2018-10-25, 19:09
Medlem
Soterns avatar
Såg ett avsnitt av MacGyver (den nya) där man släcker en eld med ljud. Alltså ljudvågorna blåser ut branden. Har för mig att allt som finns i den påhittige MacGyvers tekniska arsenal ska fungera i verkligheten. Men om det fungerar, varför använder man det inte? Eller funkar det bara på mindre brasor?
Citera
2018-10-25, 19:35
Medlem
MSB har under den eminente Dan Eliasson's ledning föreslagit detta.
Här tränar brandmän på den nya tekniken:
https://www.youtube.com/watch?v=mC6dRo4T0CQ
Citera
2018-10-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Såg ett avsnitt av MacGyver (den nya) där man släcker en eld med ljud. Alltså ljudvågorna blåser ut branden. Har för mig att allt som finns i den påhittige MacGyvers tekniska arsenal ska fungera i verkligheten. Men om det fungerar, varför använder man det inte? Eller funkar det bara på mindre brasor?
Va, har de gjort remake av MacGyver?? Är ingenting heligt längre!?!

Man bombar ju skogsbränder ibland, det skedde även i fredliga neutrala Sverige i somras. Det är väl samma princip som ljudvågorna. En stötvåg släcker elden. Det blir även kortvarig syrebrist vilket är en stor del av effekten. Så det är inte bara som att blåsa ut ett ljus, men delvis.
Citera
2018-10-25, 19:48
Medlem
MacGyvers tricks bygger nog på verkliga fysikaliska fenomen, men sedan överdriver man ofta effekten kraftigt.
Citera
2018-10-25, 19:51
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Har för mig att allt som finns i den påhittige MacGyvers tekniska arsenal ska fungera i verkligheten.

Nej, glöm det. Det går att räkna upp massor av omöjliga hyss.

Men just detta kan teoretiskt fungera.
Citera
2018-10-25, 19:59
Medlem
Got2GoL8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
MacGyvers tricks bygger nog på verkliga fysikaliska fenomen, men sedan överdriver man ofta effekten kraftigt.

Då minns jag ett avsnitt då McG gjorde hyfsade handgranater av kottar, hur löd detta fysikaliska fenomen då? Inte för att förringa, genuint spännande att höra om någon vet något vettigt!? Jag vet att buskar kan "självantända", men en kottgranat!?
Citera
2018-10-25, 21:32
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Va, har de gjort remake av MacGyver?? Är ingenting heligt längre!?!

Man bombar ju skogsbränder ibland, det skedde även i fredliga neutrala Sverige i somras. Det är väl samma princip som ljudvågorna. En stötvåg släcker elden. Det blir även kortvarig syrebrist vilket är en stor del av effekten. Så det är inte bara som att blåsa ut ett ljus, men delvis.
Jepp, nya MacGyver går på TV nu. Kanske inte exakt nu men någon gång i veckan.

Ibland är en kraftig överdrift, Flygvapnet gjorde det en gång i somras och jag skulle säga att det var mest en ploj, särskilt effektivt var det inte utan en helikopter med vattentunna hade gjort jobbet oerhört mycket billigare. En bombning kan inte riktigt jämföras med ljud. Bomben ger ju en (om än kort) ihållande luftrörelse i en riktning medan ljud är svängningar fram och tillbaka i luften där luften rör sig väldigt kort sträcka.

Men visst går det att släcka eld med ljud, här är ett par killar som gjort det som skolprojekt med en bashögtalare: https://youtu.be/vycNvJYsc6U?t=72

Jag är inte jätteimponerad av det heller och ser det inte som någon konkurrenskraftig metod för brandbekämpning. Principen måste vara densamma som då man blåser ut elden med en ihållande luftström, att lågorna förs bort från bränslet vilket gör att bränslet inte värms så mycket och slutar avge brännbara gaser. Kylning kan man säga. En brist med det jämfört med vatten är att elden kan blossa upp igen eftersom man inte blöter ner det brännbara materialet. Eld i trä och andra porösa ämnen torde vara dåligt att bekämpa på detta sätt då trä kan fortsätta glöda och återantändas om man inte blöter ner det med vatten. En brand i vätska som de demonstrerar i inslaget funkar bättre eftersom där inte finns någon kvarvarande glöd, blåser man ut lågorna så upphör branden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in