Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-17, 19:35
  #1
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Redan när Kristersson fick sonderingsuppdraget var före detta chefen för den dåvarande centrala valmyndigheten Per-Ola Larsson kritisk och förklarade (Dagens Juridik 3/10) att talmannen rundade regeringsformen 6 kap 4 §, där det stipuleras att denne inom fyra dagar skall lägga fram ett förslag till riksdagen att ta ställning till. Larsson menar att grundlagen inte tillåter frågan att dras i långbänk på det sätt som nu sker. Även om man inte tolkar det partiet av regeringsformen på det sätt Larsson gör finns även annan formalia som ger uttryck för precis samma vilja till skyndsamhet. Statsvetaren och opinionschefen Peter Santesson menar att Norlén är på väg att skapa ett olyckligt prejudikat med sitt agerande. Grundlagen anger ingen fast gräns för när ett slutförslag måste vara på plats för votering, men grundlagsutredningen framhåller i sitt slutbetänkande hur viktigt det är att processen avslutas på så kort tid som möjligt.

Citat:
Vid frågan hur ett extra val skall kunna passera grundlagens krav på fyra misslyckade statsministeromröstningar om alla samtal till slut havererar, menar Norlén att man kan tänka sig fyra fiktiva snabbt på varandra följande voteringar i kammaren för formens skull. Att det scenariot uppfattas som legitimt av talmannen är bekymrande. För rimligtvis var det inte så det var tänkt. Skulle det realiseras kan vi konstatera att det i så fall är fel antingen på grundlagen eller på förhandlingsprocessen.

http://www.smp.se/ledare/extra-val-ofarligt-val/

Citat:
Talmannens agerande visar på en rädsla för att själv ta makt i rollen. Det är lätt att se varför. Talmannen är kompetent men ny i positionen. Ingen talman vill bli anklagad för att vara partisk eller egenmäktig. Därunder ligger nog också en historisk minnesbild av kungen som den som hade hand om regeringsbildningen, med åtföljande rädsla för hovintriger bland självutnämnda rådgivare.

Men uppdraget att leda regeringsbildningen har övergått från kungen till en av riksdagen vald talman. Hans närmaste krets av rådgivare är de tre vice talmännen, som han ska överlägga med innan han lämnar förslag till riksdagen. Talmannen behöver inte vara så rädd för att utnyttja sin ställning och uppträda med full auktoritet när det behövs. Denna gång behövs det. Hela svenska folket kan se det och skulle uppskatta en talman som vågar aktivt driva partierna till att erkänna verkligheten.

https://www.di.se/debatt/debatt-norl...sondera-sjalv/

Slarvar han?
Citera
2018-10-17, 19:43
  #2
Medlem
Kan inte säga om han slarvar, men det är ju uppenbart att frågetecken kan väckas när man får en ny talman som kampanjat för en moderat statsminister i vadå, typ decennier? Att man sedan över en natt plötsligt ska bli "opartisk" är ju omöjligt. Klart att han hela tiden har en underliggande agenda om att Uffe ska bli statsminister. I mitt tycke bör talmannen vara en tjänsteman.
Citera
2018-10-17, 19:45
  #3
Medlem
okok1s avatar
Lagen är ju luddig och han förhåller sig till den...
Citera
2018-10-17, 19:49
  #4
Medlem
Jag upplever att han ger ett balanserat intryck och verkar så opartisk man kan vara. Han är också verbal och klarar en intervju i direktsändning.
Citera
2018-10-17, 19:50
  #5
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
http://www.smp.se/ledare/extra-val-ofarligt-val/

https://www.di.se/debatt/debatt-norl...sondera-sjalv/

Slarvar han?

Nej, men han agerar partipolitiskt. Innovationen med de jättelånga uppdragen som sedan inte leder till skarpa förslag är till för att nöta ner mittenpartiernas motstånd mot en alliansregering som inte stöder sig på S.

Det kan förstås leda till att mittenpartierna drivs i famnen på Löfven i stället. Men det är en kalkylerad risk som moderaterna tog.
Citera
2018-10-17, 19:53
  #6
Medlem
Inte heller jag tycker att talman Norlén direkt slarvar. Tycker att det mer verkar vara som så att han pga rädsla inte själv vill ta tag i detta och försöka att "låsa upp" de fastlåsta positionerna. Dessa två veckor långa sonderingsuppdrag tycker jag tyder på detta.
__________________
Senast redigerad av Kalle-P 2018-10-17 kl. 19:55.
Citera
2018-10-17, 21:07
  #7
Medlem
Jag kan bara tolka det som ren förhalning.
Om detta är som Regulus förklarar det eller av annan baktanke är jag inte klok över, men baktanke finns det.
Citera
2018-10-17, 21:17
  #8
Medlem
Finns ingen tanke bakom. Han har helt enkelt inte tänkt igenom uppdraget noga innan han tillsattes. De här tvåveckorssonderingarna är ju rent vanvett. Både Kristersson och Löfven borde kunna bli färdiga på två dagar.

Löfven t.ex. har redan träffat Lööf och vet vad hon svarar. Om det är ett nej så borde vi få veta det redan nu så vi kan gå vidare.

Det är bara att inse att vi har en dålig talman eller i alla fall en som fått en riktigt dålig start.
Citera
2018-10-17, 21:26
  #9
Medlem
Utopiantoss avatar
Nej. Han verkar balanserad och duktig och följer reglerna.

Med det sagt så har vi alldeles för mycket byråkrati. Om varken Löfven eller Kristersson vill ha extra val så kan de strunta i att alls ta frågan till Riksdagen. Precis så gjorde nyligen Kristersson. Löfven gör förmodligen det samma nu. Uppenbarligen har de stort väljarförakt. Därmed spenderas inte någon fråga. Och fyra måste ju spenderas för att det automatiskt ska bli extra val.

Jag förmodar att talmannen själv kan föra frågan till Riksdagens (stämmer detta?). Till slut så tycker jag sannerligen att han borde göra det. Annars kan det hela förhalas ända till valet 2022, och det tycker jag är synnerligen respektlöst mot väljarna. Gör han inte det, så måhända att han då fortfarande spelar efter reglerna, men (1) då är reglerna otroligt dåliga och odemokratiska och (2) då är talmannen också odemokratisk och har inte ett dugg respekt för väljarna.
Citera
2018-10-17, 21:31
  #10
Medlem
Utopiantoss avatar
Jag tycker att talmannen gott hade kunnat ge Kristersson och Löfven var sin vecka, eller ännu bättre 2 dagar, istället för vars två veckor som nu. Varför fördröja det i onödan? Hela Sverige väntar ju.Han har ju onekligen makten att sätta mer press på partiledarna och påskynda hela den här förbannade processen.

Om talmannen FORTSÄTTER att hela tiden ge partiledarna hela två veckor, eller väljer att INTE själv ta frågan till Riksdagen för att få slut på eländet, då tycker jag absolut att han har föga respekt för folket och förmodligen även stort väljarförakt.
Citera
2018-10-17, 22:47
  #11
Medlem
YP4XQs avatar
Är det inte redan avgjort någonstans i ett Bilderberg-möte det blir Annie som springer bilderbergsgruppens öfverhuvfudens ärenden nästkommande 4?
Citera
2018-10-17, 22:57
  #12
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Han är ganska menlös och påverkar inte processen speciellt mycket. Han påminner om alliansen i stort. Identitetslös, svag och villig att underkasta sig likt en samling prostituerade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback