• 1
  • 2
2018-10-14, 18:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangkakan1977
Lite antibiotika är bara bra för magen.
Nej, aldrig!

Utan det kommer göra så vi kommer dö som flugor sen.
Vi har inte hittat ett nytt antibiotikum på 20-30år har jag för mig.
Och denna inställning kommer döda extremt mycket.

Sure du kanske skoja, men detta är extremt allvarligt.
I USA har en del kommit på detta att antibiotika är en återvändsgränd, och satsar på rena besättningar som man måste ha skyddskläder för beträda och sen kasta om man ska ge sig in i en annan besättning.
Citera
2018-10-14, 18:53
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Just fläskfilé anses sämre om den kommer från en dansk gris, men om det är bacon med namnet Tulip så har dom flesta inget att anmärka på, inte jag heller Tulip håller alltid en hög och bra nivå jämfört med svenskt bacon. Personligen har jag har inga problem med dansk fläskfilé varken gällande kvalitet eller smak.

/Provokatör

Grattis. I ditt nästa liv blir du återigen en gris. Dock ej i Sverige
Citera
2018-10-14, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Man använder väl mer antibiotika till djuren utomlands? Något som givetvis inte används på lax.

Får inte norsk fjordlax massvis antiparasitära läkemedel just eftersom laxodlingar brottas mot sådana problem konstant?
Citera
2018-10-14, 20:28
Medlem
Pentagenaristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arboga-Conny
Får inte norsk fjordlax massvis antiparasitära läkemedel just eftersom laxodlingar brottas mot sådana problem konstant?
Ett lika stort eller större bekymmer är att den pellets de farmade laxarna matas med är gjord av småfisk som är basföda för vilda laxar och andra större djur.
Citera
2018-10-14, 22:29
Bannlyst
Norsk lax är ju numera odlad. Förr i tiden var ju lax en fin, och lite dyr fisk.

På den tiden ansågs torsk som lite som en skitfisk, men den har blivit dyr nu.

För mig är torsk en av de godaste fiskarna. Jag hoppas att beståndet ökar och priserna går ner.

Jag kommer ihåg forna dagars skollunchers torsk med äggsås eller mandeltorsk. Det var verkligen kanonkäk!

Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Till exempel finsk fläskfilé, dansk fläskfilé, tyskt kött osv... Men varför anses inte norsk lax vara "fult"?

Moderator får flytta tråden om den inte passar i denna forumdel.
Senast redigerad av Kick88 2018-10-14 kl. 22:32.
Citera
2018-10-14, 23:33
Medlem
Pangkakan1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nej, aldrig!

Utan det kommer göra så vi kommer dö som flugor sen.
Vi har inte hittat ett nytt antibiotikum på 20-30år har jag för mig.
Och denna inställning kommer döda extremt mycket.

Sure du kanske skoja, men detta är extremt allvarligt.
I USA har en del kommit på detta att antibiotika är en återvändsgränd, och satsar på rena besättningar som man måste ha skyddskläder för beträda och sen kasta om man ska ge sig in i en annan besättning.

Jo jag skojade en smula, lite skit i hörnen har ingen dött av, typ.
Citera
2018-10-14, 23:34
Medlem
silbersteins avatar
Köper mycket hellre dansk fläskfile än norsk kloakodlad lax.
Citera
2018-10-14, 23:40
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Norsk lax är ju numera odlad. Förr i tiden var ju lax en fin, och lite dyr fisk.

Om du backar till tiden innan man byggde kraftverk i älvarna så var laxen en "skräpfisk", fanns jäkligt mycket av den. Efter det blev den dyr och fin, nu är den åter en skräpfisk men av helt andra anledningar. Lustigt hur människor värderar fiskar och andra råvaror efter tillgång och pris.
Citera
2018-10-15, 00:49
Medlem
Jag har bott i flera länder. Jag har uppfattat det som att liknande tankegångar förekommit där. Dvs att man allmänt anser att den egna produktionen av kött, mjölk och andra livsmedel e bättre än import. Efter detta har jag börjat bli lite fundersam om sånna utalanden är helt opartiska.
Citera
2018-10-15, 01:38
Medlem
Bertil85s avatar
Varför kränger Danmark så billig fläskfilé ?

Varför laxen får säljas beror nog på den industri den ger i Norge.
Citera
2018-10-29, 10:25
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Varför kränger Danmark så billig fläskfilé ?

Var det en retorisk fråga?
Självklart eftersom de säljer i kvanitet och använder mycket antibiotika, vilket gör att djuren kan leva i skitigare förhållanden/fler djur på samma kvm = billigare drift.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in