Låt mig formulera mig noggrant, eftersom jag i likhet med Adolf Hitler är en noggrann man. Jag antar att många av er, i likhet med mig själv, ofta tänker tillbaka på era ungdomsår, kanske rentav era barndomsår, ja? Visst framträder de då ofta i en gyllene dager, som vore det idel gyllene tider? Att det ofta var skit då också tänker man inte ofta på, förutom kanske då man är nere och deppig, man tänker inte på att man sket på sig när man var unge eller att flickorna skrattade åt en i skolan när de större pojkarna drog ner ens byxor. Nej, man tänker på "The days gone by!", barndomens Julafton, tonårstidens passioner, revolutionsromantik, "oh, the days that are no more!". Men varför?
Vad uppfyller det för funktion att man sitter här 20 år senare och minns hur man spelade Game Boy Advanced när man var 14? Man minns att livet då öppnade sig framför en med alla möjligheter, som en vy av ett savannlandskap över vilken solen går upp, och man visste att man skulle bli någonting! Kanske blev man en knarkare som dog vid 24 bast, kanske blev man en lagerarbetare på ICA som går hem och dricker Koskenkorva varje dag efter jobbet, kanske ville ens livskärlek inte ha en utan drog till Gambia och kom hem med en neger istället. Ja, kanske gick allt åt helvete. Men man sitter där och Minns, man Minns dagarna som var samtidigt som man hör en röst som tycks tillhöra Ian McKellen recitera Tennyson:
Vad uppfyller det för funktion att man sitter här 20 år senare och minns hur man spelade Game Boy Advanced när man var 14? Man minns att livet då öppnade sig framför en med alla möjligheter, som en vy av ett savannlandskap över vilken solen går upp, och man visste att man skulle bli någonting! Kanske blev man en knarkare som dog vid 24 bast, kanske blev man en lagerarbetare på ICA som går hem och dricker Koskenkorva varje dag efter jobbet, kanske ville ens livskärlek inte ha en utan drog till Gambia och kom hem med en neger istället. Ja, kanske gick allt åt helvete. Men man sitter där och Minns, man Minns dagarna som var samtidigt som man hör en röst som tycks tillhöra Ian McKellen recitera Tennyson:
Citat:
" Ah, sad and strange as in dark summer dawns
The earliest pipe of half-awaken'd birds
To dying ears, when unto dying eyes
The casement slowly grows a glimmering square;
So sad, so strange, the days that are no more.
Dear as remember'd kisses after death,
And sweet as those by hopeless fancy feign'd
On lips that are for others; deep as love,
Deep as first love, and wild with all regret;
O Death in Life, the days that are no more!"
The earliest pipe of half-awaken'd birds
To dying ears, when unto dying eyes
The casement slowly grows a glimmering square;
So sad, so strange, the days that are no more.
Dear as remember'd kisses after death,
And sweet as those by hopeless fancy feign'd
On lips that are for others; deep as love,
Deep as first love, and wild with all regret;
O Death in Life, the days that are no more!"
Nej någon expert är jag inte men det handlar om hjärnans områden och kopplingar till dem. Har du själv inte börjat tveka på någon detalj för att sedan inte minnas det rätta svaret? Var det verkligen 21 eller var det kanske inte 24. Det är lättare att minnas två saker som skiljer sig åt än att särskilja två liknande saker.