2018-10-24, 15:22
Medlem
Hallå!

Jag har tänkt mig köpa min första bil!
Bilen är en:

* Kia Cee´d 1,6 CRDi Komfort SW
* Dieselmotor på 127 hk
* Växellåda: manuell
* Årsmodell: 2013
* Miltal: 5200 mil
* Pris: 89000 kr.
* Bilen verkar har haft 3-4 bilägare (enligt uppgifter på nätet)
* Bilen är besiktad fram tills 2019-05
* Bilen har inte köpts via kredit
* Skatt: ca 1400 kr
* Bilen är från en bilhandlare (butik) och inte privat

Som jag nämnde i texten är det en dieselmotor då jag kommer åka rätt så ofta (4-5 ggr i veckan, ca 6 mil fram och tillbaka) och det är endast den bilen jag kommer använda i min dagliga liv, alltså har jag ingen extra bil så det blir en del körande.

Till saken så vill jag ha råd angående den bilmodellen? Är Kia Ceed bra bilar? Är dieselmotorerna bättre än bensinmotorerna? Vilka fördelar och nackdelar finns det?

Som sagt så kommer det här vara min första bil som jag kommer köpa och jag skulle vara jättetacksam för all tips!
Citera
2018-10-24, 15:25
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matte06
Hallå!

Jag har tänkt mig köpa min första bil!
Bilen är en:

* Kia Cee´d 1,6 CRDi Komfort SW
* Dieselmotor på 127 hk
* Växellåda: manuell
* Årsmodell: 2013
* Miltal: 5200 mil
* Pris: 89000 kr.
* Bilen verkar har haft 3-4 bilägare (enligt uppgifter på nätet)
* Bilen är besiktad fram tills 2019-05
* Bilen har inte köpts via kredit
* Skatt: ca 1400 kr
* Bilen är från en bilhandlare (butik) och inte privat

Som jag nämnde i texten är det en dieselmotor då jag kommer åka rätt så ofta (4-5 ggr i veckan, ca 6 mil fram och tillbaka) och det är endast den bilen jag kommer använda i min dagliga liv, alltså har jag ingen extra bil så det blir en del körande.

Till saken så vill jag ha råd angående den bilmodellen? Är Kia Ceed bra bilar? Är dieselmotorerna bättre än bensinmotorerna? Vilka fördelar och nackdelar finns det?

Som sagt så kommer det här vara min första bil som jag kommer köpa och jag skulle vara jättetacksam för all tips!
Har haft Kia som hyrbil många gånger samt har bekanta som kör detta märke.
Kan bara säga att dom håller väldigt hög kvalitet och får väl betraktas som ett "idiotsäkert" köp!
Citera
2018-10-24, 15:26
Bannlyst
Du har ju garanti fram till 2020 så det verkar som ett bra köpp men titta noga efter rost.

http://teknikensvarld.se/kia-market-med-hogst-kvalitet-volvo-langt-langt-efter-310668/
Citera
2018-10-24, 15:28
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmonton
Du har ju garanti fram till 2020 så det verkar som ett bra köpp men titta noga efter rost.
Kia har ett väldigt bra rostskydd:

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-kia-ceed-sportswagon-2014
Citera
2018-10-24, 15:34
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Har haft Kia som hyrbil många gånger samt har bekanta som kör detta märke.
Kan bara säga att dom håller väldigt hög kvalitet och får väl betraktas som ett "idiotsäkert" köp!
Nu vet jag inte vilka Kia du kört men plastigare bilar får man leta efter. Det låter som du beskriver en ny Audi och inte en koreansk budgetbil.

Rent driftsmässigt är de OK, men fasligt tråkiga att köra.
Citat:
Kia har ett väldigt bra rostskydd:

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-kia-ceed-sportswagon-2014
Skulle jag av någon outgrundlig anledning få för mig att köpa en ny Kia, då skulle jag komplettera rostskyddet.
Citera
2018-10-24, 15:39
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Nu vet jag inte vilka Kia du kört men plastigare bilar får man leta efter. Det låter som du beskriver en ny Audi och inte en koreansk budgetbil.

Skulle jag av någon outgrundlig anledning få för mig att köpa en ny Kia, då skulle jag komplettera rostskyddet.
Rent driftsmässigt så slår de Audi med hästlängder. Audi är problemtyngda bilar,(Vilket det mesta från VAG är) . Men inte Kia
Och du behöver inte komplettera rostskyddet.

Det var det TS var ute efter inte kvalitetskänslan. Som för övrigt inte känns särskilt hög i Audi för den delen.
Citera
2018-10-24, 15:48
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Rent driftsmässigt så slår de Audi med hästlängder. Audi är problemtyngda bilar,(Vilket det mesta från VAG är) .
Tvivlar på vad du säger. Vart hittar du de uppgifterna?

Citat:
Men inte Kia
Och du behöver inte komplettera rostskyddet.
Köper man en ny bil så ska man komplettera rostskyddet. Det är en billig investering oavsätt vad Vi bilägare tycker.

Citat:
Det var det TS var ute efter inte kvalitetskänslan. Som för övrigt inte känns särskilt hög i Audi för den delen.
Fast du beskrev kvalitetskänslan, det var det jag anmärkte på. Vad man än tycker om Audi så är det en lyxkänsla i bilarna, fast allt är ju subjektivt.
Citera
2018-10-24, 15:59
Medlem
Citat:

Kvalitet för mig är inte viktigt, iallafall inte nu när jag väljer just denna modell. Vill helt enkelt ha en bil som tar mig från punkt A till punkt B utan några som helst problem. Jag vill inte besöka verkstaden, vill inte att det blir problem med bilen ofta utan vill att den ska vara så driftsäker som möjlig och inte går sönder.
Citera
2018-10-24, 16:01
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Kvalitet för mig är inte viktigt, iallafall inte nu när jag väljer just denna modell. Vill helt enkelt ha en bil som tar mig från punkt A till punkt B utan några som helst problem. Jag vill inte besöka verkstaden, vill inte att det blir problem med bilen ofta utan vill att den ska vara så driftsäker som möjlig och inte går sönder.
Det var mer Serungs överdrivna hypande av bilen jag reagerade på.

Samtidigt så tror jag du blir nöjd, även om bilen i sig inte är speciellt trevlig att varken köra eller titta på.
Citera
2018-10-24, 16:08
Medlem
Citat:
Det var mer Serungs överdrivna hypande av bilen jag reagerade på.

Samtidigt så tror jag du blir nöjd, även om bilen i sig inte är speciellt trevlig att varken köra eller titta på.

Jag förstår vad du menar. Hade man mer pengar så skulle en Audi, BMW eller Mercedes sitta riktigt fint. Nöjd kommer jag definitivt bli då jag inte kräver så mycket heller, iallafall nu för tillfället.
Citera
2018-10-24, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edmonton

http://teknikensvarld.se/kia-market-med-hogst-kvalitet-volvo-langt-langt-efter-310668/

Jag har haft en KIA Ceed, diesel i flera år nu. En 2009 årsmodell. Mycket bra och bekväm med automatlåda. Man får mycket bil för pengarna vill jag påstå.

Det var rostangrepp på bakluckan när jag köpte den begagnad, men det anlitade jag en firma för att åtgärda. Sen inget annat bekymmer med rost. Just detta med bakluckan lär ha varit ett känt besvär.
Citera
2018-10-24, 16:14
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar. Hade man mer pengar så skulle en Audi, BMW eller Mercedes sitta riktigt fint. Nöjd kommer jag definitivt bli då jag inte kräver så mycket heller, iallafall nu för tillfället.
Natuligtvis

Men som förstabil är den kanon!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här