• 2
  • 3
2018-10-20, 16:52
Medlem
tjockballes avatar
Folk är inte dumma.
Vi använder vårt förstånd på samma sätt som vi använder våra muskler. Så lite som nödvändigt. När du lyfter ett paket mjölk tar du bara i så mycket som det nödvändigt, du spänner dig inte som om du ska lyfta något mycket tyngre.

Samma med förståndet. Men ibland missbedömer man problemet och då framstår man som dum.

Ibland fyller barn ett mjölkpaket med sten och ställer upp någonstans där någon kan tänkas vilja sparka paketet. Överraskning väntar. På samma sätt kan man trilla dit mentalt också. Här ur en dialog jag hade med ett PK-mongo:

Jag: Är multikulturalism bra för Sverige?
PKM: Självklart.
Jag: Då är det också bra för Danmark, Tyskland, Frankrike osv?
PKM: Absolut.
Jag: Är det bra för Israel?
PKM: Israel är speciellt.
Jag: På vilket sätt?
PKM: Förintelsen.
Jag: En massa folk har blivit massmördade i historien. De vita i Haiti blev helt utrotade.
PKM: Det är inte samma sak.
Jag: Inget i hela Universum är samma sak. Men likvärdigt är det väl?
PKM: Det är uppenbart att du är rasist.
Jag: Det är uppenbart att du inte tänkt igenom det här, eller hur?
PKM: Vi har inget mer att diskutera.
Jag: Där är vi nog överens.
Citera
2018-10-20, 16:57
Medlem
Intellectuss avatar
Det är ju insikten om att vi är dumma som är den äkta intelligensen. Jag utgår ju från att inget existerar. Allt man skriver om saker som är våra egna konstruktioner som tex, vetenskap, religion osv är ju en tro på just det. En tro som vi inte ens kan förklara "existensen" ändå försöker man. Fast svaret blir alltid inget. Insikten om inget är alltså allt.
Citera
2018-10-20, 17:46
Medlem
jagnickars avatar
Dum och dum, vad är då smart?

Människan är ju trots allt den mest intelligenta varelsen. Då finns ju inte smart, relativt till djur så är människan smart.
Citera
2018-10-20, 17:49
Bannlyst
Nu later detta sinnessjukt nerkortat, men ar en katt eller hund smart? Precis samma sak aven om vi tror oss vara smartare, vi ar precis som dem djuriskt sett.
Citera
2018-10-20, 20:23
Medlem
yz44s avatar
Du har en konstig syn på vetenskap som är en ständigt pågående process.
När du säger att människan är dum, vad jämför du då med?
Citera
2018-10-22, 11:48
Medlem
Ett mycket bra argument i tråden är att "dum är relativt". Jag kom just på samma sak...

Typ vad som är individuellt bra kan vara dåligt för kollektivet. Så "dum" har många aspekter...

Även detta att "vi" fortplantar oss som "vi" gör. Ok, vem är den övergripande auktoriteten som ska bestämma detta?

Världen består av kontinenter, länder, landsdeler och individer.

Det folk kan påverka och som påverkar dem mest är vad de gör individuellt. Därför kanske det är bäst att prioritera det och oroa sig mindre om global uppvärmning och annat?

Typ ta en gammal man som bott de senaste 40 åren i en avlägset belägen stuga. Han odlar sina egna grödor och fiskar i en sjö.

Han har ingen tv, radio eller tidning. Han har aldrig hört om global uppvärmning eller regeringskrisen.

Kan han leva ett utmärkt liv? Varför inte? Mår han bättre än många av dagens stressade människor? Troligen...
Citera
2018-10-27, 23:18
Citat:
Ursprungligen postat av Intellectus
Ja varför är människan så dum så den tror på sig själv. Att allt kretsar kring denne, att biologi existerar. För att inte tala om det helt sjuka i att följa normer. Kasta inte epitet mot min beskrivning av människan för då måste argumenten ha substans. Det är ju dock svårt då alla lagar även naturlagar egentligen bara är beskrivningar av våran tro. Eller det vi tror att vi tror.

Finns det en frågeställning?
Vart existerar den isf?
Varför är inte fler upplysta i att det existerar inget?
Svaret är enkelt. Människan är dum pga att evolutionen inte tillräckligt gynnat smarta intelligenta gener.
Citera
2018-10-28, 01:51
Medlem
Människan är dum när den för en stund tror att den är smart.. någon pratar om robotar och mars och säkert är det fler som är lika imponerade på vad vi har åstadkommit men de tenderar att glömma att vi aldrig någonsin har eller kommer att skapa någonting.. det enda vi har gjort är att vi har "transformat" saker som redan finns på jorden och som Allah har skapat.. Allah har sagt till oss att vi genom livet är i en oändlig kamp mot djävulen och ju dummare man är desto svårare blir kampen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in