Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-10-29, 19:12
  #37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket obehagliga försvinnanden.

Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Intressant.

Mina tankar for ofrivilligt till fallet med tysken Lars Mittank - han hoppade över ett stängsel i Bulgarien och sågs aldrig igen. Gissningsvis ligger han på havsbotten men det är likväl mycket obehagligt med såna här försvinnanden. I Lars fall tror jag personligen att en psykos låg bakom.

Ja det är mycket obehagligt med försvinnanden som Christopher Tompkins och Lars Mittanks.

Massor med frågar som troligtvis aldrig kommer att kunna bli besvarade.

(FB) Flykt i panik: Lars Mittank, Varna, Bulgarien, 2014.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-10-29 kl. 19:14.
Citera
2018-11-12, 03:43
  #38
Medlem
RonnyRasks avatar
Märkligt minst sagt. Det enda vi vet säkert är väl att han utsatts för någon typ av våld.

Själv tror jag inte alls på att han skulle blivit attackerad av något djur. Först och främst borde det ha hörts, men även om någon puma nu lyckats avliva honom utan att någon märkte borde kroppen eller delar av den ha hittats.

Vad jag anser troligast är att under arbetspasset har han hamnat i någon form av dispyt med sina kollegor. Dispyten har urartat och Christopher har avlidit. Kroppen dumpas någonstans i anslutning till där den andra stöveln påträffas några månader senare.

Hans kollegor, som inte alls räknade med att ha ihjäl någon den dagen är inte alls förberedda på detta scenario och i sitt irrationella tillstånd kommer de överens om att säga att han helt enkelt gick upp i rök.

Det som talar emot detta är väl att deras historia inte ger några detaljer samt att de inte direkt städat upp efter sig. Men samtidigt brukar folk som av "misstag" dödat någon sällan vara de mest logiska och rationella människor.

En annan teori på ungefär samma tema är att Christopher inklusive kollegor är på något sätt inblandade eller bekanta med kriminalitet av något slag. Under arbetsdagen dyker det upp för oss okända gärningsmän som tar Christopher av daga och gör sig av med kroppen. Pga rädsla eller band till gärningsmännen vill inte hans kollegor säga något och hittar därför på denna historia om att han "mystiskt" försvann.
Citera
2018-11-12, 14:37
  #39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika teorier.

Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Märkligt minst sagt. Det enda vi vet säkert är väl att han utsatts för någon typ av våld.

Själv tror jag inte alls på att han skulle blivit attackerad av något djur. Först och främst borde det ha hörts, men även om någon puma nu lyckats avliva honom utan att någon märkte borde kroppen eller delar av den ha hittats.

Vad jag anser troligast är att under arbetspasset har han hamnat i någon form av dispyt med sina kollegor. Dispyten har urartat och Christopher har avlidit. Kroppen dumpas någonstans i anslutning till där den andra stöveln påträffas några månader senare.

Hans kollegor, som inte alls räknade med att ha ihjäl någon den dagen är inte alls förberedda på detta scenario och i sitt irrationella tillstånd kommer de överens om att säga att han helt enkelt gick upp i rök.

Det som talar emot detta är väl att deras historia inte ger några detaljer samt att de inte direkt städat upp efter sig. Men samtidigt brukar folk som av "misstag" dödat någon sällan vara de mest logiska och rationella människor.

En annan teori på ungefär samma tema är att Christopher inklusive kollegor är på något sätt inblandade eller bekanta med kriminalitet av något slag. Under arbetsdagen dyker det upp för oss okända gärningsmän som tar Christopher av daga och gör sig av med kroppen. Pga rädsla eller band till gärningsmännen vill inte hans kollegor säga något och hittar därför på denna historia om att han "mystiskt" försvann.

Jag tror heller inte på att den försvunne kom att t. ex. bli attackerad av en puma.

Någon av dina båda teorier kan vara fullt möjlig. Tyvärr är dessa personers bakgrund i stort sett helt okända för oss.

Varför hittades den första stöveln alldeles i närheten där Christopher försvann? Att han skall ha försvunnit just där har vi dock bara hans arbetskamraters ord på.
Citera
2018-11-12, 15:00
  #40
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror heller inte på att den försvunne kom att t. ex. bli attackerad av en puma.

Någon av dina båda teorier kan vara fullt möjlig. Tyvärr är dessa personers bakgrund i stort sett helt okända för oss.

Varför hittades den första stöveln alldeles i närheten där Christopher försvann? Att han skall ha försvunnit just där har vi dock bara hans arbetskamraters ord på.

Fynden som gjorts tyder i min värld rätt starkt på att fysisk kamp har uppstått. Frågan blir ju då mellan vilka, förutom Christopher då. Vad vi vet var det endast dessa 4 personer i området vid försvinnandet så hans arbetskamrater blir ju direkt misstänkta.

Vore givetvis intressant att få ta del av polisutredningen men någon sådan har jag inte kunnat luska fram. Antar att polisen har utrett eventuella spår till arbetskamrater men man vet ju aldrig, såvitt jag vet fanns det aldrig någon misstänkt.

Om vi utgår från min teori om att hans kollegor dräpt honom är händelseförloppet sannolikt något i den här stilen -

Bråk uppstår, vid detta bråk tappar Christopher sin ena sko samt tillhörigheter. Om han avlider där eller vid något annat ställe är oklart. Kollegorna får panik och bestämmer sig för att gömma undan kroppen, och i sitt panikslagna tillstånd glömmer de helt enkelt bort att städa upp eventuella bevis. Kroppen dumpas någonstans i anslutning till där den andra stöveln hittas, och när de är klara med det och samlat sig en aning ringer de in att Christopher är försvunnen.

Detta är givetvis rena spekulationer från min sida men det är väl ungefär så långt man kommer med ett 10+ år gammalt fall från USA där informationen är knapphändig.
Citera
2018-11-14, 09:55
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Varför hittades den första stöveln alldeles i närheten där Christopher försvann? Att han skall ha försvunnit just där har vi dock bara hans arbetskamraters ord på.

Kan inte stövlarna vara planterade där de hittades för att stödja deras berättelse? Det behöver inte ha varit så rationellt uttänkt utan bara gjort för att bekräfta/stödja deras historia om att det var där han försvann?
Citera
2018-11-14, 14:00
  #42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den första stöveln.

Citat:
Ursprungligen postat av erog
Kan inte stövlarna vara planterade där de hittades för att stödja deras berättelse? Det behöver inte ha varit så rationellt uttänkt utan bara gjort för att bekräfta/stödja deras historia om att det var där han försvann?

Det har du rätt i.

Den första stöveln som hittades skulle kunna ha blivit placerad där av arbetskamraterna. Även den andra också som hittades senare.
Citera
2018-12-30, 02:02
  #43
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Ett fall som jag inte har sett tagas upp här, är det olösta fallet Christopher Carlton Thompkins, varför jag tyckte detta mystiska fall kunde förtjäna att belysas.


Fredagen den 25 januari 2002 klockan 08:10 lämnade 20-årige Christopher hemmet, där han bodde med sin mor, för att bege sig till arbetet, där Christopher arbetade med 3 besiktningsmän nära Highway 85, Ellerslie, Georgia.

Området kan beses här: http://vistaramicjourneys.com/ellerslie


De fyra gick i en linje efter varandra med 50 fots mellanrum, alltså litet drygt 15 meter, varefter Christopher gick i slutet av denna linje längst bak med de resterande tre gående framför honom.
Under promenaden konverserade Christopher och medarbetaren som gick framför honom, som till och från kastade en blick mot Christopher under konversationen, när medarbetaren en av dessa gånger vände bort blicken för ett ögonblick och efter en stund märkte att Christopher inte längre svarade, varvid han tittade bakåt igen och nu upptäckte att Christopher plötsligt var försvunnen.

Vid 16:15 kontaktade man slutligen Christophers mor, Ann McKenzie, och förtäljde att hennes son var försvunnen. Den oroliga modern kunde dock inte anmäla försvinnandet till polisen förrän efter 24 timmar ( vilket hon också sedermera gjorde ).

Dock var McKenzies för otåliga för att vänta, och beslutade därför att företa sitt eget sökande med hjälp av vänner. Minutiöst gick de igenom terrängen, timme efter timme.

Vad man fann var förbryllande: Nära platsen för hans försvinnande fann man Christophers ena gula arbetarstövel, och på taggtrådsstängslet en liten bit bort fann man en bit tyg från hans blå arbetaroverall. Nära dessa artiklar låg en samling småmynt på marken, sammanlagt 12 cent. Man fann även hans arbetarverktyg. Men Christopher själv var och förblev försvunnen.

Ungefär 5 månader senare, i juli, och litet drygt 800 meter bort vid ett träsk, fann sedermera en bonde Christophers andra arbetarstövel; detta var det sista som man skulle finna av honom och fallet är som sagt än i dag olöst.

I efterhand ansåg Christophers arbetsgivare att Christopher hade betett sig underligt dagarna innan försvinnandet men specificerade inte, medan modern dock anser att han hade betett sig normalt.


Bild på Christopher: https://i1.wp.com/www.missingpersons...?fit=250%2C237

Några länkar;
https://www.ledger-enquirer.com/news...e28986784.html

https://www.ledger-enquirer.com/news...e41594745.html

http://charleyproject.org/case/chris...lton-thompkins



Ja, vad tror läsaren kan ha hänt Christopher? Vart tog han vägen?

Spekulationer ( som här: http://www.missingpersonsofamerica.c...still-missing/ ) har bland annat snuddat vid tanken huruvida han kan ha blivit påkörd av ett fordon i hög hastighet som knockat stövlarna av honom, baserat på att sådant stundom har förekommit vid vissa bilolyckor, men om detta skedde borde ju medarbetarna ha hört ljud av olyckan med tanke på hur nära varandra de gick? Och, om man föreställer sig att en bilolycka hade skett, vart tog då kroppen och det ljudfria fordonet vägen med tanke på den korta intervallen mellan när medarbetaren som konverserade med honom tittade bort och sedan såg tillbaka igen bara för att upptäcka att Christopher var borta? Hur hamnade småmynten på marken?

Enligt mamma Ann så verkar Christophers arbetsgivare samt medarbetarna ha insinuerat att Christopher av okänd anledning helt enkelt självmant lämnade platsen, medan hon själv däremot anser att han aldrig skulle ha lämnat sitt arbete bara sådär i januari månad och med bara en stövel.


Andra funderingar har fullt förståeligt misstänkt hans medarbetare för att vara involverade; men om så var fallet, varför lämna kvar mystifierande bevis i form av hans verktyg, en stövel och en samling fickmynt på marken och insinuera att han försvann självmant istället för att dölja dessa artiklar så att det såg ut som att de försvann naturligt tillsammans med Christopher?

Tankar?

Tack för läsningen.

Mystiskt, minst sagt.

Jag och en kompis bilade i USA 1993 och då körde vi hyrbil från New York ner till amerikanska södern. Vi var i Lousiana, Jackson, Georgia Mississippi m.m. Vi ville bl.a se några träskområden. Vi stannade till vid en gammal övergiven bensinmack för att titta på träskmarkerna.

Samtidigt rullade det in en riktig gammal amerikansk bil från sjuttiotalet. Ut ur denna jänkare kom fem, sex svarta tonårskillar och de började gå sakta emot oss.

Det kändes smått otryggt och vi började gå snabbare mot vår hyrbil. Vi hoppade in i hyrbilen och körde iväg och då hade ungdomarna kommit nästan kommit till framskärmarna på vår bil.

Vi drog iväg snabbt och killarna ropade något efter oss. Jag och kompisen sa till varandra att om killarna hade knuffat ner oss i träsket skulle vi nog aldrig komma tillrätta. Våra anhöriga skulle aldrig få veta vad som hände oss.

Men Flashback hade fått ett nytt försvinnande att skriva om.

Ärligt talat så var det en obehaglig stund, vi visste inte om de var beväpnade eller inte.

Resten av semestern fortlöpte dock hur smidigt som helst.

(Jag får tacka för en intressant tråd)
__________________
Senast redigerad av Pajosv 2018-12-30 kl. 02:08.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback