2019-10-12, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Börja med att installera https://sourceforge.net/projects/open-cobol/ och https://pypi.org/project/OpenCobolIDE/

Skicka mig ett meddelande så kan jag skicka dig några pdf-filer.

Tackar och bockar! Jag har inte de 50 inlägg som krävs för att skicka meddelanden, skulle du kunna skicka till min mail? Skulle vara ytterst vänligt

gaiusoctavius@firemail.cc
Citera
2019-10-15, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Gammal tråd men värt att besvara.
Jobbar dagligen med COBOL och vi anställer hela tiden nytt folk som inte har något emot att jobba med ett så pass gammalt språk. De som inte klarar av arbetet är de som har svårt för språk som inte anses vara "coola". Oftast unga programmerare(är själv ung också) som vill jobba med den senaste "fräcka" språket, helst i webbaserade system. Aldrig har det varit tal om att dessa inte klarar av att lära sig språket utan de har oftast gett upp eftersom det är ett annat sätt att programmera på. GOTOs används fortfarande, nästlade villkorer avslutas med punkt(.) istället för end-if för att enkapsulera varje nivå. Globala variabler (kan ej skapa lokala) som endast kan deklareras under data division(inte var som helst i kodbasen). Det är ju tråkigt men du kan göra rätt mycket med fåtal verber och villkorer och du kan fortfarande göra rätt och underlätta livet för din kollega.

Ser inga problem med att arbeta med cobol. har fått jobba med python professionellt också vilket har lugnat suget att byta jobb. Alltså inte bara tramsat runt med python utan driftsatt pythonskript ute i produktion.

Fräcka programmeringsspråk, senaste IDE-verktyget, front-end utveckling kan man hålla på med hemma i källaren. Ute i arbetslivet gäller batchprogram, cobol, isam-filer, unix och vi.

Jobbar ni med z/OS?
Citera
2019-10-17, 21:57
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loranga
Jobbar ni med z/OS?
Nej.
Citera
2019-10-21, 20:20
Medlem
Jooncs avatar
Jag träffade nyligen en gammal kollega som numera jobbar på bank (jag blev nu osäker på vilken men det var en av de stora). Hon förklarade att nyrekryterade juniorutvecklare alltid blir tillfrågade om de är intresserade av att lära sig COBOL. Om de svarar ja på detta så får de gå igenom en ca 2 månaders COBOL-utbildning, och sen jobbar de bara med det.
Jag frågade hur mycket extra lön de erbjuder för att övertala nyexade ingenjörer och systemvetare att programmera i uråldrigt och i princip utdött språk, men tydligen så innebär det inget lönepåslag. Det låter väldigt märkligt för mig att folk tackar ja till detta, men hon hävdade bestämt att det var många som accepterade det erbjudandet.
Citera
2019-10-21, 20:30
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joonc
Det låter väldigt märkligt för mig att folk tackar ja till detta, men hon hävdade bestämt att det var många som accepterade det erbjudandet.
Antingen så är de sluga som rävar och tänker se till att bli oumbärliga för banken, som varandes de enda som förstår sig på hur de centrala komponenterna i bankens IT-system är uppbyggda när väl Sven-Åke och Janne går i pension och då kan de vips säga upp sig, starta eget och komma tillbaka som konsulter och ta 2000 kr/h.

Eller (mer troligt) så är de ointresserade av programmering och vill bara få det överstökat så att de kan "gå vidare" i sin karriär och bli projektledare och då spelar det inte så stor roll vad de pysslar med.

Den stora frågan är väl vem fan det är som söker sig till storbankerna som utvecklare? Det dödar själen att hasa runt med sitt bank-passerkort hängande runt halsen och sitta med en sur gammal ramavtals-PC och knacka skit som någon arkitekt i skjorta och pullover i sin oändliga visdom (dvs idioti) hittat på. Det finns så oändligt mycket roligare jobb som utvecklare.
Citera
2019-10-21, 20:40
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmIMrQ
Som vanligt så är det så att det beror mycket på vem du frågar; COBOL är utan tvekan det mest förekommande språket sett till antal unika rader kod; dock så är många av dessa system i banker, hissar etc dels väldigt självgående och kräver väldigt lite underhåll (varför ändra på något som fungerar?), dels så är det väldigt nischade branscher som har nyutveckling/vidareutveckling i systemen.

För bankernas del är det en mer långsiktig lösning att följa arbetsförmedlingen och skriva om all kod i C++ eller Java.

C++ känns inte som ett alternativ om man vill att billiga indier skall kunna utveckla. Java, .Net eller Python är det mest lättutvecklade.

Och inga mongodbs för att hantera pengar. SQL server, Postgre eller Oracle är alldeles utmärkt till det.
Citera
2021-07-21, 14:02
Medlem
r4ll3s avatar
Hur ser ingångslönen ut för COBOL-utvecklare på t ex storbanker (SEB, Handelsbanken) i storstäderna (Sthlm, GBG)? Och hur ser lönerna ut efter ett par års erfarenhet? Tacksam för svar.
Citera
2021-07-21, 14:11
Medlem
mikaelss avatar
Sök på COBOL developer på LinkedIn och se, SEB, Handelsbanken, Folksam, CGI och många fler söker dessa personer. SEB utbildar t.o.m. folk i detta språk man sade var dött redan på 90-talet.
För att vara en dinosaurie är stordatorn ganska levande, jämfört med mycket annat som kom efter den och sedan dog.
Hur är marknaden för utvecklare i VisualBasic, Lotus Notes, Powerbuilder m fl döda miljöer?
Citera
2021-07-21, 23:12
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Hur är marknaden för utvecklare i VisualBasic, Lotus Notes, Powerbuilder m fl döda miljöer?

Visual Basic har ju främst en efterfrågan i form av VBA, snarare än hela versionen av VB6. VBA används fortfarande inom t.ex. finansbranschen för att automatisera bort Excel-uppgifter och är högt efterfrågat.
Citera
2021-07-21, 23:21
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Visual Basic har ju främst en efterfrågan i form av VBA, snarare än hela versionen av VB6. VBA används fortfarande inom t.ex. finansbranschen för att automatisera bort Excel-uppgifter och är högt efterfrågat.
Som ett sätt att skriva Excel-makros, alltså?
'högt efterfrågat'?, vad betyder det. SEB kör årligen interna utbildningar i COBOL, men knappast i VB.
Stordatorn var dödförklarad när jag började i branschen på tidigt 90-tal, och är fortfarande här, till skillnad från mycket annat som var hett på 90-talet.
Citera
2021-07-22, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Sök på COBOL developer på LinkedIn och se, SEB, Handelsbanken, Folksam, CGI och många fler söker dessa personer. SEB utbildar t.o.m. folk i detta språk man sade var dött redan på 90-talet.
För att vara en dinosaurie är stordatorn ganska levande, jämfört med mycket annat som kom efter den och sedan dog.

Finns aldeless för många som fortfarande sitter fast i Lotus Notes med, även att dem lyckas bli färre och färre.
Citera
2021-07-22, 10:31
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Finns aldeless för många som fortfarande sitter fast i Lotus Notes med, även att dem lyckas bli färre och färre.
Fast att köra Notes som mail och kalender är inte samma sak som att bygga en massa applikationer i det, och det är väl ändå ingen som gör längre, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in