2018-10-17, 23:43
Medlem
Finns en snubbe som jag känner som är ungefär lika gammal som mig (20-25), allt han säger när han öppnar käften är ren och skär lögn, det sjuka är att han inte verkar vara medveten om det utan låtsas att allting han säger är sanning, är den nån psykisk sjukdom han lider av eller vad är hans problem egentligen?
Citera
2018-10-17, 23:50
Medlem
Citat:
Mytomani (av grekiskans mýthos, saga, och mani) innebär att en person ljuger mer eller mindre tvångsmässigt, det vill säga utan att det finns någon tydlig och omedelbar orsak till lögnerna. Mytomani är i sig självt ingen psykiatrisk diagnos utan ett symtom. Ibland kan mytomanin härledas till narcissism, paranoia eller schizofreni, ibland till olika tvångssyndrom eller en psykopatisk personlighetsstörning.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mytomani
Citera
2018-10-18, 00:34
Medlem
OralMassages avatar
Är du söker på att det inte är du som har en skev verklighetsuppfattning? Jag menar vem fortsätter umgås och lyssna på en sådan snubbe?????
Citera
2018-10-18, 00:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OralMassage
Är du söker på att det inte är du som har en skev verklighetsuppfattning? Jag menar vem fortsätter umgås och lyssna på en sådan snubbe?????

1+

Nån länkade wiki om mytomani. Case closed.
Citera
2018-10-18, 00:42
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preev
Finns en snubbe som jag känner som är ungefär lika gammal som mig (20-25), allt han säger när han öppnar käften är ren och skär lögn, det sjuka är att han inte verkar vara medveten om det utan låtsas att allting han säger är sanning, är den nån psykisk sjukdom han lider av eller vad är hans problem egentligen?

Låter som många jag känner.
Inte helt sällan bottnar det sig i en trasig uppväxt, man måste väl hävda sig på något sätt i guess..
Man funderar fan hur det är ställt hos dem..
Citera
2018-10-18, 01:18
Medlem
Swe1227s avatar
Vi vet ju inte på vilket sätt han ljuger? Är det av osäkerhet, för att skryta, för att få fördelar, få andra att verka dåliga?

Dålig trådstart.
Citera
2018-10-18, 01:28
Medlem
fetagamlakommunists avatar
Det kan vara en horunge. Fråga om morsan hans sålde sig innan graviditeten. Svarar han nej så ljuger han.
Citera
2018-10-18, 01:28
Medlem
Somliga ljuger jämt. Tycker det är konstigt att jag kan känna mig osäker på vad som är lögn men ändå tänka att personen ljuger. Tydligen måste man dock tro att man är skicklig att avläsa lögner för att vara dålig.

Jag är för gammal för att bry mig om att folk är mytomaner. Men jag har lärt mig att allt de säger inte behöver vara osanning. Jag börjar misstänka att vissa är sämre för att de är dummare medan de smartare mytomanerna ger trovärdigare intryck för att de styr bättre eller något sådant.
Citera
2018-10-18, 06:12
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag har stött på en del mytomaner i mitt liv, jag känner absolut igen det TS beskriver.

Mytomani kan arta sig lite olika, en del är såna som mest överdriver och skarvar, goda berättare mer eller mindre.

Andra ljuger om lite mer allvarliga saker, ställer till det ideligen och försöker ljuga sig ur situationer och dylikt.

För en del har ljugandet blivit så mycket rutin att ee inte kan tala sanning i nånting, de ljuger fast sanningen skulle vara mer fördelaktig.

Jag har tyvärr en släkting som tillhör den senare kategorin. Det värsta är att han drar med sig sin familj i sina lögner, hans fru och barn har börjat ljuga reflexmäsdigt om allt för att sanningen skulle avslöja bilken skithög deras far och make är.

Den där idioten kan du försöka fasa ut ur din umgängeskrets, det kommer inte bli bättre med tiden.
Citera
2018-10-18, 07:02
Medlem
Säg till när personen säger en uppenbar lögn och fråga varför säger du ... när det inte är sant? Eller varje gång en lögn kommer kan du säga hur fick du det till de, jag ser det så här.
Ta ett samtal och säg att du tycker det är svårt att umgås med någon som har en så annorlunda verklighetsuppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in