2020-06-26, 14:12
Medlem
Om vi tänker utanför boxen nu. Om vi vänder på steken. Ponera att det var Lisbeth Palme som skulle mördas, och mördaren beräknade fel ! Hon hade ju jobbat som Psykolog. Ibland tar sådana fel, och kan också vara elaka och ställa till med elände för någon. Skulle det kunna vara en klient som blev arg och ville åt Lisbeth ? Allt fokus har ju varit på Olof. Kanske är det fel. Vad är det som pekar på att jag och fler med mig har definitivt fel ?
Citera
2020-10-01, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fria Riddaren
Jag vill veta allt om riks-ha--an Lisbet Palme !
Lisbeth skyddade sin son Joakim med näbbar och klor. Den riktiga Palme dräparen alltså.
Citera
2024-09-03, 10:02
Medlem
Det är ju de som säger att det första skottet måste ha skjutits mot Lisbeth. Men jobbade hon som klinisk psykolog någon gång då? Alltså i behandling direkt med patienter? Jag har uppfattat att hon mest jobbade som expert för myndigheter, i uppdrag utomlands och sådant. Att hon mer gav råd till andra myndigheter och tjänstemän hur man skulle kunna förbättra livet för barn.
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Om vi tänker utanför boxen nu. Om vi vänder på steken. Ponera att det var Lisbeth Palme som skulle mördas, och mördaren beräknade fel ! Hon hade ju jobbat som Psykolog. Ibland tar sådana fel, och kan också vara elaka och ställa till med elände för någon. Skulle det kunna vara en klient som blev arg och ville åt Lisbeth ? Allt fokus har ju varit på Olof. Kanske är det fel. Vad är det som pekar på att jag och fler med mig har definitivt fel ?
Citera
2024-09-03, 10:20
Medlem
Makarna Palme gjorde ju en något knepig klassresa nedåt när de bytte sin överklassbakgrund mot ett medelklass liv i Vällingby. Barnpsykolog är ju också ett typiskt medelklassyrke. Båda måste ju också ha uppfostrats med en stark identitet in i adeln. De växte ju upp på 30-40-talet så de måste ju ha fostrats in i en tydlig distans mot andra klasser i samhället, som tjänstefolk och sådana lägre ner på samhällsstegen. Och på grund av sin idealistiska inställning ville de bryta mot det. Men det är ju inte alltid så lätt att tvätta bort sin bakgrund. Jag uppfattar också att LP var introvert till skillnad från OP. Vilket antagligen ytterligare förstärkte intrycket av att hon var svår /högdragen.
Jag tror inte heller att LP var någon ledartyp för fem öre. Hon fick knappast sin chefsposition för att hon själv strävat ditåt utan mer som ett tack för makens arbete. Han dog ju annars hade han garanterat utsetts till generalsekreterare för FN. Så det är väl inte att förvåna sig över att den arbetsuppgiften inte blev så lyckad. Jämför med Anna Johansson, Göran Johanssons dotter. GJ ville ju aldrig ha någon utmärkelse från Stockholm. Så tacket för lång och trogen tjänst gick till hans dotter istället. Med mindre lyckat resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in