2018-10-23, 18:32
Medlem
Märkte på min senaste lönespec att provisionen betalas ut som bonus, märkte de när jag börjat luska i varför de är så hög skatt på provisionen. Har försökt hitta skattesatser osv men fattar inte riktigt. Hittade dock en artikel som menade på att de var ett sätt för företaget att komma billigare undan.

Så min fråga är, förlorar jag några pengar på att företaget gör såhär?
Citera
2018-10-23, 18:37
Medlem
Nej, skatten blir samma i slutänden oavsett. Antingen blir det återbäring eller kvarskatt.

Don’t worry - be happy!
Citera
2018-10-23, 18:41
Medlem
Kanon!

Tackar för svaret 😁😁
Citera
2018-10-23, 19:50
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Välkommen till Sverige, skyhöga skatter på allt du tjänar över ca 40k/mån

Skatten blir densamma oavsett vad det står i lönespecen och den slås ut på helår.
Citera
2018-10-23, 21:14
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakdrag
Märkte på min senaste lönespec att provisionen betalas ut som bonus, märkte de när jag börjat luska i varför de är så hög skatt på provisionen. Har försökt hitta skattesatser osv men fattar inte riktigt. Hittade dock en artikel som menade på att de var ett sätt för företaget att komma billigare undan.

Så min fråga är, förlorar jag några pengar på att företaget gör såhär?

På bonus och provision är egentligen vanlig lön och beskattas på samma sätt.

Om företaget drar av för mycket skatt på din provision, bonus, lön så kommer du få skatteåterbäring nästa år och om de drar av för lite kommer du få restskatt att betala.
Citera
2018-10-23, 23:28
Medlem
Provision är pensionsgrundande, bonus är inte det.
Iaf enligt vårat avtal men det borde vara lika för alla.
Citera
2018-10-24, 09:17
Medlem
semiproffss avatar
Antar att du jobbar som typ säljare. Oavsett om arbetsgivaren kallar det bonus eller provision så är det oftast strax över 50% skatt på det beroende på hur mycket du har tjänat under året.

https://www.skatteverket.se/privat/s...800014872.html

Båda ska vara pensionsgrundande oavsett men alla arbetsgivare har inte koll på detta.
Senast redigerad av semiproffs 2018-10-24 kl. 09:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in