2018-10-22, 19:03
Medlem
brianmolkos avatar
Kan man installera Wine i Kubuntu ?
eller andra Ubuntu distar, genom deras "store" som vad det verkar vara gemensam för alla olika versioner/flavours av Ubuntu (?)
Har bara provat några olika på USB sticka någon stund var och vill
Gärna veta om det går.
Suttit och läst en massa och provat olika distar
Men nu funnit Chalet och Zorin OS, som ska ha det förinstallerat och vara lika Windows, (men har inte provat dessa)
Vilket kan vara bra om jag vill använda mig av ev Windowsprogram
jag kanske vill fortsätta använda...och kanske inte riktigt finner motsvarighet till

Sen hur är det med Linux mint, de är helt utanför Ubuntu och man installerar som i Windows där ?
Hur fungerar dessa ?
En del program verkar som man ska köra något liknande kommandotolken och det kan jag inte...

Jag blev iaf förtjust i Kubuntu och Linux Mint lite det jag gillar i de där jag kunde byta tema och utseende mer än i Windows, och en av anledningarna till jag vill installera om, andra är
att Windows är trögt, sen ingen ide att lägga Windows 7 igen då support mm slutar om något år (?)
Datorn är dessutom några år ...

Sen kommer jag iofs ha kvar Windows på andra datorn uppdatera till Windows 10

Om Jag vill ha flera OS på dator, hur skapar jag partitioner till de olika och kan jag t ex ha 2 eller fler
OS på datorn, sen delar alla på en partition som är till för allmäna filer, kan man göra så ?
Citera
2018-10-22, 22:23
Medlem
sommarlovs avatar
Det är bara följa instruktionerna, hoppa över det om Linux Mint.

https://wiki.winehq.org/Ubuntu

Du kopierar alltså en rad i taget och trycker Enter.

I terminalen alltså, kommandotolken är vad det heter i Windows.

Ja, du kan ha flera part. enklast är om du först har Windows och sedan lägger på Linux, tvärt om är krångligare.
Att dela filer går, men man får formatera den till typ FAT32 eller så för att vara säker på att alla OS kan läsa/skriva där...
Senast redigerad av sommarlov 2018-10-22 kl. 22:26.
Citera
2018-10-28, 10:40
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det är bara följa instruktionerna, hoppa över det om Linux Mint.

https://wiki.winehq.org/Ubuntu

Du kopierar alltså en rad i taget och trycker Enter.

I terminalen alltså, kommandotolken är vad det heter i Windows.

Ja, du kan ha flera part. enklast är om du först har Windows och sedan lägger på Linux, tvärt om är krångligare.
Att dela filer går, men man får formatera den till typ FAT32 eller så för att vara säker på att alla OS kan läsa/skriva där...

Ok har nu Chalet-OS men någon uppgradering till Xubuntu(?) Jag får lära mig kommandotolken, bara man får kommandot man ska skriva så man kan klippa och klistra in det, så ska det väl fungera.

Det ska vara lika enkelt som för att installera/avinstallera OS, nu bara ha USB stickan i dator och ha biosstart inställt på någon av USB alternativen?

Jag hade tänkt prova flera alternativ fullt ut, tycker provning med USB fungerar trögt verkar ha vissa begränsningar när man vill prova installera appar
Citera
2018-10-28, 12:02
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Ok har nu Chalet-OS men någon uppgradering till Xubuntu(?) Jag får lära mig kommandotolken, bara man får kommandot man ska skriva så man kan klippa och klistra in det, så ska det väl fungera.

Det ska vara lika enkelt som för att installera/avinstallera OS, nu bara ha USB stickan i dator och ha biosstart inställt på någon av USB alternativen?

Jag hade tänkt prova flera alternativ fullt ut, tycker provning med USB fungerar trögt verkar ha vissa begränsningar när man vill prova installera appar
Du kan alltid byta hårddisk, bara för att ha något att testa och lära dig på.
Alla har väl en äldre och mindre liggandes att leka med...
Sedan när du är redo kan du stoppa tillbaka standarddisken...
Citera
2018-10-28, 15:02
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:

Nja jag har en gammal dator laptop jag provar på.

En fråga om du vet, jag har försökt finna en lösning på det
men Chalet-OS ville tydligen bli Xubuntu för verkar inte finnas nyare version av Chalet....
Så jag gjorde den uppdateringen, ok nu fungerar inte ljudet eller iaf inte volymkontrollen
Jag kan bara välja mellan tyst och maximal volym finns inget reglage att dra i bara off och on vid indikatorn som visar volymen... Provade denna då kan jag välja volym men bara omständigt att gå inte så https://www.maketecheasier.com/fix-n...-issue-ubuntu/ (check alsaremixer) detta kanske är värt att prova ?https://askubuntu.com/questions/1030...18-04-no-sound
Jag vet att ljudet fungerade igår då jag testade youtube, och sänka höja fungerade
men det var innan uppdatering. gjorde jag något fel vid uppdatering, dök upp lite frågor vid uppgradering om att behålla filer men jag valde att skriva överallt med nytt.

Har googlat lite på det men hittar mest en massa om personer som har fel på ljudet helt att datorn är helt tyst
och gäller ofta Ubuntu, menyer mm ser olika ut...
Vill du ha bilder på hur mitt ser ut?
Kanske fungerar medny ren installation av Xubuntu?
För nu verkar det vara någon blandning nästan tycker jag
Står Xubuntu att det startas men i startmeny som dyker upp när man startar datorn står Chalet OS som alternativ
sen står detChalet Os på start knapp
Citera
2018-10-28, 15:36
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:

Jag kan ha fått ljudet att fungera, det var inget fel, men verkar vara något med att reglade inte syntes i panelinställningar i färger ? märklig bugg man kanske borde rapportera ?
Citera
2018-10-28, 19:55
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Jag kan ha fått ljudet att fungera, det var inget fel, men verkar vara något med att reglade inte syntes i panelinställningar i färger ? märklig bugg man kanske borde rapportera ?
Tills för några år sedan var Linux och Ljudkort besvärligt.
Det brukar inte vara så längre.
Att mixa olika lösningar som du gjort blir förstås svårt att felsöka när man får problem.

Jag skulle börja om från början...
Citera
2018-10-29, 11:02
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Tills för några år sedan var Linux och Ljudkort besvärligt.
Det brukar inte vara så längre.
Att mixa olika lösningar som du gjort blir förstås svårt att felsöka när man får problem.

Jag skulle börja om från början...

Mixa lösningar hur menar du nu ?
Citera
2018-10-30, 00:34
Medlem
Om du vill ha något som fungerar precis likadant som Windows, så välj då Windows och inte något annat. Linux är inte Windows, saker som att installera program fungerar fundamentalt annorlunda och om du förväntar dig att det ska fungera likadant som i Windows så kommer du att bli besviken.

Om du är helt ny på Linux så rekommenderar jag att du till att börja med använder någon av de stora distributionerna, dvs Ubuntu/Linux Mint eller någon av dess flavours. Detta eftersom när du stöter på problem så finns det ett stort supportnätverk som har lösningen till de flesta problem. Oberoende av vald distribution så kan du installera Wine med några få klick i Software Center.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in