2018-10-22, 17:26
Medlem
WykkedWitchs avatar
Jag tnker mig ett rikt och bra liv. Meditation och spirituella aspekter kan ing ibland. Stor variation.
Framfr allt LEVA La Dolce Vita. Jag tror att yogis och dla chakra mediterare som sysslar med detta s vida pass missar pongen.
De kommer inte alls fortare till Moksha bara fr att de avsger sig alla vrdsliga ting.
Allt blir vl vad man gr det till?
Man skapar sin egen framtid och det finns mnga stt att smida ett svrd.
Citera
2018-10-22, 20:11
Medlem
Skogismyras avatar
Andlig upplysning med tillhrande bliss r den hgsta formen av lycka som gr att uppn.
Det du kallar fr ett "upplevelserikt och bra liv" r egentligen inget annat n en stndig jakt p den ultimata lyckan som kommer med andlig upplysning: bliss.

S andlig upplysning vida verskrider ett "upplevelserikt och bra liv", ett "upplevelserikt och bra liv" r rena helvetet jmfrt med andlig upplysning/bliss.

S nej, de missar inte alls pongen, tvrtom, du missar pongen. Du inbillar dig att samsara r vrt att efterstrva.
Citera
2018-10-22, 22:23
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Andlig upplysning med tillhrande bliss r den hgsta formen av lycka som gr att uppn.
Det du kallar fr ett "upplevelserikt och bra liv" r egentligen inget annat n en stndig jakt p den ultimata lyckan som kommer med andlig upplysning: bliss.

S andlig upplysning vida verskrider ett "upplevelserikt och bra liv", ett "upplevelserikt och bra liv" r rena helvetet jmfrt med andlig upplysning/bliss.

S nej, de missar inte alls pongen, tvrtom, du missar pongen. Du inbillar dig att samsara r vrt att efterstrva.
Det finns frsts alternativa vgar till Moksha..
Jo, fast alla lrorika frvecklingar, allt med synkroniseringar och mten med kulturer och mnniskor KAN en mnniska gra utan en stndig jakt och slaveri. Det finns flera vgar till upplysning. Jag tror inte att zen-munkar eller yogis fr tillrcklig variation helt enkelt. Med "upplevelserikt och bra liv" menade jag fritt frn moral och att vara ppen i sinnet. Bara man inte vrderar allting. Leva i nuet - frresten tror jag att mnniskan r skapt fr att antikonformistiskt slppa sargen och vara med. Jag tar hellre ngra liv extra n att via eventuell genvg uppn Moksha etc. Jag har sjlv kontakt med andar och andra entities drframme och jag vet att det gr att ha ett tillrckligt Spirituellt LIV utan att "avskrma sig" eller ta ting till ytterligheter. Kanske r det bara olika stt.
r Du andligt upplyst? Jag r intresserad av att du svarar p detta inlgg fr jag mrker att du r mycket plst och framfrallt vaken.
Senast redigerad av WykkedWitch 2018-10-22 kl. 22:26.
Citera
2018-10-22, 22:44
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Det finns frsts alternativa vgar till Moksha..
Jo, fast alla lrorika frvecklingar, allt med synkroniseringar och mten med kulturer och mnniskor KAN en mnniska gra utan en stndig jakt och slaveri. Det finns flera vgar till upplysning. Jag tror inte att zen-munkar eller yogis fr tillrcklig variation helt enkelt. Med "upplevelserikt och bra liv" menade jag fritt frn moral och att vara ppen i sinnet. Bara man inte vrderar allting. Leva i nuet - frresten tror jag att mnniskan r skapt fr att antikonformistiskt slppa sargen och vara med. Jag tar hellre ngra liv extra n att via eventuell genvg uppn Moksha etc. Jag har sjlv kontakt med andar och andra entities drframme och jag vet att det gr att ha ett tillrckligt Spirituellt LIV utan att "avskrma sig" eller ta ting till ytterligheter. Kanske r det bara olika stt.
r Du andligt upplyst? Jag r intresserad av att du svarar p detta inlgg fr jag mrker att du r mycket plst och framfrallt vaken.
Jo du har rtt i att det finns mnga vgar till Moksha.

Nej jag r inte andligt upplyst.

Sjlv har jag verkligen ingen lust med ngra fler liv, s fr mig r alla genvgar vlkomna.
Det gr inte s bra fr mig med min resa, jag tror inte att jag kommer bli andligt upplyst under denna livstid.
Fast man vet aldrig.. jag lider s jvla mycket att det kan orsaka andlig upplysning fr mig.
Knns som att mina sjlvmordstankar brjar krypa nrmare igen.

Man ska komma ihg att det r ju egot som vill ha variation och snt.
Det r ju egot som har orsakat separationen.

Our separation from each other is an optical illusion of consciousness. ~Albert Einstein

Vaken r man inte frrn man r andligt upplyst och drmed vet samt upplever Sanningen..
Men jag frstr vad du menar.
Senast redigerad av Skogismyra 2018-10-22 kl. 22:53.
Citera
2018-10-22, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Jag tnker mig ett rikt och bra liv. Meditation och spirituella aspekter kan ing ibland. Stor variation.
Framfr allt LEVA La Dolce Vita. Jag tror att yogis och dla chakra mediterare som sysslar med detta s vida pass missar pongen.
De kommer inte alls fortare till Moksha bara fr att de avsger sig alla vrdsliga ting.
Allt blir vl vad man gr det till?
Man skapar sin egen framtid och det finns mnga stt att smida ett svrd.
Vet inte om Sadhguru r speciellt upplyst men han faller helt klart under benmningen "mystic" och hans liv verkar rtt spnnande. Kr hoj. Leker med ormar. Bygger feta meditationscenter. Driver fretag (han har d gjort det frut). ker runt och snackar p olika stllen. Hnger med familjen.

Som andligt upplyst sger man inte ifrn sig vrldsliga ting. Man slutar bero p dom. Mer korrekt s finns det inte ngot "personligt jag" kvar som kan bero p dom.

Citat:
Det gr inte s bra fr mig med min resa, jag tror inte att jag kommer bli andligt upplyst under denna livstid.
Det som har en livstid kommer aldrig bli andligt upplyst. Om det gr dligt fr egot s r det ett bra tecken men jag kan hlla med om att det ibland r vldigt svrt att frhlla sig till.
It is effectively the costume itself which must summon the will to ruthlessly rip itself away. Ego must slay ego. Only ego can. Who else? Physical suicide is just a shadow of this true self-destruction.
Citat:
Det r ju egot som har orsakat separationen.
Egot r separationen. Nr egot frsvinner s frsvinner ena delen av "inombords och utombords". S d frsvinner andra delen ocks eftersom den bara stod i kontrast till frsta delen. Allting smlter ihop. Drav beskrivningar som unity consciousness eller not-two eller nt snt. Ingen mer separation i vilket fall.

Citat:
Vaken r man inte frrn man r andligt upplyst och drmed vet samt upplever Sanningen..
Att veta ngon sanning kan man glmma! Det man kan gra r att sluta "veta" snt som inte stmmer.
Citera
2018-10-22, 23:35
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
It is effectively the costume itself which must summon the will to ruthlessly rip itself away. Ego must slay ego. Only ego can. Who else? Physical suicide is just a shadow of this true self-destruction.

Egot r separationen. Nr egot frsvinner s frsvinner ena delen av "inombords och utombords". S d frsvinner andra delen ocks eftersom den bara stod i kontrast till frsta delen. Allting smlter ihop. Drav beskrivningar som unity consciousness eller not-two eller nt snt. Ingen mer separation i vilket fall.
Vem har skrivit det dr citatet?

Ja jag vet att egot r separationen.
Citera
2018-10-22, 23:54
Medlem
Citat:
Vem har skrivit det dr citatet?
Han/hon skriver under namnet Jed McKenna. Man kan ska p spiritual enlightenment the damnedest thing pdf s r det frsta lnken frn 27im.com om man vill ha en digital variant av frsta boken.
Citera
2018-10-23, 00:08
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Han/hon skriver under namnet Jed McKenna. Man kan ska p spiritual enlightenment the damnedest thing pdf s r det frsta lnken frn 27im.com om man vill ha en digital variant av frsta boken.
Okej.
Har en av hans bcker som jag inte har hunnit lsa n.
Citera
2018-10-23, 00:12
Medlem
Citat:
Okej.
Har en av hans bcker som jag inte har hunnit lsa n.
Han har varit givande fr min del. Fr hoppas att du kan finna nt intressant i hans texter ocks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in