2018-10-21, 19:07
Jag är intresserad av att börja spara pengar långsiktigt, mellan 500-3000 kronor i månaden. Inte bara att sätta in dom på "sparkontot" som jag gör nu.
Vad är bäst för mig att välja? Har Swedbank nu. Är inte ute efter något större risktagande, men lite ränta på pengarna hade varit gött ju.

Är helt grön inom detta.. Så vad ska jag göra? Öppna ett sparkonto med typ 0.6 i ränta eller vilka andra alternativ finns?
Citera
2018-10-21, 19:19
Medlem
Paradisums avatar
Öppna ett konto på nordnet eller avanza och sätt in pengarna i en indexfond.
Citera
2018-10-21, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gris1
Jag är intresserad av att börja spara pengar långsiktigt, mellan 500-3000 kronor i månaden. Inte bara att sätta in dom på "sparkontot" som jag gör nu.
Vad är bäst för mig att välja? Har Swedbank nu. Är inte ute efter något större risktagande, men lite ränta på pengarna hade varit gött ju.

Är helt grön inom detta.. Så vad ska jag göra? Öppna ett sparkonto med typ 0.6 i ränta eller vilka andra alternativ finns?
Nu har iofs det gått upp under många år men annars är ju en billig indexfond alltid bästa alternativet om man inte kan så mycket eller orkar eller vill lägga så mycket tid. Den billigaste och bästa just nu är Avanza Global.
Citera
2018-10-21, 20:29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nu har iofs det gått upp under många år men annars är ju en billig indexfond alltid bästa alternativet om man inte kan så mycket eller orkar eller vill lägga så mycket tid. Den billigaste och bästa just nu är Avanza Global.

+1 och vill man ha ännu mer diversifiering med rebalansering så kostar lysa.se strax över 0.4% i förvaltningsavgift, set and forget.
Citera
2018-10-21, 20:30
Medlem
Ett månadsspar är bra. Går att ordna automatisk på tex Avanza. Jag hade nog i ditt läge delat på minst två fonder. En lite mer svensk aktiefond samt en globalfond.

Fördelen med månadsspar är att man får ett bra snittpris. Ibland köper man dyrt och ibland billigt. Långsiktigt så har aktiefonder lönat sig historiskt och torde göra så i framtiden också.

Avanza auto 6 samt Avanza global rekommenderar jag.

Att sätta in pengarna på ett sparkonto med dagens ränta och inflation är inte att rekommendera. Du får helt enkelt för lite avkastning. Pengarna äter upp sig själva.

Lycka till och gött att du drar igång sparandet.
Citera
2018-10-21, 21:16
Citat:
Ursprungligen postat av Kahlbahl
Ett månadsspar är bra. Går att ordna automatisk på tex Avanza. Jag hade nog i ditt läge delat på minst två fonder. En lite mer svensk aktiefond samt en globalfond.

Fördelen med månadsspar är att man får ett bra snittpris. Ibland köper man dyrt och ibland billigt. Långsiktigt så har aktiefonder lönat sig historiskt och torde göra så i framtiden också.

Avanza auto 6 samt Avanza global rekommenderar jag.

Att sätta in pengarna på ett sparkonto med dagens ränta och inflation är inte att rekommendera. Du får helt enkelt för lite avkastning. Pengarna äter upp sig själva.

Lycka till och gött att du drar igång sparandet.

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo

Tack för bra svar! Vad är det som är "bäst" med avanza global? Vilken form av avkastning/ränta har den? Kanske är skit dumma frågor
Citera
2018-10-21, 21:24
Medlem
Citat:
Tack för bra svar! Vad är det som är "bäst" med avanza global? Vilken form av avkastning/ränta har den? Kanske är skit dumma frågor
Den är billigaste globalfonden
Citera
2018-10-21, 21:30
Medlem
Citat:

Avanza global är en ny fond och det har vart lite nedgång på börsen det senaste, så just nu ligger sen ca 6% back. Men jag precis som du tänker göra sparar långsiktigt så man får tänka att man har ett bra läge att köpa den billigt.
Avanza auto 6 är en äldre fond och trots senaste nedgången så ligger den på strax över 10% plus.

Grejen med en globalfond är att den investerar globalt. Alltså utomlands, gissar att ungefär 60% ligger i USA.
Anledningen till att jag har en globalfond är för att sprida risken i olika länder och ekonomier. Rasar Sveriges så hoppas jag att inte USA gör det. Finns säkerligen andra bra fonder också men de är billiga att äga.

Alternativ till svenska fonder är att köpa investmentbolag som aktie. Tex Investor eller kinnevik. Det är lite som en fond.
Citera
2018-10-21, 21:34
Medlem
Frågor är inte dumt. Man brukar skilja mellan det som kallas aktivt förvaltade fonder och passivt förvaltade.

De aktiva försöker anpassa sin strategi baserat på vad de tror om framtidrn. Vissa grottar ner sig i årsredovisningar, branschkunskap och så vidare. Detta tar mycket tid och därför har dessa fonder ofta förvaltningsavgifter på över 1% om året.

Passivt förvaltade fonder väljer istället en modell med enkla regler. Modellen sätts upp en enda gång och kan sedan köras i princip automatiskt. Den vanligaste sorten är så kallade "indexfonder" där man bestämmer sig för att äga en viss bit av marknaden. Man kanske säger att "vi ska äga de 1500 största bolagen i världen, vi ska äga mest av de största och mindre av de mindre viktat efter deras storlek". Detta kräver mycket mindre arbetstid och därför är dessa fonder mycket billigare. Ett "index" är just en beskrivning av en sådan strategi, till exempel MSCI World där en firma analyserar företagens storlek på börserna i i-länder. De sälber sedan den här informationen till fondförvaltare över hela världen, så kostnaden för analyserna blir inte så stor.

Nu visar det sig att de flesta aktiva förvaltare inte går bättre än index. På lång sikt verkar aktiva fonder i princip alltid gå som index eller sämre. Det finns fonder som går bättre ett tag, men det verkar mest handla om tur. När det börjar gå sämre så läggs fonderna ner och ersätts av nya fonder som kanske går bättre eller kanske sämre. Som att kasta skit på en vägg för att se vad som fastnar.

Problemet är att man aldrig vet vilka fonder som kommer att slå index. Så det säkra kortet är att välja indexfonder. Det man då ska titta på är: vilket index följer man, hur diversifierad är fonden (över länder och branscher, samt hur många innehav har de?), och till sist priset.

Avanza Global följer indexet MSCI World med aktier i länder med välutvecklade ekonomier. De har aktier i ca 1600 företag. Avgiften är låga 0,10%.

Två andra fonder som följer exakt samma index och alltså får exakt samma avkastning, men till högre pris, är Länsförsäkringar Global Indexnära och Swedbank Robur Access Global. Du kan titta på de två fonderna om du känner att du vill ha lite längre historik att titta på. Men historisk avkastning säger inte särskilt mycket om framtida avkastning, så stirra dig inte blind på graferna. Det viktiga är att det finns en sund anledning till att företagen som fonden äger ska fortsätta att gå bra. Det fina med världsindex är just att så länge vi har tillväxt så går det bra för fonden, eftersom den äger en så stor andel av de företag som står för tillväxten.
Senast redigerad av lajm 2018-10-21 kl. 21:43.
Citera
2018-10-21, 22:17
Medlem
Kan tipsa om avanzapodden. Där går de igenom mycket grunder och pratar både aktier och fonder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in