2018-10-22, 17:26
Medlem
WykkedWitchs avatar
Jag tänker mig ett rikt och bra liv. Meditation och spirituella aspekter kan ingå ibland. Stor variation.
Framför allt LEVA La Dolce Vita. Jag tror att yogis och ädla chakra mediterare som sysslar med detta så vida pass missar poängen.
De kommer inte alls fortare till Moksha bara för att de avsäger sig alla värdsliga ting.
Allt blir väl vad man gör det till?
Man skapar sin egen framtid och det finns många sätt att smida ett svärd.
Citera
2018-10-22, 20:11
Medlem
Skogismyras avatar
Andlig upplysning med tillhörande bliss är den högsta formen av lycka som går att uppnå.
Det du kallar för ett "upplevelserikt och bra liv" är egentligen inget annat än en ständig jakt på den ultimata lyckan som kommer med andlig upplysning: bliss.

Så andlig upplysning vida överskrider ett "upplevelserikt och bra liv", ett "upplevelserikt och bra liv" är rena helvetet jämfört med andlig upplysning/bliss.

Så nej, de missar inte alls poängen, tvärtom, du missar poängen. Du inbillar dig att samsara är värt att eftersträva.
Citera
2018-10-22, 22:23
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Andlig upplysning med tillhörande bliss är den högsta formen av lycka som går att uppnå.
Det du kallar för ett "upplevelserikt och bra liv" är egentligen inget annat än en ständig jakt på den ultimata lyckan som kommer med andlig upplysning: bliss.

Så andlig upplysning vida överskrider ett "upplevelserikt och bra liv", ett "upplevelserikt och bra liv" är rena helvetet jämfört med andlig upplysning/bliss.

Så nej, de missar inte alls poängen, tvärtom, du missar poängen. Du inbillar dig att samsara är värt att eftersträva.
Det finns förstås alternativa vägar till Moksha..
Jo, fast alla lärorika förvecklingar, allt med synkroniseringar och möten med kulturer och människor KAN en människa göra utan en ständig jakt och slaveri. Det finns flera vägar till upplysning. Jag tror inte att zen-munkar eller yogis får tillräcklig variation helt enkelt. Med "upplevelserikt och bra liv" menade jag fritt från moral och att vara öppen i sinnet. Bara man inte värderar allting. Leva i nuet - förresten tror jag att människan är skapt för att antikonformistiskt släppa sargen och vara med. Jag tar hellre några liv extra än att via eventuell genväg uppnå Moksha etc. Jag har själv kontakt med andar och andra entities därframme och jag vet att det går att ha ett tillräckligt Spirituellt LIV utan att "avskärma sig" eller ta ting till ytterligheter. Kanske är det bara olika sätt.
Är Du andligt upplyst? Jag är intresserad av att du svarar på detta inlägg för jag märker att du är mycket påläst och framförallt vaken.
Senast redigerad av WykkedWitch 2018-10-22 kl. 22:26.
Citera
2018-10-22, 22:44
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Det finns förstås alternativa vägar till Moksha..
Jo, fast alla lärorika förvecklingar, allt med synkroniseringar och möten med kulturer och människor KAN en människa göra utan en ständig jakt och slaveri. Det finns flera vägar till upplysning. Jag tror inte att zen-munkar eller yogis får tillräcklig variation helt enkelt. Med "upplevelserikt och bra liv" menade jag fritt från moral och att vara öppen i sinnet. Bara man inte värderar allting. Leva i nuet - förresten tror jag att människan är skapt för att antikonformistiskt släppa sargen och vara med. Jag tar hellre några liv extra än att via eventuell genväg uppnå Moksha etc. Jag har själv kontakt med andar och andra entities därframme och jag vet att det går att ha ett tillräckligt Spirituellt LIV utan att "avskärma sig" eller ta ting till ytterligheter. Kanske är det bara olika sätt.
Är Du andligt upplyst? Jag är intresserad av att du svarar på detta inlägg för jag märker att du är mycket påläst och framförallt vaken.
Jo du har rätt i att det finns många vägar till Moksha.

Nej jag är inte andligt upplyst.

Själv har jag verkligen ingen lust med några fler liv, så för mig är alla genvägar välkomna.
Det går inte så bra för mig med min resa, jag tror inte att jag kommer bli andligt upplyst under denna livstid.
Fast man vet aldrig.. jag lider så jävla mycket att det kan orsaka andlig upplysning för mig.
Känns som att mina självmordstankar börjar krypa närmare igen.

Man ska komma ihåg att det är ju egot som vill ha variation och sånt.
Det är ju egot som har orsakat separationen.

“Our separation from each other is an optical illusion of consciousness.” ~Albert Einstein

Vaken är man inte förrän man är andligt upplyst och därmed vet samt upplever Sanningen..
Men jag förstår vad du menar.
Senast redigerad av Skogismyra 2018-10-22 kl. 22:53.
Citera
2018-10-22, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Jag tänker mig ett rikt och bra liv. Meditation och spirituella aspekter kan ingå ibland. Stor variation.
Framför allt LEVA La Dolce Vita. Jag tror att yogis och ädla chakra mediterare som sysslar med detta så vida pass missar poängen.
De kommer inte alls fortare till Moksha bara för att de avsäger sig alla värdsliga ting.
Allt blir väl vad man gör det till?
Man skapar sin egen framtid och det finns många sätt att smida ett svärd.
Vet inte om Sadhguru är speciellt upplyst men han faller helt klart under benämningen "mystic" och hans liv verkar rätt spännande. Kör hoj. Leker med ormar. Bygger feta meditationscenter. Driver företag (han har då gjort det förut). Åker runt och snackar på olika ställen. Hänger med familjen.

Som andligt upplyst säger man inte ifrån sig världsliga ting. Man slutar bero på dom. Mer korrekt så finns det inte något "personligt jag" kvar som kan bero på dom.

Citat:
Det går inte så bra för mig med min resa, jag tror inte att jag kommer bli andligt upplyst under denna livstid.
Det som har en livstid kommer aldrig bli andligt upplyst. Om det går dåligt för egot så är det ett bra tecken men jag kan hålla med om att det ibland är väldigt svårt att förhålla sig till.
It is effectively the costume itself which must summon the will to ruthlessly rip itself away. Ego must slay ego. Only ego can. Who else? Physical suicide is just a shadow of this true self-destruction.
Citat:
Det är ju egot som har orsakat separationen.
Egot är separationen. När egot försvinner så försvinner ena delen av "inombords och utombords". Så då försvinner andra delen också eftersom den bara stod i kontrast till första delen. Allting smälter ihop. Därav beskrivningar som unity consciousness eller not-two eller nåt sånt. Ingen mer separation i vilket fall.

Citat:
Vaken är man inte förrän man är andligt upplyst och därmed vet samt upplever Sanningen..
Att veta någon sanning kan man glömma! Det man kan göra är att sluta "veta" sånt som inte stämmer.
Citera
2018-10-22, 23:35
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
It is effectively the costume itself which must summon the will to ruthlessly rip itself away. Ego must slay ego. Only ego can. Who else? Physical suicide is just a shadow of this true self-destruction.

Egot är separationen. När egot försvinner så försvinner ena delen av "inombords och utombords". Så då försvinner andra delen också eftersom den bara stod i kontrast till första delen. Allting smälter ihop. Därav beskrivningar som unity consciousness eller not-two eller nåt sånt. Ingen mer separation i vilket fall.
Vem har skrivit det där citatet?

Ja jag vet att egot är separationen.
Citera
2018-10-22, 23:54
Medlem
Citat:
Vem har skrivit det där citatet?
Han/hon skriver under namnet Jed McKenna. Man kan söka på spiritual enlightenment the damnedest thing pdf så är det första länken från 27im.com om man vill ha en digital variant av första boken.
Citera
2018-10-23, 00:08
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Han/hon skriver under namnet Jed McKenna. Man kan söka på spiritual enlightenment the damnedest thing pdf så är det första länken från 27im.com om man vill ha en digital variant av första boken.
Okej.
Har en av hans böcker som jag inte har hunnit läsa än.
Citera
2018-10-23, 00:12
Medlem
Citat:
Okej.
Har en av hans böcker som jag inte har hunnit läsa än.
Han har varit givande för min del. Får hoppas att du kan finna nåt intressant i hans texter också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in