Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-10-15, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShowerStalker
Nej men stackars dig! Du kan inte sova med dessa tankar förmodar jag, tyvärr kan jag inte redigera inlägget längre men jag byta ut dem här. Skillade - skickliga och dodga - ducka/undvika.

Sov gott
Jag tog mig tiden att läsa dina föregående inlägg, det var en rekommendation så att folk får ett trevligare/intelligentare intryck av dig.
Det var inte illa menat hoppas jag du förstår.

Ang. frågeställningen: Jag vet inte hur "dueller" såg ut på den tiden, däremot vet jag hur mensur och dylikt gick till, vilket är en relativt modern sorts duell.

Som du säkert känner till så är skicklighetsnivån gällande strid relativt lägre än vad den är idag. Det ser vi inte minst på kampsport, där tränarna/slagskämparna har tusentals fighter att studera bild för bild.

Jag skulle tippa på ca. 30 sekunder, om inte mindre.
Citera
2018-10-15, 12:22
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redmoon-cat
Undrar hur tunga sådana svärd var. De orkade nog inte så värst länge.

Svärd och rustningar var lättare än många tror. Att de skulle göra bäraren till en sköldpadda är en missuppfattning från den viktorianska eran; det går utmärkt att springa i moderna kopior. Problemet är snarare att man blir varm och ser och hör dåligt. Sköldarna var däremot tunga, men de försvann med plåtrusningarnas intåg på 1300-talet.

Vad gäller uthållighet finns en militärhistorisk tumregel om max femton minuters närstrid utan paus, men kan säkert variera lite utifrån form och adrenalin.

Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Det är en intressant fråga. Men är det inte också lite av en legend, att högadeln möttes i dueller med svärd?

Det är hundraprocentigt belagt. Hederskodexen var en fundamental del av adelns värdegrund, och den kunde leda till dueller.

Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Svärdet väger inte så himla mycket, det som väger är rustningen och ringbrynjan. En vuxen stark man har svårt att dra en riktig ringbrynja över huvudet, så det finns många berättelser om att de fick ställa sig på händerna när de inte hade en hjälpare när de skulle ta av sig dom.

Japp, väpnaren fanns där av en anledning. Det behövdes helt enkelt en utrustningskille.

Citat:
Rustningen är även rejält otymplig att röra sig i och att lyfta ett svärd över huvudet var i princip omöjligt, därför befann sig riddarna på hästryggen och det förklarar också varför det var så himla illa om de ramlade av hästen i en strid. Vanliga fotsoldater hade "rustningar" av ull istället, visst de väger också en hel del, men de går att röra sig i.

Riddarna stred ofta till fots i sina vanliga metallrustningar. Att man använde kombirustningar med läder, vaddering och annat berodde på att det funkade hyfsat och inte var lika dyrt. Måttbeställda plåtrustningar var svindyra.
Senast redigerad av Ankdammsman 2018-10-15 kl. 12:28.
Citera
2018-10-15, 15:02
Medlem
Citat:
Jaha, så antingen har du har testat moderna rustningar gjorda i andra lättare legeringar än de som riddare faktiskt bar när det gällde eller så har du googlat vad andra lekmän skrivit om ämnet. Då vet vi det. Själv tänker jag fortsätta lyssna på forskare och professorer inom ämnet. Såg även ett test en gång där en person skulle testa att svinga svärdet över huvudet, denne ramlade baklänges.

De "forskare" du har lyssnat på är programledare på Discovery Channel, eller? Inga seriösa historiker påstår det du hävdar. Det finns äkta rustningar av varierande ålder på museer, så det är välkänt hur de var konstruerade, deras metallurgiska egenskaper, och hur de såg ut, under större delen av medeltiden. Dina iakttagelser av historiskt inkorrekta larpare har inget med verkligheten att göra.
Citera
2018-10-15, 16:18
Medlem
Ankdammsmans avatar
Skulle också vilja veta vilka dessa forskare är. Moderna experter påstår inte alls att rusningarna och vapnen skulle varit extremt klumpiga, utan det är som sagt en äldre missuppfattning baserad på fördomar och felaktigt källmaterial. Tornerrustningar kunde till exempel vara tyngre, och många av dem finns bevarade. En del av den sista generationens rustningar (15/1600-tal) var också mycket tjocka för att försöka stå emot krutvapnen.

Till skillnad från exempelvis medeltida krut eller bågar kan vi studera rustningarna i detalj eftersom de finns bevarade i stort antal. Det innebär också att moderna kopior kan göras mycket realistiska.

För den klentrogne: https://www.youtube.com/watch?v=qzTwBQniLSc
Citera
2018-10-18, 09:49
Medlem
demondogpros avatar
Gissar på 30 sek till 2 min. Sen är någon skadad och då är det bara att avsluta..
Citera
2018-10-18, 11:14
Medlem
Lingon_s avatar
Citat:
Såg även ett test en gång där en person skulle testa att svinga svärdet över huvudet, denne ramlade baklänges.

Antingen var det en lövtunn larpare på 45kg eller så svingade han en replika på något dylikt över huvudet.

Inte ens de största tvåhandssvärden vägde mer än 3kg och var därtill välbalanserade. Vilken normalbyggd man klarar inte av att hålla 3kg ovanför huvudet utan att säcka ihop?
Citera
2018-10-18, 17:51
Medlem
Har själv en replika av en skotsk Claymore, väger 4 kilo och jag har inga som helst problem att svinga den (tom över huvudet) även om jag är en lättviktare på 65kg. F.ö. kan ni kolla in kanaler som Lindybeige, Shadiversity, Skallagrim eller Scholagladiatoria för timtals med klipp om medeltidens vapen o rustningar.

Rustningar kan väga en del men vikten är utspridd över hela kroppen; ett par kilo på armarna, ett par benen osv. Rustningen känns alltså inte så tung som den totala vikten kan få en att tro.

Och till den som började prata om legeringar och dylikt. Stål användes då och stål används nu.
Senast redigerad av i3670 2018-10-18 kl. 18:22.
Citera
2018-10-18, 19:04
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Jaha, så antingen har du har testat moderna rustningar gjorda i andra lättare legeringar än de som riddare faktiskt bar när det gällde eller så har du googlat vad andra lekmän skrivit om ämnet. Då vet vi det. Själv tänker jag fortsätta lyssna på forskare och professorer inom ämnet. Såg även ett test en gång där en person skulle testa att svinga svärdet över huvudet, denne ramlade baklänges.

Detta stämmer öht inte, har testat diverse svärd och medeltida vapen pga kompisar och intresse, du kan med lätthet ta ett tvåhandssvärd över huvudet, många tekniker bygger ju exakt på det... https://hroarr.com/wp-content/uploads/2014/10/onion-part9-meyer-stances-01-627x376.jpg
Citera
2018-10-18, 20:10
Medlem
dhwss avatar
Citat:

Vilka jävla historiker, var de verksamma på 1800-talet måntro?

"Man kan knappt röra sig i medeltida rustningar." Nonsens från den viktorianska tiden.
Citera
2018-10-18, 21:02
Medlem
Forzos avatar
Man måste ju göra skillnad på vad man pratar om. Pratar vi om "dueller" mellan två soldater på ett slagfält eller pratar vi riktiga regelrätta dueller mellan adelsmän?
Citera
2018-10-18, 23:07
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Det är en intressant fråga. Men är det inte också lite av en legend, att högadeln möttes i dueller med svärd?

För mig låter det lite osannolikt. (och ganska brutalt) Tänk nutid att oförätter ska avgöras genom ett kvinslagsmål?

Det finns ju inte ens på kartan! Inte ens i missbrukarleden.

När svärd var var mans vapen och heder var en dygd så var dueller inte vardagsmat men åtminstonde inte någonting okänt.
När pistoler blev vanligt förekommande så blev dueller med dödlig utgång för bägge det som tog kål på hela fenomenet.

I vissa kriminella kretsar tror jag mer på att det blir uppgörelser som man löser med bare knuckle boxing på underground arenor med stora prispotter. Yakuzan och vissa Irländska gäng ägnar sig åt sånt.

Här är en Irländsk utmaning från ett gäng till ett annat. Man hör dem rabbla prisdummor bland all rappakalja.

https://www.youtube.com/watch?v=LO-Adcb8yRQ&feature=youtu.be

Så här går det till iaf.

https://www.youtube.com/watch?v=Fc-QnKcrVLE&feature=youtu.be

Inga svärd, men det är iaf någon form av dueller som utkämpas i nutid.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2018-10-18 kl. 23:12.
Citera
2018-10-26, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dhws
Vilka jävla historiker, var de verksamma på 1800-talet måntro?

"Man kan knappt röra sig i medeltida rustningar." Nonsens från den viktorianska tiden.
Jaså? Eller så kommer det från oss som äger rustningar från tiden som vetenskapsmän forskat på. Jag låter dig fundera på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in