2006-03-05, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vad är Silverbibeln för något då?
Om satansbibeln satts i hop på 60 talet av nån LSD lallare.
Har hört att vi svenskar tog den som krigsbyte på storhetstiden.
Dom ville ha tillbaka debn för några år sedan, men sverige svarade att det var just ett krigsbyte.
Here you go: http://sv.wikipedia.org/wiki/Silverbibeln
Den har verkligen ingenting, med topic att göra.

Så, vad tror ni, kan LaVeys gamla bok vara något att läsa i allmänbildningssyfte? Jag är en väldigt snäll ateist, och har svårt att se att jag skulle få ut något ur eventuell läsning på ett djupare plan.. Men kan den vara "bra" att ha läst, eller ska man satsa på annat då?
Citera
2006-03-05, 22:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Naturligtvis får man kopiera och sprida den som man vill.

"Gör vad du vill skall vara hela lagen".

Detta är för det första Crowley och inte LaVey. för det andra betyder det inte "gör vad du känner för". Det handlar om att hitta sin egna Sanna Vilja och utföra den. Detta handlar inte om små impulssaker som jag vill ha en apelsin så därför tar jag en apelsin. Det är djupare än så.
Citera
2006-03-05, 22:39
Bannlyst
Satanic Bible består av två delar: en teoretisk och en praktisk (sedan finns det en del med massa flum men det är bara bs och ganska kort, Enochian Keys). Det finns två underdelar av båda delarna. Första två delarna, de teoretiska, är intressanta med filosofiska och vetenskapliga aspekter på religion och människan som individ och grupp i samhället. Den är läsvärd. Resten är jävla flum som gör att de första delarna sjunker i status.
Citera
2006-03-06, 08:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mar Sbigone
Satanic Bible består av två delar: en teoretisk och en praktisk (sedan finns det en del med massa flum men det är bara bs och ganska kort, Enochian Keys). Det finns två underdelar av båda delarna. Första två delarna, de teoretiska, är intressanta med filosofiska och vetenskapliga aspekter på religion och människan som individ och grupp i samhället. Den är läsvärd. Resten är jävla flum som gör att de första delarna sjunker i status.

De enokiska nycklarna är med i den praktiska delen då de används i ritualerna.
Citera
2006-03-06, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm
De enokiska nycklarna är med i den praktiska delen då de används i ritualerna.
Jo, men det är ju ett appendix så jag skulle inte säga att det faktiskt är en del av den praktiska delen.
Citera
2006-03-06, 14:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mar Sbigone
Jo, men det är ju ett appendix så jag skulle inte säga att det faktiskt är en del av den praktiska delen.

Nej de står inte i ett apendix. "Might is right" är "Satans bok", filosofidelen är "Lucifers bok", Ritalinstruktionerna är "Belials bok" pch de enokiska nycklarna är "Leviathans bok". Boken är uppdelad på fyra och i "lucifers bok" kallas dessa fyra också för "helvetets fyra kronprinsar".
Citera
2006-03-06, 14:41
Bannlyst
Citat:
Nej de står inte i ett apendix. "Might is right" är "Satans bok", filosofidelen är "Lucifers bok", Ritalinstruktionerna är "Belials bok" pch de enokiska nycklarna är "Leviathans bok". Boken är uppdelad på fyra och i "lucifers bok" kallas dessa fyra också för "helvetets fyra kronprinsar".
Då ber jag om ursäkt. Det var trots allt åtta år sedan jag läste den ordentligt. Jag har dock alltid sett det som ett appendix.
Citera
2006-03-07, 00:20
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Detta är för det första Crowley och inte LaVey. för det andra betyder det inte "gör vad du känner för". Det handlar om att hitta sin egna Sanna Vilja och utföra den. Detta handlar inte om små impulssaker som jag vill ha en apelsin så därför tar jag en apelsin. Det är djupare än så.

Det var väl inte direkt Crowley heller. Det kategoriska imperativet ("Handla alltid så att maximen för dina handlingar skulle kunna upphöjas till allmän lag!") formulerades ju av Kant.
Citera
2006-03-07, 12:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Det var väl inte direkt Crowley heller. Det kategoriska imperativet ("Handla alltid så att maximen för dina handlingar skulle kunna upphöjas till allmän lag!") formulerades ju av Kant.

Jag anser inte att Kants kategoriska imperativ är samma sak som Crowleys "Do what though wilt shall be the whole of the law". Kant framför ju att det finns en viss moral som alla ska följa. Crowley anser att alla har sin egen bana eller väg de ska följa. Det finns ingen direkt fast moral utan alla ska hitta vad som fungerar bäst för den. Tankar finns att om alla gör sin Sanna Vilja så skulle det aldrig uppstå problem. problemen uppstår då människor inte förljer sin Sanna Vilja.

Crowley tankar är inte alls nya och jag försöker inte påstår något sådant heller. Dock skrev "En jävla smartskalle:"

Citat:
Naturligtvis får man kopiera och sprida den som man vill.

"Gör vad du vill skall vara hela lagen"..

Detta med citattecken och allt, trots att det är felciterat, ser jag som en referens till Crowleys tankar.
Citera
2006-03-07, 13:20
Medlem
Washuwants avatar
aha ok så då är satanic bible o dom andra böcker åsikter o massa annat bajs av folk som vill göra vad dom vill.... fan jag lät fantasin flöda o tänkte som en liten unge att den handlade om berättelsen och profetior o massa annat ont
Citera
2006-03-07, 14:38
Bannlyst
Citat:
Jag anser inte att Kants kategoriska imperativ är samma sak som Crowleys "Do what though wilt shall be the whole of the law". Kant framför ju att det finns en viss moral som alla ska följa. Crowley anser att alla har sin egen bana eller väg de ska följa. Det finns ingen direkt fast moral utan alla ska hitta vad som fungerar bäst för den. Tankar finns att om alla gör sin Sanna Vilja så skulle det aldrig uppstå problem. problemen uppstår då människor inte förljer sin Sanna Vilja.

Crowley tankar är inte alls nya och jag försöker inte påstår något sådant heller. Dock skrev "En jävla smartskalle:"

Detta med citattecken och allt, trots att det är felciterat, ser jag som en referens till Crowleys tankar.

Mm. Citat rakt ur minnet. Och minnet sade att det var LaVey..
Citera
2008-05-29, 11:34
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeus
Kanske den mest värdelösa bok jag läst, en blandning av plagiat och ytterst ytliga och, trots allt, högst vanliga och normala judiska föreställningar i en tonårsrevolutionärt "kontroversiell" förpackning. Det är liberalism med lite onda symboler och i en svart rock, för den som undrar. T.o.m. black metal-rörelsens stora personligheter avskydde LaVey. Undvik för allt i världen.

Tack, så slapp jag skriva det själv. En otroligt fånig bok, som till hälften är tomt papper. Jag märkte redan på första sidorna där gammel-engelska användes att detta var ett bottennapp. Ni vet, layeth downeth on the ground istället för lay down on the ground. Denna bok är trots allt skriven på andra halvan av 1900-talet och inte för 3000 år sedan.

O poäng av 5 möjliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in