Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-05-06, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/kulturkvinna-atalas-for-att-ha-giftmordat-sin-sambo/

/citat/

”....enligt åklagaren stal hon av mannen under tiden han dog.”

/slut citat/

Hur kan åklagaren veta att hon bestal honom när han låg i dödsryckningar?
Och om det är sant; kan en människa vara så kall?

Åklagaren får veta allt under förundersökningen, så något sånt har då kunnat bevisats. Och ja, sjukt iskallt!
Citera
2019-05-07, 01:41
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terpentino
Hon är inte gift enligt Ratsit

Hon bor nu på Karlavägen igen efter att stått skriven i Farsta tillsammans med den nu morddömde Kader Amiri
De här omflyttningarna ägde rum under hennes häktningstid. Funderar lite på hur hon kom i kontakt med Kader som ju även han satt häktad

Just nu bor hon på häktet istället för Karlavägen.
Citera
2019-05-07, 15:33
Medlem
imcereals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Tjena!
Ps)
Jag är ett för jäkla stort fan av din pod och annat du gjort. Skicklig är ordet! Spännande upplägg, välproducerat och med en objektiv framtoning. Stör mig alltför ofta på berättarröster som inte tänker på vad de pratar om. Din neutrala röst är tipptopp! Stannar där då detta är FB

Stort tack för dessa fina ord! Verkligen kul att höra Ja, jag hoppas det kan bli något bra av detta. Försändelsen med FUP har ännu inte nått mig så blir nog svårt att hinna med att lägga upp den här i slutet av denna vecka, men så fort jag får den sätter jag igång. Jag skickar även ut en kille på torsdag till Norrtäljes tingsrätt för att ta upp ljudet från åklagarens sakframställan (som inte följer med när man begär ut tingsrättens inspelningar). Det ska bli grymt intressant att höra. Men det får ni vänta på tills avsnittet har släppts, när nu det kan tänkas bli...
Citera
2019-05-07, 19:26
Medlem
Terpentinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Just nu bor hon på häktet istället för Karlavägen.

hahah ja så sant -tänkte inte på det...
Citera
2019-05-07, 23:37
Medlem
Terpentinos avatar
Vad jag kan se av stämningen så finns ingen teknisk bevisning som kan binda BJS till mordet. Åtalet bygger helt på indicier, som t.ex

❇ att mt gjort websökning på "kvinnan som förgiftar sin man"
❇ att mt websökt på "hur man dödar med arsenik"
❇ att BO inte kan förgiftats långsamt under längre
tid, BO har fått i sig giftet högst några timmar innan dödsfallet
❇ att mt mordkvällen sagt att polis inte behövde tillkallas
eftersom det inte var något avvikande som hänt.
❇ att mt inte larmade förrän strx innan 23 och skrivit i sin kalender att BO dog mellan 19-20
❇ att mt sagt att obduktion inte är nödvändigt
❇ att mt raderat i sin webhistorik

Därtill alla stölder från såväl den avlidne som från tidigare sambor/äkta män och att hon är allmänt omtalad som ovederhäftig. Det förhållandet att mt och BO skulle den kvällen dödsfallet inträffade var ensamma och skulle äta en mysmiddag och att BO avled av förgiftning strax därefter pekar onekligen på kvinnan som gärningsperson. I synnerhet när det handlar om den snabbverkande substans som är aktuell. Det finns omvittnat att BO inte var självmordsbenägen. Giftet var med största sannolikhet åtkomligt
för mt vid besök på BO's arbetsplats där han använde det i jobbet.

Stämning
(Hade jag haft en scanner...)
Senast redigerad av Terpentino 2019-05-07 kl. 23:39.
Citera
2019-05-08, 21:32
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Vad jag kan se av stämningen så finns ingen teknisk bevisning som kan binda BJS till mordet. Åtalet bygger helt på indicier, som t.ex

❇ att mt inte larmade förrän strx innan 23 och skrivit i sin kalender att BO dog mellan 19-20

Därtill alla stölder från såväl den avlidne som från tidigare sambor/äkta män och att hon är allmänt omtalad som ovederhäftig. Det förhållandet att mt och BO skulle den kvällen dödsfallet inträffade var ensamma och skulle äta en mysmiddag och att BO avled av förgiftning strax därefter pekar onekligen på kvinnan som gärningsperson. I synnerhet när det handlar om den snabbverkande substans som är aktuell. Det finns omvittnat att BO inte var självmordsbenägen. Giftet var med största sannolikhet åtkomligt

Stämning

Köpte du ut ett exemplar av stämningsansökan?

Även fast det är indicier så tror jag hon kommer fällas för giftmordet.
Citera
2019-05-08, 23:25
Medlem
Citat:

Stämning
Tack för denna! Var som att läsa en deckare
Ser med spänning fram emot FUP!
Citera
2019-05-09, 06:59
Medlem
nån som kan dela fup ?
Citera
2019-05-09, 08:17
Medlem
Advokaternas strid om giftmordet: ”Klassiskt Agatha Christie-mål”

Nu inleds rättegången mot Kulturkvinnan i Norrtälje som misstänks ha giftmördat sin sambo.
Målsägandebiträdet Thomas Bodström är redan säker på fällande dom – trots att åklagaren själv beskriver ärendet som ett indiciemål där främst omständigheter ska binda kvinnan till brottet.
– Thomas uttalanden är rent effektsökeri, säger kvinnans advokat Björn Hurtig.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mRbx2/advokaternas-strid-om-giftmordet-klassiskt-agatha-christie-mal
Citera
2019-05-09, 09:16
Medlem
Norrtelje tidning:

– Det är ett mycket svårt indiciemål. Det är en tuff uppgift att vara åklagare och en lätt uppgift att vara försvarare i det här målet, säger rättsexperten och före detta överåklagaren Sven-Erik Alhem till NT.
Hur då?
– Försvararen kan mycket lätt ställa frågan att vi har tecken på cyanid, men vem har gett det. Det måste styrkas att det är bortom rimligt tvivel att det är kvinnan som har gett mannen cyanid på något sätt. Det blir en mycket tuff uppgift för åklagaren och bevisläget ser tunt ut.
Rätten ska även ta ställning till två fall av grov stöld och ett fall av stöld. Bland annat ska kvinnan vid dödsbädden ha stulit en vigselring, en klockan och en mobiltelefon från mannen. Vidare anklagar flera tidigare män kvinnan för att ha stulit värdesaker och föremål från dem.
– Det är en stödfunktion åt mordpåståendet, det ska ge grund för ett motiv till gärningen. Jag är dock väldigt tveksam om det kommer att räcka till – bevisningen är vag.
Kommer hon att fällas?
– Jag vill inte spekulera i det. Jag kan bara konstatera att det definitivt inte är ett klart fall bevismässigt. Om det blir en fällande dom i tingsrätten kommer det självklart att bli en prövning i hovrätten, säger Sven-Erik Alhem.
Citera
2019-05-10, 05:30
Medlem
NewWorldDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imcereal
Fint! Då har jag beställt. Det var tydligen fyra olika förundersökningsprotokoll på totalt 1179 sidor (troligen för olika åtalspunkter) men jag begärde ut allt. I slutet av nästa vecka kanske jag kan ha det redo som en PDF!

/Nils
Grymt, ser fram emot det!

Tack för du gör en jävligt bra pod förresten!
Citera
2019-05-10, 11:12
Medlem
imcereals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewWorldDisorder
Grymt, ser fram emot det!

Tack för du gör en jävligt bra pod förresten!

Tack!

Fick FUP igår och har hunnit scanna in allt nu så varsågoda:

https://minfil.com/f6Yc38p5n5/FUP_Barbara_Jarl_1_pdf
https://minfil.com/2eYe38pcn6/FUP_Barbara_Jarl_2_pdf

Mvh
Nils, Rättegångspodden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem