• 1
  • 2
2018-10-24, 17:54
Medlem
Sandtags avatar
Vad står det i din lönespec? Vi får automatiskt en engångsskatt av vårat program i liknande situationer. Kolla om du har en post "engångsskatt: xx%". Har du skattat som vanligt på överskjutande del så blir det restskatt, ja men troligtvis inte super mycket (tidigare i tråden anförs varför).
Citera
2018-10-24, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Vad står det i din lönespec? Vi får automatiskt en engångsskatt av vårat program i liknande situationer. Kolla om du har en post "engångsskatt: xx%". Har du skattat som vanligt på överskjutande del så blir det restskatt, ja men troligtvis inte super mycket (tidigare i tråden anförs varför).

Vi har haft strul med lönekontoret om bland annat detta med engångsskatt. Tidigare har vi haft en punkt med engångsskatt och vissa har fått på typ 32% och andra 55% men nu senaste månaderna har det varit ihopsatt och skatten är inbakad på en punkt.

Detta var uppenbarligen lite krångligare än jag trodde först. Jag hade en tanke att det kanske var så enkelt som att om man hamnar under brytpunkten så kommer man få igen det på skatteåterbäringen nästa år, och går man över brytpunkten så kan man glömma att få igen nåt..
Som sagt skulle det ju vara lite surt om man skulle gå över brytpunkten just så pass, och det skulle innebära restskatt (även om det blir en liten summa) istället för att få igen ett par tusen.. Men som nån nämnde tidigare att h*n jobbat övertid för 100k och bara gett nån tusing tillbaka så kanske det är skitsamma
Citera
2018-10-24, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baruba
Jag har en fundering gällande detta med statlig inkomstskatt och skatteåterbäring, detta pga att jag har jobbat en hel del övertid detta år och jag förstår att tjänar man mycket en månad så dras det mer skatt den månaden också, men att man då får igen det på skatteåterbäringen nästa år. Och det ser jag som nånting bra att förhoppningsvis få en lite större summa till sommaren. Dock så har det blivit mer än en månad där man jobbat mycket övertid..

Och efter ha fått senaste lönespecen nu i oktober såg jag att bruttolönen låg på drygt 405.000 och blev då fundersam över vad som händer om man går över gränsen på årsinkomsten? Då får man inte igen den extra skatten man betalat på nästa deklaration?

Såhär står det på skatteverket:
Den nedre skiktgränsen är 455 300 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med 20 procent.
Det innebär att du inkomståret 2018 kan ha en inkomst på 468 700 kronor (den så kallade brytpunkten) utan att betala statlig inkomstskatt respektive förhöjd statlig inkomstskatt. Detta beror på grundavdraget.

Så om jag förstått det rätt får jag inte tjäna mer än ~63.000 brutto under de sista två månaderna om jag vill få tillbaka nåt på skatten nästa år? Är det nåt mer som räknas in på årsinkomsten?
Om man gör reseavdrag, det är inget som påverkar årsinkomst?
Vad är problemet? Du tjänar så pass mycket att du ska betala skatt. Betalar du för mycket får du tillbaka o betalar du för lite så får du restskatt.
Tror du att Wallenberg oroar sig över att få tillbaka statlig skatt?
Citera
2018-10-24, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Vad är problemet? Du tjänar så pass mycket att du ska betala skatt. Betalar du för mycket får du tillbaka o betalar du för lite så får du restskatt.
Tror du att Wallenberg oroar sig över att få tillbaka statlig skatt?

Problem och problem. Jag var nyfiken hur det fungerar när man nu som jag kanske hamnar precis på gränsen till brytpunkten för statlig inkomstskatt bara och vad skillnaden skulle vara om man går just under brytpunkten eller just över, då jag inte varit i denna situationen tidigare.
Om man hårddrar det ännu mer då, om man hamnar en krona under brytpunkten så får man igen pengar på skatteåterbäringen, kanske ett par tusen(?) och om man går en krona över brytpunkten så hamnar man på en helt annan tabell för hela året och inte får igen nånting eller rentav får restskatt och ska betala ännu mer? Då är det väl en stor skillnad på ett par kronor extra i inkomst jämfört med vad man betalar i skatt? Bara funderade om det är så det fungerar då jag inte är speciellt insatt..

Nej jag tror knappast Wallenberg oroar sig över det, men det kanske är en lite annan sits också eller vad tror du?
Citera
2018-10-24, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baruba
Problem och problem. Jag var nyfiken hur det fungerar när man nu som jag kanske hamnar precis på gränsen till brytpunkten för statlig inkomstskatt bara och vad skillnaden skulle vara om man går just under brytpunkten eller just över, då jag inte varit i denna situationen tidigare.
Om man hårddrar det ännu mer då, om man hamnar en krona under brytpunkten så får man igen pengar på skatteåterbäringen, kanske ett par tusen(?) och om man går en krona över brytpunkten så hamnar man på en helt annan tabell för hela året och inte får igen nånting eller rentav får restskatt och ska betala ännu mer? Då är det väl en stor skillnad på ett par kronor extra i inkomst jämfört med vad man betalar i skatt? Bara funderade om det är så det fungerar då jag inte är speciellt insatt..

Nej jag tror knappast Wallenberg oroar sig över det, men det kanske är en lite annan sits också eller vad tror du?
Ja, ligger du precis på gränsen så förlorar du nog på att gå över den. Har själv betalat marginalskatt genom större delen av livet utan att se det som ett problem.
Men du tänker helt fel.
Du ser skattekontot som en form av sparkonto där tanken faktiskt är att man ska hamna på plusminus noll.
Citera
2018-10-25, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Ja, ligger du precis på gränsen så förlorar du nog på att gå över den. Har själv betalat marginalskatt genom större delen av livet utan att se det som ett problem.
Men du tänker helt fel.
Du ser skattekontot som en form av sparkonto där tanken faktiskt är att man ska hamna på plusminus noll.
Den här snubben har koll på vad han pratar om. Han har ju ändå betalat marginalskatt större delen av livet.
Senast redigerad av Proggrat 2018-10-25 kl. 07:31.
Citera
2018-10-25, 18:13
Medlem
Ett litet tillägg utanför frågan som också kan vara bra att veta. 504.375kr kan du sikta på i år, så har du maxat din pension också vilket är trevligt när du blir äldre.

https://www.pensionsmyndigheten.se/f...ch-varderegler
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in