Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-02-14, 23:30
Moderator
Ruskigbusss avatar
Enligt ihärdiga rykten, senast i en gästtråd på mitt lilla forum skapad av TopDawg - så skall det ha förekommit att en fd moderator har utnyttjat sin ställning och genom bl a IP-nummer - kunnat leta reda på en medlems verkliga identitet och arbetsplats. (OBS! Inga uppgifter som medlemmen själv lämnat har nyttjats.) TopDawg påstår också att han själv bidragit till att identifiera medlemmen, vilket han har bett denne om ursäkt för.

Frågorna är:
1. Kan admin bekräfta eller dementera att detta har skett?
2. Om det så är fallet - vad har gjorts för att detta inte skall upprepas?

3. Dessutom lär det - enligt samma rykten - ha förekommit att dessa uppgifter har spridits till vissa utvalda - företrädesvis moderatorer.
Har detta skett?

4. Har moderatorreglerna skärpts så att sådant snaskande i medlemmars privata uppgifter inte längre är tillåtet och medför avsked om så upptäcks?

5. Om inte - varför inte?

Får jag be de som INTE vet något och enbart vill gnälla för gnällandets skull att låta bli att skriva i tråden - innan vi har fått svar från admin?

Jag tycker att OM detta har skett är det minst sagt uppseendeväckande och jag hade förväntat mej att en hel del åtgärder mot skvallertanterna av båda könen skulle ha skett.
2006-02-14, 23:59
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Enligt ihärdiga rykten, senast i en gästtråd på mitt lilla forum skapad av TopDawg - så skall det ha förekommit att en fd moderator har utnyttjat sin ställning och genom bl a IP-nummer - kunnat leta reda på en medlems verkliga identitet och arbetsplats. (OBS! Inga uppgifter som medlemmen själv lämnat har nyttjats.) TopDawg påstår också att han själv bidragit till att identifiera medlemmen, vilket han har bett denne om ursäkt för.
Kan man få läsa den tråden? Link, bitte?
2006-02-15, 00:12
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Kan man få läsa den tråden? Link, bitte?

Lång länk

Jag vill bara lägga till att jag normalt inte gärna ser den typen av trådar där, men eftersom TD är bannad här och den eftersökta medlemmen även är en viktig medlem på RB-forum - så har jag valt att låta den leva.

Jag tänker inte låta RB-forum förfalla till något skvaller- eller gnällforum mot FB, men nu gäller detta en enskild moderator (fd) och ett specifikt fall.
2006-02-15, 14:11
Administrator
admins avatar
Det stämmer tyvärr. För att göra en lång historia kort, så har följande hänt:

En fredag förra året så var en av moderatorerna full. Han kontaktade då en annan moderator (TopDawg) på MSN och berättar att man inte är så anonym som man tror och att det är lätt att spåra upp folk. Han har då sökt reda på vad moderatorn heter egentligen och vem han är genom att spåra det till hans företag. Han skojar om att han fick reda på att de hade samma namn. Sedan hade han sökt på sig själv och lyckats spåra genom ip-info. Efter det söker han på en annan användare och får fram arbetsplats och en hemsida med bilder på folk som jobbar där. Moderatorn tar emot länken och pekar då ut användaren då han har träffat användaren IRL.

Länken har aldrig publicerats i Outlaw, men jag vet att ett par till moderatorer har sett den. När detta uppmärksammades, så skapades en livlig debatt i Outlaw om hur vi kan åtgärda så detta inte händer igen. Det kan vi inte.

Vad vi däremot har gjort är att ta bort IP-sök-funktionen för cirka 80% av moderatorerna. Idag kan 15 personer (inkl. admins och root) söka efter IP. detta gör att funktionen fortfarande kan missbrukas, men vi har minskat möjligheten kraftigt. Dessutom måste man ha varit moderator i minst ett halvår och nyttja funktionen aktivt för att hindra troll för att få denna möjlighet.

Ett ytterligare problem är att moderatorn som gjorde det var en av forumets populäraste, och den minst personer skulle misstänka. Jag tror dessutom att jag själv inte varit tillräckligt tydlig med att denna funktion inte ska användas för nöjes skull. Jag tog för givet att alla skulle förstå detta.

De som är moderatorer idag är väl medvetna om detta, och vi har förhoppningsvis lärt oss något av det som hänt. Även ifall jag beklagfar det som hänt.

admin
2006-02-15, 15:03
Medlem
Vilka moderatorer är det som då kan se IP-numren?
Och varför just dom?
2006-02-15, 15:04
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Ett ytterligare problem är att moderatorn som gjorde det var en av forumets populäraste, och den minst personer skulle misstänka.

Varför inte avslöja vem det var? Användare som gör bara hälften så idiotiska saker hängs ju ut med dumstrut till allmän beskådan?! På det sättet skulle vi ju slippa misstänka hela kadern av mods....
2006-02-15, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Varför inte avslöja vem det var? Användare som gör bara hälften så idiotiska saker hängs ju ut med dumstrut till allmän beskådan?! På det sättet skulle vi ju slippa misstänka hela kadern av mods....
Läs tråden RB skicka.
2006-02-15, 17:45
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raja_ram
Läs tråden RB skicka.

Tack, det borde jag naturligtvis gjort innan....
2006-02-15, 18:15
Medlem
El Zorros avatar
OT raderat.
2006-02-15, 18:20
Medlem
Schaffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
...Ett ytterligare problem är att moderatorn som gjorde det var en av forumets populäraste, och den minst personer skulle misstänka. Jag tror dessutom att jag själv inte varit tillräckligt tydlig med att denna funktion inte ska användas för nöjes skull. Jag tog för givet att alla skulle förstå detta...
Varför är det ett problem och hur kan du veta det här?
2006-02-15, 20:47
Medlem
PiLLerILLers avatar
Jag begriper inte riktigt vad själva IP:t har för betydelse i historian. Det enda du får ut av någons IP är leverantör och, om du har tur, geografiskt läge. Resterande uppgifter om vem som har tilldelats det IP-numret kan endast begäras från leverantören av polismyndigheten. Hur kunde han outa GG genom hennes IP? Det måste ju vara någon annan uppgift om hennes privatliv, som visade sig gå att spåra - eller?
2006-02-15, 21:07
Medlem
lifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiLLerILLer
Jag begriper inte riktigt vad själva IP:t har för betydelse i historian. Det enda du får ut av någons IP är leverantör och, om du har tur, geografiskt läge. Resterande uppgifter om vem som har tilldelats det IP-numret kan endast begäras från leverantören av polismyndigheten. Hur kunde han outa GG genom hennes IP? Det måste ju vara någon annan uppgift om hennes privatliv, som visade sig gå att spåra - eller?

Är inte helt hundra, men jag har för mig att om en användare surfar från sitt jobb och man söker på det IP-numret så kan företagets namn komma upp som domän (lär ju inte gälla om det bara är ett kontor där det jobbar två personer). Sen glider moderatorn in på det företagets hemsida, skickar en länk till en annan moderator som känner igen en anställd. Så, jo, din fråga stämmer ganska bra eftersom det krävdes en person för att känna igen GG.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in