Citat:
Citat:
Svärdet väger inte så himla mycket, det som väger är rustningen och ringbrynjan. En vuxen stark man har svårt att dra en riktig ringbrynja över huvudet, så det finns många berättelser om att de fick ställa sig på händerna när de inte hade en hjälpare när de skulle ta av sig dom.
Rustningen är även rejält otymplig att röra sig i och att lyfta ett svärd över huvudet var i princip omöjligt, därför befann sig riddarna på hästryggen och det förklarar också varför det var så himla illa om de ramlade av hästen i en strid. Vanliga fotsoldater hade "rustningar" av ull istället, visst de väger också en hel del, men de går att röra sig i.
Citat:
Nej, det är ingen legend, jag har en del förfäder som duellerat. Folk har tagit illa vid sig i alla tider, förr slogs man /duellerade, idag hänger vi ut dom via sociala medier istället. Det är en intressant fråga. Men är det inte också lite av en legend, att högadeln möttes i dueller med svärd?
För mig låter det lite osannolikt. (och ganska brutalt) Tänk nutid att oförätter ska avgöras genom ett kvinslagsmål?
Det finns ju inte ens på kartan! Inte ens i missbrukarleden.
För mig låter det lite osannolikt. (och ganska brutalt) Tänk nutid att oförätter ska avgöras genom ett kvinslagsmål?
Det finns ju inte ens på kartan! Inte ens i missbrukarleden.
Såg även ett test en gång där en person skulle testa att svinga svärdet över huvudet, denne ramlade baklänges.