedan ser du till att beställa en myobrace på en gång. Googla säg till om du inte hittar. Köp nummer 2 av dom 3 på en gång för snabbast behandling. De stoppar hakan/käken från att dra sig in mot halsen. Det är bra produkt som kostar cirka 500-700 kr.

Gör att få mer information googla
Munandning
Tejpa munnen när man sover
Så kommer du förstå mer om vad som sker.
Här är bland annat en artikel
https://www.medvetenandning.se/artik...nde-luftvagar/

Hinner inte skriva mer nu men läs o återkom
Hej! tack för informationen. har kollat några videos om myobrace och läst om munandning. all min vakna tid ser jag till att andas genom näsan, men jag ska verkligen skaffa en sådan där hudtejp för att hjälpa mig under natten.

Jag har nu kollat en del på Youtube kanalen:
Orthotropics. om hur man ska ha tungan på rätt sätt i munnen, för att den ska hjälpa att lyfta upp och framåt ansiktet. dom har många bra övningar man kan göra för att det ska ske mer automatiskt. ett litet problem jag har med dessa övningar är dock att det känns som att jag har för lite utrymme för tungan. men jag försöker så gott jag kan.

Myobracen verkar fokusera mycket på att räta till tänderna. jag har som nämnt raka tänder i nuläget, och det är framförallt hakan och underkäken som är väldigt sjunkande. Men Myobrace hjälper alltså till att hindra detta också? Har du själv erfarenhet av produkten?

Tack igen för hjälpen.
Citera
2018-10-28, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Jag har haft räls i tidiga åren och har rätt ful profil. En så kallad flyende haka. Men när jag ser på kort från innan tandställningen såg det ungefär likadant ut. Tror min mors sida hade lite likadant.

Det märks dock mest när jag varit otränad och gått upp i vikt. Har man en liten haka blir extra halsfett förjävla fult direkt. Som smal och vältränad märks det inte så mycket.

Hur som haver verkar inte tjejer ha brytt sig så mycket i alla fall. Jag har alltid lyckats med tjejer som lirar i en liga högre .

Har funderat på att göra en käkoperation men det verkar rätt plågsamt.
jag är smal. men absolut inte vältränad. träning kanske är ett sätt att minska den mycket tydliga dubbelhakan, som existerar trots min ganska låga vikt.

Jag har ju aldrig haft någon jättehaka, eller supertydligt käkparti. det ser jag även på gamla bilder. dock ser jag naturlig ut och inte deformerad. nu går det snarare att jämföra lite med denna bildserie: https://www.medvetenandning.se/wp-co...n-ansikte1.jpg även om jag inte tror det blivit riktigt lika illa ännu.
Citera
2018-10-28, 23:25
Medlem
Citat:
Du ska ha tungan i gommen, inte pressa mot framtänderna.
Jag skulle egentligen vilja se dig.
Är du platt vid överläpp och har plutigare underläpp?
Menar du att du har en glidning? Kan bita i mer än ett läge?
Du hade kanske tvångsfört korsbett eller liknande. Det kan vara svårt att få rätt på beroende på hur gammal man är samt hur bra kooperation är under behandlingsgången.
Jag ser det som osannolikt att din käke växer utåt spontant.
Med åren djupnar och smalnar bettet av dessutom blir man lite plattare i överläppsområdet.

Platt vid överläpp och plutig underläpp är ganska bra beskrivet. Ja glidnig är nog vad det kallas. när jag biter ihop glider liksom tänderna till en position där dom får ett stadigt bett. Jag är runt 20års åldern.
Citera
2018-10-29, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandtrolleri1
Platt vid överläpp och plutig underläpp är ganska bra beskrivet. Ja glidnig är nog vad det kallas. när jag biter ihop glider liksom tänderna till en position där dom får ett stadigt bett. Jag är runt 20års åldern.
Jaha då förstår jag. Blev du avslutad i förtid? Innan de var riktigt klara?
På tjejer speciellt vill jag gärna behålla plutet.
Nu gissar jag att du ser lite platt ut, vilket också kan medföra att mellanansiktet får ett intryck av att var långt. (Lång nasiolabialt,medialt)
Har de bara backat dina tänder i överkäken då?
Det går såklart att göra en ny behandling där man fäller fram överkäkständerna men jag kan inte garantera att det går hos dig eftersom jag inte sett dig.
Citera
2018-10-29, 17:50
Myobrace sätter din överkäke och underkäken på plats med varann. Den tar fram underkäken så de inte backar inåt. Den fungeŕar bra för det.
Rekommenderar dig att testa.
Ring med dina frågor till brotech så kan de guida dig.
Citera
2018-10-30, 11:33
Medlem
Citat:
Jaha då förstår jag. Blev du avslutad i förtid? Innan de var riktigt klara?
På tjejer speciellt vill jag gärna behålla plutet.
Nu gissar jag att du ser lite platt ut, vilket också kan medföra att mellanansiktet får ett intryck av att var långt. (Lång nasiolabialt,medialt)
Har de bara backat dina tänder i överkäken då?
Det går såklart att göra en ny behandling där man fäller fram överkäkständerna men jag kan inte garantera att det går hos dig eftersom jag inte sett dig.
Dom sa ingenting om att jag avslutades i förtid, så der tror jag inte.

Jag har i grunden ett mer runt ansikte, men med tiden har det "växt snett" kan man säga (sett framifrån går ansiktet som i en diagonal.). Ena ansikts halvan framstår fortfarande som mer runt. Medans andra framstår som mer avlångt. Platt vet jag inte om man skulle beskriva det. Det är mest underläppen som framstår mycket större och putande i förhållande till överläppen och hakan. Om jag sjuter fram hakan och underkäken. Så framstår inte underläppen lika stor. Det är så som jag tror käken borde utvecklats.

Jag hade räls i både övre och undre tandrad. Jag ska försöka komma upp i 50 inlägg, så jag kan PMa nån bild på munnen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in