Flashback bygger pepparkakshus!
2018-10-14, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redmoon-cat
Undrar hur tunga sådana svärd var. De orkade nog inte så värst länge.

Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
De är ganska tunga ( har testat en del replikor) och man måste vara hyffsat stark för att kunna hantera det på ett smidigt sätt. Hemligheten ligger i att hålla sig och svärdet i rörelse.

Svärdet väger inte så himla mycket, det som väger är rustningen och ringbrynjan. En vuxen stark man har svårt att dra en riktig ringbrynja över huvudet, så det finns många berättelser om att de fick ställa sig på händerna när de inte hade en hjälpare när de skulle ta av sig dom.
Rustningen är även rejält otymplig att röra sig i och att lyfta ett svärd över huvudet var i princip omöjligt, därför befann sig riddarna på hästryggen och det förklarar också varför det var så himla illa om de ramlade av hästen i en strid. Vanliga fotsoldater hade "rustningar" av ull istället, visst de väger också en hel del, men de går att röra sig i.

Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Det är en intressant fråga. Men är det inte också lite av en legend, att högadeln möttes i dueller med svärd?

För mig låter det lite osannolikt. (och ganska brutalt) Tänk nutid att oförätter ska avgöras genom ett kvinslagsmål?

Det finns ju inte ens på kartan! Inte ens i missbrukarleden.
Nej, det är ingen legend, jag har en del förfäder som duellerat. Folk har tagit illa vid sig i alla tider, förr slogs man /duellerade, idag hänger vi ut dom via sociala medier istället.
Citera
2018-10-14, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Beror väll på vilka som möttes.

Tänker mig en svärdfight mellan Stephen hawkins och Mikael Persbrandt skulle sluta relativt snabbt.

Kan det bero på att Stephen hawkins redan är dör?

Om nu Stephen hawkins hade varit i livet så hade det inte förvånat mig om han vunnit under tiden som Persbrandt hade stått och varit stöddig.
Citera
2018-10-14, 20:42
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShowerStalker
Svärdsmannen vid namn György Thury vann över 600 dueller mot turkar på 1500 talet. Så det är nog som du säger vid first blood. Förmodligen mindre än 10 sekunder. Det intressanta är att har man gjort ett enda misstag så är det adjöss med dig Men han lyckades vinna så många. Skill > Luck

Han kan ju dock ha förlorat några också. Förmodligen first blood som flera är inne på. Annars hade han nog inte kunnat fortsätta.
Citera
2018-10-14, 23:02
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Det är en intressant fråga. Men är det inte också lite av en legend, att högadeln möttes i dueller med svärd?

För mig låter det lite osannolikt. (och ganska brutalt) Tänk nutid att oförätter ska avgöras genom ett kvinslagsmål?

Det finns ju inte ens på kartan! Inte ens i missbrukarleden.
Nuförtiden skuter man varandra istället.
Citera
2018-10-14, 23:06
Medlem
DaChiefs avatar
Kolla på videos från verkligheten.

Antingen har någon övertaget från direkten och hugger/sticker den andra tills denne inte kan göra motstånd.

Något jämn kamp där båda hetsar och faller tillbaka snabbt tills någon för övertaget, sedan går det snabbt.

En av kämparna vågar egentligen inte utan flyr runt runt.

Antagligen var dessa kamper med dödlig utgång väldigt korta dueller.
Citera
2018-10-14, 23:27
Medlem
TRIMMARNs avatar
Denna youtubekanal har gamla dueller uppladdat på sin kanal.

https://www.youtube.com/user/schlager7/
Citera
2018-10-14, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Svärdet väger inte så himla mycket, det som väger är rustningen och ringbrynjan. En vuxen stark man har svårt att dra en riktig ringbrynja över huvudet, så det finns många berättelser om att de fick ställa sig på händerna när de inte hade en hjälpare när de skulle ta av sig dom.
Rustningen är även rejält otymplig att röra sig i och att lyfta ett svärd över huvudet var i princip omöjligt, därför befann sig riddarna på hästryggen och det förklarar också varför det var så himla illa om de ramlade av hästen i en strid. Vanliga fotsoldater hade "rustningar" av ull istället, visst de väger också en hel del, men de går att röra sig i.

Allt det där är ju helt fel. Man kan göra kullerbyttor i helrustning och man kan definitivt lyfta vapen över axlarna. Visst väger de en del, men vikten är jämnt fördelad över kroppen, så rörligheten var det inga större problem med.
Citera
2018-10-14, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfman
Allt det där är ju helt fel. Man kan göra kullerbyttor i helrustning och man kan definitivt lyfta vapen över axlarna. Visst väger de en del, men vikten är jämnt fördelad över kroppen, så rörligheten var det inga större problem med.
Jaha, så antingen har du har testat moderna rustningar gjorda i andra lättare legeringar än de som riddare faktiskt bar när det gällde eller så har du googlat vad andra lekmän skrivit om ämnet. Då vet vi det. Själv tänker jag fortsätta lyssna på forskare och professorer inom ämnet. Såg även ett test en gång där en person skulle testa att svinga svärdet över huvudet, denne ramlade baklänges.
Citera
2018-10-15, 00:00
Medlem
Jadu, hur lång tid tar ett slagsmål?

1-60 sekunder?

För övrigt avråder jag dig för att använda engelska spel-termer som ”skillade” och ”dodgea” här på Flashback.
Citera
2018-10-15, 00:34
Medlem
ShowerStalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Beak
Jadu, hur lång tid tar ett slagsmål?

1-60 sekunder?

För övrigt avråder jag dig för att använda engelska spel-termer som ”skillade” och ”dodgea” här på Flashback.
Nej men stackars dig! Du kan inte sova med dessa tankar förmodar jag, tyvärr kan jag inte redigera inlägget längre men jag byta ut dem här. Skillade - skickliga och dodga - ducka/undvika.

Sov gott
Citera
2018-10-15, 01:00
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Här får man en känsla för dynamiken i svärdsduell, i detta fallet enhandssvärd a'la viking: https://www.youtube.com/watch?v=xFiIDl_mt2c

Förmodligen pågick inte striderna mer än max ett par minuter innan Oden fick sin kämpe till Valhall.
Citera
2018-10-15, 01:05
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Tvåhandssvärd a'la medeltid med full rustning: https://www.youtube.com/watch?v=kgucKLb0fdk

Ger ett hum ut hur det såg ut, dock är inte det inte tillåtet att sticka med svärdet vilket förändrar tekniken en del. Men ungefär såhär såg det ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in