Citat:
Ursprungligen postat av
UngaChefen
Det låter som väldigt vettiga saker att göra nånting av filosofin, eller för att leva livet fullt ut.
Men vad gör man om man inte riktigt har motivation, eller att nånting i sin hemmiljö inte tillåter dig att leva livet fullt ut? Jag känner mig blockerad av omgivningen för att göra det jag själv verkligen vill.
Är det bara att byta omgivning egentligen?
Att byta omgivning är som att sluta äta samma mat hela tiden. Det är liksom skönt, gott och bra. Det gör att du triggas att tänka i nya banor och det känns bra i hjärnan och gör att du drömmer nya drömmar och ser en ny framtid på ett annorlunda sätt.
Dessutom är lite frisk luft, eller åtminstone annorlunda luft, ofta en ganska bra idé.
Om din omgivning och personer där sinkar dig, utan att du vet om det, så kommer du inse detta när du byter miljö och omgivning, inklusive nya personer.
Du får liksom en ny verklighet att jämföra din gamla verklighet med. En slags upplysning, både andligt och reellt. Detta är något av det bästa man kan utsätta sig själv för. Ju fler verkligheter du kan jämföra emellan, desto mer vet du och desto klarare blir din världsbild inklusive om dig själv och om andra.
Precis som med näringsämnen eller idéer så måste du lära din kropp, hjärna och själ vad som är bra och vad som är dåligt jämfört med dig själv och dina önskemål i livet. Att inse sina egentliga önskemål är en av de första insikterna av en sådan finavsmakning av universum.
Du kanske är född i, och aldrig lämnade, den bastuheta grottan. Det kan vara en bra idé att prova att gå utanför och se om det är mer behagligt utanför.