2006-02-14, 18:41
Medlem
Resistances avatar
Jag beställde precis ett ex från adlibris för 56 kr. Jag ser fram emot att läsa den om ett par dagar.
Citera
2006-02-14, 18:43
Medlem
Asmodeuss avatar
Kanske den mest värdelösa bok jag läst, en blandning av plagiat och ytterst ytliga och, trots allt, högst vanliga och normala judiska föreställningar i en tonårsrevolutionärt "kontroversiell" förpackning. Det är liberalism med lite onda symboler och i en svart rock, för den som undrar. T.o.m. black metal-rörelsens stora personligheter avskydde LaVey. Undvik för allt i världen.
Citera
2006-02-14, 18:45
Medlem
Tranes avatar
ok ...

Tre av Samtliga svarade någorlunda på mina svar, ÄR det Evangelium och annan liknande skit i The Satanic Bible, Liknar den sig vid " The Christian Bible "
Citera
2006-02-14, 18:49
Medlem
sagolandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scythe
Uppfattade inte om det stod i Bibeln eller i Satanic Bible, men står det i den sataniska kan det ju förklaras som så att Lucifer just betyder "Ljusbringaren".

Det var Satans bibel jag skrev om, jag var lite otydlig där.
Citera
2006-02-14, 19:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trane
Tre av Samtliga svarade någorlunda på mina svar, ÄR det Evangelium och annan liknande skit i The Satanic Bible, Liknar den sig vid " The Christian Bible "

Den liknar inte den kristna Bibeln. Den är inte skriven för liknande ändamål och den är nutida. Inga evangelium finns här.

The Satanic Bible är uppdelad i fyra delar:

Satans bok - detta är i princip ett plagiat av Ragnar Redbeards "might is right" och fungerar som en antinomiansk inträdelse med kristendomskritik. Ingen direkt Satanism här utan mer anti-kristendom. Kapitlet ska fungera som ett sätt att släppa det kristna bakom sig (betänk att boken skrevs/sattes ihop 1969 i USA).

Lucifers bok - Här går LaVey mer in på det filosofiska och förklarar bla de nio sataniska yttrandena ( http://www.churchofsatan.com/Pages/NineStatements.html ) grundligt. Även en del om helgdagar, odödlighet m.m. finns i denna del.

Belials bok - Här förklaras ritualmagi som ett sätt att skapa kraftfält och fokusera energi för att uppnå vissa mål.

Leviathans bok - Detta är omskrivelser av John Dee's enokiska nycklar. man har bytt ut de himmelska namnen mot namnen på demoner och liknande. Detta är ett komplement till belials bok då de enokiska nycklarna spelar roll i viss ritualmagi av LaVeyanskt slag.
Citera
2006-02-19, 18:12
Medlem
Washuwants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm
Den liknar inte den kristna Bibeln. Den är inte skriven för liknande ändamål och den är nutida. Inga evangelium finns här.

The Satanic Bible är uppdelad i fyra delar:

Satans bok - detta är i princip ett plagiat av Ragnar Redbeards "might is right" och fungerar som en antinomiansk inträdelse med kristendomskritik. Ingen direkt Satanism här utan mer anti-kristendom. Kapitlet ska fungera som ett sätt att släppa det kristna bakom sig (betänk att boken skrevs/sattes ihop 1969 i USA).

Lucifers bok - Här går LaVey mer in på det filosofiska och förklarar bla de nio sataniska yttrandena ( http://www.churchofsatan.com/Pages/NineStatements.html ) grundligt. Även en del om helgdagar, odödlighet m.m. finns i denna del.

Belials bok - Här förklaras ritualmagi som ett sätt att skapa kraftfält och fokusera energi för att uppnå vissa mål.

Leviathans bok - Detta är omskrivelser av John Dee's enokiska nycklar. man har bytt ut de himmelska namnen mot namnen på demoner och liknande. Detta är ett komplement till belials bok då de enokiska nycklarna spelar roll i viss ritualmagi av LaVeyanskt slag.

ok men då är satanisiska bibeln skriven av uttråkade antikrist folk? som inte har nånting med djävulsdykran att göra?....hade för mig att satanistiska bibeln var ungefär som kristna biblen men med annat budskap o massa andra skit..finns det något sånt?
Citera
2006-03-04, 14:30
Medlem
dark_ninjas avatar
Gör så här: gå in på http://www.belial.org

Där finns information om vad den "moderna satanismen" går ut på samt böcker att köpa om ämnet.
Citera
2006-03-04, 22:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Washuwant
ok men då är satanisiska bibeln skriven av uttråkade antikrist folk? som inte har nånting med djävulsdykran att göra?....hade för mig att satanistiska bibeln var ungefär som kristna biblen men med annat budskap o massa andra skit..finns det något sånt?

Satanic Bible sammanställdes av Anton LaVey 1969. Dock lånades en del från Ayn Rand och Ragnar Redbeard plagierades nästan rakt upp och ner. John Dees enokiska nycklar har också omarbetats i boken.

Boken är ofta djupare än många idag anser (även satanister). Se gärna Stephen Flowers bok "lords of the left hand path" som tar upp detta lite mer. Dock är den en del av den s.k. moderna satanismen så vad som idag generellt betäcknas som djävulsdyrkan behandlas inte i boken.
Citera
2006-03-05, 00:17
Bannlyst
Naturligtvis får man kopiera och sprida den som man vill.

"Gör vad du vill skall vara hela lagen"..

Föredrar nog Teratologens "antibibel".

http://www.kyrkanstidning.com/arkiv/2003/kt47/nyheter/anti.html
Citera
2006-03-05, 00:21
Medlem
Mysonoxens avatar
Svenska översättningen gjordes av Carl Abrahamsson, en svensk medlem i Church of Satan och en vän till en av mina vänner.

Jag har dock bara läst den på engelska...
Citera
2006-03-05, 20:07
Medlem
grungewhores avatar
LaVey går emot kristendomen på ett sätt som gör att satanismen blir ytterligare en religion, istället för att gå mot avskaffandet av religion ö h t.

Jag tyckte, när jag första gången läste den för kanske 10 år sedan, att det var spännande. Men om man läser Bhagavad Gita så har den allt det som ingen annan "bibel" har, oavsett kristen eller satanisk, och därför känns LaVeys text både torftig och pubertal.
Citera
2006-03-05, 20:22
Medlem
526s avatar
Vad är Silverbibeln för något då?
Om satansbibeln satts i hop på 60 talet av nån LSD lallare.
Har hört att vi svenskar tog den som krigsbyte på storhetstiden.
Dom ville ha tillbaka debn för några år sedan, men sverige svarade att det var just ett krigsbyte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in