2018-10-14, 20:24
Medlem
Slejpnirs avatar
Visst, att ha monopol på alkohol förhindrar ett antal alkoholrelaterade dödsolyckor per år men hur långt ska vi dra det? Ta till exempel fetman och övervikten som dödar allt fler personer runtom i världen, ska vi då lägga samma restriktioner på mat som vi har på alkohol för att förhindra att ett antal människor dör varje år på grund utav överviktsrelaterade problem?
Det kommer sluta med samma situation som 70 talets sovjet befann sig i, man kommer få stå i matköer med sitt lilla stämpelkort, mössan i hand och hoppas på att man fick tillräckligt med mat för dagen. Och nog känns det så när man står i kön på systemet eller när man sitter och är sugen på någon god dryck men sedan inser man att det är söndag och därför finns det ingen laglig väg att införskaffa den på.

Argumentet att alkoholmonopolet hjälper till med att stoppa alkoholismen i Sverige är lika dumt som det är naivt. Om man är tillräckligt beroende av alkohol så får man tag i den, vare sig systembolaget råkar ha öppet eller ej.
Jag har själv vuxit upp (i Sverige) omgiven av alkoholister så jag känner väl till hur sådant där funkar.

Som sagt, det är sant att vi konsumerar mindre alkohol om det finns ett monopol men till vilket pris? I mina ögon är priset frihet.

Det är också jävligt märkligt att jag som 18 åring kan köra bil, gifta mig, bo själv och ta hand om ett barn men jag kan inte gå ut och köpa mig en flaska sprit. Jag har alla skyldigheter som en vuxen har (jobba, betala räkningar etc.) men jag har inte alla rättigheter som en “vuxen” har.

Att Sverige skulle krackelera utan systembolaget är ren och skär lögn, danskarna klarar sig bra och det gör även resten av världen. Finland däremot, som även de har ett monopol på alkohol har ett rykte om sig att de skulle vara förhärdade alkoholmissbrukare.

Jag är inte glad i det faktum att någon överhuvudtaget har monopol på någonting i Sverige men jag hade ändå varit okej med systembolagets existens om det inte hade varit för att de är så satans kinkiga: höga priser, inte öppet på söndagar, överhuvudtaget usliga öppettider, alldeles för höga tankar om sig själva och verkar ha en 2 meters käpp i röven 24/7, det finns väldigt ont om dem (speciellt på landsbygden) och så är sortimentet rentav kasst (om man jämför med valfri spritbutik i USA till exempel eller någon av bordershopparna).

Deras tillgänglighet är rent av förkastlig och det retar mig någon enormt.

Dessutom förlorar Sverige på systemet med tanke på alla som vallfärdar utanför gränserna för att bunkra upp där spriten är billigare och mer tillgänglig.

Det finns säkert många fler argument till varför vi borde avskaffa alkoholmonopolen men dessa punkterna är vad jag personligen stör mig mest på.
Citera
2018-10-14, 20:29
Medlem
Nej det är ingen alkoholism som har stoppats. Men staten tjänar grova pengar på bolaget och vin&sprit, så därför får det vara kvar.
Citera
2018-10-14, 20:41
Medlem
Så när Pelle, som fått lite innanför kragen på en söndag, upptäcker att ölen är slut, så ska han kunna ta bilen till Ica och köpa där?
Du verkar inte förstå att överätande bara drabbar personen ifråga och inte alla de personer som fyllon mejar ner på väg till affären för att köpa sprit.
Citera
2018-10-14, 21:17
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Så när Pelle, som fått lite innanför kragen på en söndag, upptäcker att ölen är slut, så ska han kunna ta bilen till Ica och köpa där?
Du verkar inte förstå att överätande bara drabbar personen ifråga och inte alla de personer som fyllon mejar ner på väg till affären för att köpa sprit.

Det är därför systembolag med förlängd öppettid bara finns på ställen man tar sig till med bil....Och Jag har aldrig kört på fyllan trots problematiskt drickande.

Jag som själv super för mycket periodvis har lättare att låta bli i länder där man inte måste planera, det är lätt att handla fast man inte tänkt "för man kanske vill ha i kväll eller på söndag etc. Och bolaget är ju här och öppet nu..." Bara loggan triggar ens spritbegär.
Citera
2018-10-14, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Det är därför systembolag med förlängd öppettid bara finns på ställen man tar sig till med bil....Och Jag har aldrig kört på fyllan trots problematiskt drickande.

Jag som själv super för mycket periodvis har lättare att låta bli i länder där man inte måste planera, det är lätt att handla fast man inte tänkt "för man kanske vill ha i kväll eller på söndag etc. Och bolaget är ju här och öppet nu..." Bara loggan triggar ens spritbegär.
Det är ju för att din hjärna inte hinner lära sig att associera varenda butik med "Här finns det sprit".

Vilka systembolagsbutiker har öppet på söndagar?
Citera
2018-10-14, 22:17
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Det är ju för att din hjärna inte hinner lära sig att associera varenda butik med "Här finns det sprit".

Vilka systembolagsbutiker har öppet på söndagar?

Jag tror det också handla om att man inte behöver planera spritinköp, man behöver inte "handla nu annars går det inte sen". Man handlar ju också mer när man väl är på bolaget "så man säkert har tillräckligt" om man inte bara kan springa ned till 7-11 ifall det behövs senare.

Inga. Men de som har öppet till 20:00 måste man ha bil för att ta sig till. Vilket talar mot din rattfylleteori. Och dina eventuella rattfyllor lär ju öka eftersom det inte finns öl på närbutiken.
Citera
2018-10-14, 22:20
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slejpnir
Visst, att ha monopol på alkohol förhindrar ett antal alkoholrelaterade dödsolyckor per år men hur långt ska vi dra det? Ta till exempel fetman och övervikten som dödar allt fler personer runtom i världen, ska vi då lägga samma restriktioner på mat som vi har på alkohol för att förhindra att ett antal människor dör varje år på grund utav överviktsrelaterade problem?
Det kommer sluta med samma situation som 70 talets sovjet befann sig i, man kommer få stå i matköer med sitt lilla stämpelkort, mössan i hand och hoppas på att man fick tillräckligt med mat för dagen. Och nog känns det så när man står i kön på systemet eller när man sitter och är sugen på någon god dryck men sedan inser man att det är söndag och därför finns det ingen laglig väg att införskaffa den på.

Argumentet att alkoholmonopolet hjälper till med att stoppa alkoholismen i Sverige är lika dumt som det är naivt. Om man är tillräckligt beroende av alkohol så får man tag i den, vare sig systembolaget råkar ha öppet eller ej.
Jag har själv vuxit upp (i Sverige) omgiven av alkoholister så jag känner väl till hur sådant där funkar.

Som sagt, det är sant att vi konsumerar mindre alkohol om det finns ett monopol men till vilket pris? I mina ögon är priset frihet.

Det är också jävligt märkligt att jag som 18 åring kan köra bil, gifta mig, bo själv och ta hand om ett barn men jag kan inte gå ut och köpa mig en flaska sprit. Jag har alla skyldigheter som en vuxen har (jobba, betala räkningar etc.) men jag har inte alla rättigheter som en “vuxen” har.

Att Sverige skulle krackelera utan systembolaget är ren och skär lögn, danskarna klarar sig bra och det gör även resten av världen. Finland däremot, som även de har ett monopol på alkohol har ett rykte om sig att de skulle vara förhärdade alkoholmissbrukare.

Jag är inte glad i det faktum att någon överhuvudtaget har monopol på någonting i Sverige men jag hade ändå varit okej med systembolagets existens om det inte hade varit för att de är så satans kinkiga: höga priser, inte öppet på söndagar, överhuvudtaget usliga öppettider, alldeles för höga tankar om sig själva och verkar ha en 2 meters käpp i röven 24/7, det finns väldigt ont om dem (speciellt på landsbygden) och så är sortimentet rentav kasst (om man jämför med valfri spritbutik i USA till exempel eller någon av bordershopparna).

Deras tillgänglighet är rent av förkastlig och det retar mig någon enormt.

Dessutom förlorar Sverige på systemet med tanke på alla som vallfärdar utanför gränserna för att bunkra upp där spriten är billigare och mer tillgänglig.

Det finns säkert många fler argument till varför vi borde avskaffa alkoholmonopolen men dessa punkterna är vad jag personligen stör mig mest på.

Det fetade: Finland har ju dock ett betydligt friare monopol än Sverige, starköl i mataffären och bättre öppettider på Alko.
Citera
2018-10-14, 22:22
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Så länge han är nykter nog att köra ska han såklart få köpa öl om det är slut, precis som chips, om de är slut, eller?
Hur drabbar 'överätande' bara personen till skillnad från andra missbruk?
Är du dum i huvudet?
Citera
2018-10-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Nej det är ingen alkoholism som har stoppats. Men staten tjänar grova pengar på bolaget och vin&sprit, så därför får det vara kvar.
På vilket sätt tjänar staten mer av att ha monopol på det?
Citera
2018-10-14, 22:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klapppmongo

Systembolagets detaljhandelsresultat var 282 miljoner kronor för 2017. Exakt dessa pengar tjänar staten på att ha Systembolaget. De stora pengarna ligger dock i alkoholskatten och momsen på alkoholskatten. Dessa pengar skulle staten även tjäna om de inte hade monopol.

Källa: https://press.systembolaget.se/wp-content/uploads/2014/06/systembolaget-systembolagets-bokslutskommunike-2017-180213.pdf
Citera
2018-10-14, 22:51
Bannlyst
Inte nog att vi har ett statligt alkoholmonopol, det är dessutom stängt på söndagar.

Det är en sak som jag vill att politikerna river upp.

Men så klart vill dom hedra den rätt värdelösa politikern Karin Söder (C) .. som ensam fick igenom detta förbud.

- - -

Men i dagens globala värld går inte alla I HELA JÄVLA SVERIGE till jobbet 7-4 med 40 timmars arbetsvecka.

- - -

Jag tycker att söndagsstängt på bolaget borde rivas upp. Innehar man en statlig monopolställning så bör man se till att tillgängligheten är maximal.

- - -

Vi ler lite om Island där den statliga televisionen inte sänder nåt på onsdagar...

Lika infantilt och dumt är söndagsstängt på bolaget här i Sverige.
Senast redigerad av Kick88 2018-10-14 kl. 22:56.
Citera
2018-10-14, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klapppmongo
Systemet är ett vinstdrivande företag.
https://www.omsystembolaget.se/globalassets/systembolagets-ansvarsredovisning-2017.pdf
Citat:
Årets resultat blev 282 (289) MSEK.
Detta exklusive skatteintäkterna staten har.

Om man säppte försäljningen fri så skulle staten behöva kompensera intäktsbortfallet med t.ex. höjd skatt på alkohol.

Edit:
Räknade ut hur mycket skatten skulle höjas per liter mha deras rapport.
Enligt rapporten sådes det totalt 483 035 421 liter alkohol i på systemet under 2017.
Så den höjda skatten skulle bli ca 50 öre per liter villket inte är speciellt mycket.
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-10-14 kl. 23:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in