Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-10-20, 18:51
Medlem
Hej.

Min dotter satt vid min dator, 2 år gammal och slog något på tangentbordet.

Nu är allt från skrivbordet borta, jag kan inte ens markera skrivbordet och uppdatera.

Vet någon hur jag fixar detta?
Citera
2018-10-20, 18:56
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Du kan börja säga vilket operativsystem du sitter på?

Ser du musen? Kan du högerklicka?

PC? MAC?
Citera
2018-10-20, 19:00
Medlem
thenightfoxs avatar
om det gäller windows, prova system restorepoint till datumet innan i listan, lycka till
Citera
2018-10-20, 19:05
Medlem
Är det en laptop du har?

I så fall kan det vara så att ungen kommit åt en funktionsknapp, ”function” ofta förkortat Fn, samt en bildskärmsknapp och därmed utökat skrivbordet. Prova se om du har en ’fn’-knapp och en knapp på tangentbordet med något som ser ut som en skärm/ruta. Tryck net ’fn’ och därefter denna skärmknapp och se om det är någon skillnad.

Annars återstår väl att försöka starta Windows i felsäkrt läge (om du kör Windows)
Citera
2018-10-20, 19:06
Bannlyst
Om du inte kan högerklicka så låter det som att explorer.exe har stängts av, men det låter även otroligt att din dotter lyckats med det.

Testa Windows + R och skriv "explorer.exe" och starta. Detta behöver du bara göra om du inte redan startat om datorn. Har du startat om datorn så hjälper inte mitt tips.
Citera
2018-10-20, 19:07
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thenightfox
om det gäller windows, prova system restorepoint till datumet innan i listan, lycka till

Ja eller det kanske räcker med att starta om datorn bara.
Citera
2018-10-20, 19:08
Medlem
thenightfoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Är det en laptop du har?

I så fall kan det vara så att ungen kommit åt en funktionsknapp, ”function” ofta förkortat Fn, samt en bildskärmsknapp och därmed utökat skrivbordet. Prova se om du har en ’fn’-knapp och en knapp på tangentbordet med något som ser ut som en skärm/ruta. Tryck net ’fn’ och därefter denna skärmknapp och se om det är någon skillnad.

Annars återstår väl att försöka starta Windows i felsäkrt läge (om du kör Windows)
om inte det fungerar TS kör min variant, magiskt att få ala inställningar sedan sista punkten
Citera
2018-10-20, 19:14
Medlem
Håller nere windows-tangenten och tryck på R. Win + R
Skriv eller kopiera in exakt detta och tryck på enter: %systemdrive%\users\%username%\Desktop
... så kommer du direkt till din skrivbordsmapp.
Citera
2018-10-20, 19:37
Medlem
salxars avatar
Förmodligen har explorer.exe bara kraschat.

windowsknappen+r sen skriv explorer.exe
Citera
2018-10-20, 19:59
Medlem
PROBLEMET LÖST!

Det fixade sig när jag högerklickade - visa skrivbord ikoner.

Så enkelt ändå - Tack för hjälpen!
Citera
2018-10-20, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dakillaman
Hej.

Min dotter satt vid min dator, 2 år gammal och slog något på tangentbordet.

Nu är allt från skrivbordet borta, jag kan inte ens markera skrivbordet och uppdatera.

Vet någon hur jag fixar detta?

Inte för att jag direkt har med det att göra, men varför sätter du din dotter framför datorn och låter henne slå på den?
Citera
2018-10-21, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AhmedVonCykelhielm
Inte för att jag direkt har med det att göra, men varför sätter du din dotter framför datorn och låter henne slå på den?

Hon gjorde det av sig själv fast hon inte får, men barn är barn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in