Hej,
Det ser ut som att jag kommer att behöva deklarera för första gången i Sverige nästa år, så jag skulle vilja höra lite vad som gäller, om det finns någon som har varit i liknande situation. Jag väljer att skriva här, eftersom min tidigare erfarenhet av Skatteverket är att deras tjänstemän inte har en aning om vad de sysslar med (pga det blev jag lurad på en större summa pengar)
Vanligtvis är jag bosatt utomlands i ett annat EU-land, men kommer att åka till Sverige åtminstone två månader, dock mindre än sex månader, för arbete där jag blir betald av en svensk arbetsgivare, utan någon ersättning från mitt hemland.
Som jag har förstått det räknas jobbskatteavdrag bort och grundavdraget blir en tolftedel av 0.293 av prisbasbeloppet, så ungefär 1000 kronor i månaden. Det resulterar då i en preliminär skatt på 35 %, om jag inte har missat någonting.
Frågan är då, skall jag ansöka om SINK-skatt, som drar ned skatten till 30 %?
Hur fungerar det med alla hundrtals olika avdrag man kan göra. Får jag tex utnyttja avdragen för "tjänsteresor" för min vistelse i Sverige? (vistelsen är en del av min nuvarande tjänst i utlandet) Får man använda avdrag om man har SINK?
Får jag välja att bli beskattad i mitt hemland istället? (där är grundavdraget ca 100 000 kronor, och min övriga inkomst är skattebefriad, så då skulle jag slippa skatta helt och hållet)
Hur är det med avdrag för flyttningskostnader? Min tillfälliga vistelse i Sverige är som sagt en del av min nuvarande tjänst, och likväl en del som jag enligt arbetsavtalet är tvungen att fullfölja. Får jag då dra av för tex flyg?
Gäller ränteavdraget även utländska lån, och gäller det isf för hela året eller bara den tid man är i Sverige?
Jag såg att skattejämkning måste ansökas om före 5:e November, så därför försöker jag ta reda på nu vad som gäller.
Tacksam för alla svar och tips!
Senast redigerad av bjornebarn 2018-10-22 kl. 10:42.