2018-10-25, 10:15
Medlem
Hej

Jag har två recept på 50 tabletter. Alltså två enskilda recept och inte 2 uttag på ett och samma recept. Förpackningsstorleken 50 tabletter är slut hos leverantör och beräknas komma till apoteket om cirka 2 veckor. Jag kan inte vänta så länge och vill ha min medicin NU. Jag vet att medicinen finns i storleken 100 tabletter och den har dom i lager, Men dom vill inte sälja mig den storleken, för då måste jag först be min läkare skriva ut recept på just den storleken, dvs 100 tabletter.

Men det går alldeles utmärkt att sälja mig 2 x 50 om dom skulle haft den storleken på lager. Jag tycker att detta är sjukt. Jag ska vara utan medicin bara för en knepig regel. 100 tabletter är ju för fan samma sak som 2 x 50! Vid något tillfälle förr har dom haft slut på 50 tabletter och då har jag fått köpa 25 x 2, eftersom den också finns (dock också slut).

Vad är detta för trams?
Citera
2018-10-25, 10:23
Medlem
isnisns avatar
Hmm, har aldrig haft bekymmer med det. Klart du ska få ut föreskriven mängd. Testa gå till annat apotek
Citera
2018-10-25, 10:23
Medlem
Det var konstigt. Har du testat gå till någon annan apotekskedja?
Citera
2018-10-25, 10:48
Avslutad
Du har då två recept från två olika förskrivare? Vilka inte nödvändigtvis känner till att du fått ett andra recept och då ansett att den mängd du ska ha är 50 tabletter, inte 100.
Apoteket gör då rätt som inte ger ut större förpackning/slår ihop. Att få två mindre förpackningar är inte jämförbart.

Är det samma förskrivare (vilket låter märkligt) kan du be apoteket ringa denne och kanske få ett ok den vägen.

Alt se vilka andra apotek i närheten som har inne rätt förpackningsstorlek. Du kan kolla själv på fass.se.
Citera
2018-10-25, 11:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Vad är detta för trams?
Dålig apotekare...jag har haft recept på 4 uttag å 100 tabletter som omvandlats till 1 uttag å 500 tabletter pga leveransproblem.
Citera
2018-10-25, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla
Du har då två recept från två olika förskrivare? Vilka inte nödvändigtvis känner till att du fått ett andra recept och då ansett att den mängd du ska ha är 50 tabletter, inte 100.
Apoteket gör då rätt som inte ger ut större förpackning/slår ihop. Att få två mindre förpackningar är inte jämförbart.

Är det samma förskrivare (vilket låter märkligt) kan du be apoteket ringa denne och kanske få ett ok den vägen.

Alt se vilka andra apotek i närheten som har inne rätt förpackningsstorlek. Du kan kolla själv på fass.se.

Doktor1 skriver ut 50, men denna är slut. Ringer därför in igen och ber doktorn skriva ut 100. Doktorn missförstår mig och skriver ut 50, denna doktor heter doktor2 eftersom det bara är stafettläkare på min HC.

Jag ringde två olika apotekskedjor och den ena lägger inte ihop recept. Men den andra kunde dock göra det, men sade att de gör detta i en del fall, även fast det kanske inte är rätt. Jag åkte till det andra apoteket och nu sitter jag här med mina 100.
Citera
2018-10-25, 12:40
Medlem
mfmxs avatar
Kan inte tänka mig att det skulle varit något större problem på mitt lokala apotek heller, där jag jag fått en förpackning med sex doser istället för en dos för de inte hade den mindre förpackningen (med tipset om att jag kunde ha de fem extra doserna vid behov...) och en gång fick jag på mitt initiativ 200 tabletter som "startförpackning"...
Citera
2018-10-25, 13:52
Medlem
Be dem ringa läkaren? Jag skulle hämta ett recept med betapred. Läkaren skrev på den minsta men den fanns inte så apotekaren ringde till läkaren (tog typ tre minuter) och då fick jag hundra st istället. Dock bor jag i en mindre stad så kanske är enklare här.
Citera
2018-10-25, 16:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Doktor1 skriver ut 50, men denna är slut. Ringer därför in igen och ber doktorn skriva ut 100. Doktorn missförstår mig och skriver ut 50, denna doktor heter doktor2 eftersom det bara är stafettläkare på min HC.

Jag ringde två olika apotekskedjor och den ena lägger inte ihop recept. Men den andra kunde dock göra det, men sade att de gör detta i en del fall, även fast det kanske inte är rätt. Jag åkte till det andra apoteket och nu sitter jag här med mina 100.
Vad bra, då löste det sig ju då.
Citera
2018-10-27, 14:52
Avslutad
Hallå... Det är Sverige vi bor i... DDR 2.0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in