Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2019-07-18, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Det är ju rätt självklart. Ingenting händer av sig självt. Allt du gör och allt som händer i naturen är en påföljd av en tidigare händelse, ända ner på atomnivå, i en kedja ända tillbaks till Big Bang. Varje tanke du tänker och varje beslut du fattar är en konsekvens av en tidigare upplevelse, eller en påverkan ifrån omgivningen, vilka i sin tur är konsekvensen av än tidigare händelser.

I det ögonblick då en mördare mördar så tycker han av olika anledningar att det är rimligt att mörda. Och att han tycker att det är rimligt i det ögonblicket kan ingen göra någonting åt, alla faktorer som får honom att tycka att det är rimligt befinner sig där de befinner sig.

Okej, jag tror jag förstår dig.

Jag utvecklade lite på din "idé" om universum. Då är det lite som att allt sker automatiskt nästan. Förutom i just den här stunden, man kan bara påverka framtiden, inte ta kontroll över framtiden. För det kommer alltid bli som blir så att säga. Eller egentligen kan man bara påverka i just det här ögonblicket, efter händelsen eller det man påverkat så blir det bara en påföljd, en domino-effekt liksom.

Har jag fattat det rätt?
Citera
2019-07-18, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Det är ok att sitta och filosofera ibland. Men det är också viktigt att insupa andra upplevelser i livet.

Läs böcker. Gärna facklitteratur och vetenskapliga artiklar. Men även lite skönlitteratur någon gång. Allt för att vila de delar av hjärnan som annars bara idkar filosofi och metafysik.

Ut och rör på dig. Aktivera dig och upplev lite socialt umgänge. Det är viktigt att alla delar av hjärnan får sina önskemål uppfyllda. Det är alltså inte bara "tänka och filosofera" som ska ha all kvalitetstid.

Byt miljö regelbundet och försök göra saker du tycker är roligt och stimulerande, även nya saker.

Växla dina tankemönster från filosofi till tekniska lösningar som du sen genomför praktiskt.

Uppfinn något. Se det ta form i realiteten och testa om din idé fungerade efter lite optimeringar och ändringar.

Ta välförtjänt noll-tid, där du bara upplever med alla dina sinnen den verklighet som du har omkring dig i din omedelbara närhet. Undersök det mikroskopiska ibland (titta på hur myror arbetar etc), se även det makroskopiska (Titta upp mot världsrymden på natten, gärna med kikare och IR). Läs lite historia och fundera lite på framtiden.

När alla bitar av dina upplevelser, tankar och stimulanser har fått sitt, så bör du sova på saken. Dröm och vila. När du vaknar kommer du ha många nya idéer och en livsglädje. Dags att fortsätta upptäcka verkligheten och njuta av den.

Får du ångest, gör något annat ett tag.

Läs fakta, fantisera lite om det du läst, undersök empiriskt, gör något annat, vila.

Det låter som väldigt vettiga saker att göra nånting av filosofin, eller för att leva livet fullt ut.

Men vad gör man om man inte riktigt har motivation, eller att nånting i sin hemmiljö inte tillåter dig att leva livet fullt ut? Jag känner mig blockerad av omgivningen för att göra det jag själv verkligen vill.

Är det bara att byta omgivning egentligen?
Citera
2019-07-18, 06:45
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngaChefen
Det låter som väldigt vettiga saker att göra nånting av filosofin, eller för att leva livet fullt ut.

Men vad gör man om man inte riktigt har motivation, eller att nånting i sin hemmiljö inte tillåter dig att leva livet fullt ut? Jag känner mig blockerad av omgivningen för att göra det jag själv verkligen vill.

Är det bara att byta omgivning egentligen?

Att byta omgivning är som att sluta äta samma mat hela tiden. Det är liksom skönt, gott och bra. Det gör att du triggas att tänka i nya banor och det känns bra i hjärnan och gör att du drömmer nya drömmar och ser en ny framtid på ett annorlunda sätt.

Dessutom är lite frisk luft, eller åtminstone annorlunda luft, ofta en ganska bra idé.
Om din omgivning och personer där sinkar dig, utan att du vet om det, så kommer du inse detta när du byter miljö och omgivning, inklusive nya personer.

Du får liksom en ny verklighet att jämföra din gamla verklighet med. En slags upplysning, både andligt och reellt. Detta är något av det bästa man kan utsätta sig själv för. Ju fler verkligheter du kan jämföra emellan, desto mer vet du och desto klarare blir din världsbild inklusive om dig själv och om andra.

Precis som med näringsämnen eller idéer så måste du lära din kropp, hjärna och själ vad som är bra och vad som är dåligt jämfört med dig själv och dina önskemål i livet. Att inse sina egentliga önskemål är en av de första insikterna av en sådan finavsmakning av universum.

Du kanske är född i, och aldrig lämnade, den bastuheta grottan. Det kan vara en bra idé att prova att gå utanför och se om det är mer behagligt utanför.
Senast redigerad av SituationReport 2019-07-18 kl. 06:49.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in