2018-10-14, 13:34
Medlem
Voffsingens avatar
Det finns fyra världskulturmuséer, ett judiskt museum, ett 'levande historia'-museum och ett Sveriges Nationalmuseum. När Sveriges Nationalmuseum återinvigs talar Alice Bah Kuhnke och en halvtaskig kör från Tensta sjunger amerikanska gospels...

Varför är allt så förutsägbart pk?
Citera
2018-10-14, 13:45
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voffsingen
Det finns fyra världskulturmuséer, ett judiskt museum, ett 'levande historia'-museum och ett Sveriges Nationalmuseum. När Sveriges Nationalmuseum återinvigs talar Alice Bah Kuhnke och en halvtaskig kör från Tensta sjunger amerikanska gospels...

Varför är allt så förutsägbart pk?

Du glömde att det har blivit en kronjuvel bland svenska museer. Restaurerat till sin forna glans (efter dom moderna vandaliseringarna) och att man visar tre gånger så mycket ur ssamlingarna än förut.
Gå dit och gläds för fan, och sluta gnälla
Citera
2018-10-14, 19:48
Medlem
atts avatar
Här kommer mera gnäll. Såg en affisch där Nationalmuseum gjort en variant av Roslins "Damen med slöjan" och satt in en negress istället. Mångkultur måste det vara överallt, överallt. Jag kräks.
Citera
2018-10-14, 21:15
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Här kommer mera gnäll. Såg en affisch där Nationalmuseum gjort en variant av Roslins "Damen med slöjan" och satt in en negress istället. Mångkultur måste det vara överallt, överallt. Jag kräks.

Ha, ha! Och jag som tyckte det var kul. Där ser man

Men du kan väl ändå glädjas åt den nyrestaurerade Midvinterblot. Vilken lyster i färgerna mot den urblekta gamla.
Senast redigerad av Slottsherre 2018-10-14 kl. 21:21.
Citera
2018-10-14, 21:36
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Ha, ha! Och jag som tyckte det var kul. Där ser man

Men du kan väl ändå glädjas åt den nyrestaurerade Midvinterblot. Vilken lyster i färgerna mot den urblekta gamla.

Bra om restaureringen av Midvinterblot är lyckad. Och lokalerna är säkert fina. Men jag tänker inte gå dit.
Citera
2018-10-14, 22:44
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Bra om restaureringen av Midvinterblot är lyckad. Och lokalerna är säkert fina. Men jag tänker inte gå dit.

Va? Är du allvarlig? Av princip? Massor av tavlor som du aldrig sett förut plus dom gamla. Ny mysig restaurang.
Hur kan man vara en sån självplågare?
Dom har tagit fram mycket som tidigare var undanplockat på grund av att det ansågs "olämpligt", "sexistiskt" etc. Säkert med en del irriterande "förklaringar", men ändå positivt tycker jag. Gör som man gjorde med Playboy. Skit i alibi-texterna och njut av bilderna
Citera
2018-10-14, 23:25
Medlem
atts avatar
Citat:
Va? Är du allvarlig? Av princip? Massor av tavlor som du aldrig sett förut plus dom gamla. Ny mysig restaurang.
Hur kan man vara en sån självplågare?
Dom har tagit fram mycket som tidigare var undanplockat på grund av att det ansågs "olämpligt", "sexistiskt" etc. Säkert med en del irriterande "förklaringar", men ändå positivt tycker jag. Gör som man gjorde med Playboy. Skit i alibi-texterna och njut av bilderna

Ja jag är allvarlig. Har blivit en riktig surgubbe på senare år, för mycket har förändrats för snabbt för en stofil som jag.
Citera
2018-10-15, 01:10
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ja jag är allvarlig. Har blivit en riktig surgubbe på senare år, för mycket har förändrats för snabbt för en stofil som jag.
Det har jag full respekt för. Jag är likadan i många fall. Jag var sur som fan när dom stängde i fem år.
Men när jag nu ser resultatet är jag beredd att låta udda vara jämt.
Grejen är ju, att bakom PK-fernissan har museet återställts närmare dom ursprungliga intentionerna än någonsin under vår livstid.
Arkitektens mustiga färger och tidigare undangömda konstverk framtagna ur glömskan. Är det inte värt att skåla för i den nya, mysiga restaurangen? Du är ju en trevlig prick, att, kom loss nu
Citera
2018-10-15, 11:57
Medlem
Voffsingens avatar
Citat:
Du glömde att det har blivit en kronjuvel bland svenska museer. Restaurerat till sin forna glans (efter dom moderna vandaliseringarna) och att man visar tre gånger så mycket ur ssamlingarna än förut.
Gå dit och gläds för fan, och sluta gnälla
Och varför skulle jag inte säga vad jag tycker? Om jag reagerar på förutsägbar pk, så har jag all rätt till det. Och om du läser mitt inlägg en gång till, så kan du ana dig till att jag redan varit där.
Så sluta gnäll på alla som inte uppfyller pk-normen och gläds åt yttrandefriheten istället.
Citera
2018-10-15, 12:21
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voffsingen
Och varför skulle jag inte säga vad jag tycker? Om jag reagerar på förutsägbar pk, så har jag all rätt till det. Och om du läser mitt inlägg en gång till, så kan du ana dig till att jag redan varit där.
Så sluta gnäll på alla som inte uppfyller pk-normen och gläds åt yttrandefriheten istället.

Hur har jag inkräktat på din yttrandefrihet? Det kallas att diskutera. På ett diskussionsforum får du finna dig i att ibland bli motsagd, även om det är på Flashback där de flesta sjunger i kör

Du har alltså varit där. Var det något du fann positivt?
Senast redigerad av Slottsherre 2018-10-15 kl. 12:24.
Citera
2018-10-22, 18:48
Medlem
Voffsingens avatar
Man kan tycka vad man vill om vad Karl XII likfärd uttrycker, men det är en tavla vi alla känner till och som är en del av vår historia och vår historieskrivning - rätt eller fel. Att ta bort den för att verksamheten skall präglas av ett ”jämställdhets- och mångfaldsperspektiv” och ”kulturell förnyelse”...

Kulturell förnyelse kommer nedifrån - aldrig uppifrån. Den som kommer uppifrån talar alltid med maktens röst och kallas propaganda.

Att sedan se namnet Sveriges Nationalmuseum som problematiskt och istället vilja ha namnet Internationalmuseum istället, är väl bara ytterligare ett bevis på överhetens ökade repression.

Bertold Brecht skrev med anledning av arbetarprotesterna i Berlin någon gång på 50-talet; att folket hade gjort ledningen besviken och att folket därför borde bytas ut. Här tycks det redan vara långt gånget. Och många är de som vill tjäna makten i hopp om att få en framskjuten plats vid de dukade borden.
Citera
2018-10-25, 15:40
Medlem
Voffsingens avatar
Jag måste göra en pudel, inte bara ett - utan två varv. Tavlan med Karl XII likfärd hänger där. Jag hade fel. Och bredvid de skivade dalahästarna under en Zorn-målning. Man kan se det som en nationalmasochism, en ironisk pendang, eller helt enkelt bara tramsigt. Jag tror jag ligger någonstans mitt emellan. Finlandssvenskans tal var inte så illa vid invigningen. Museet är värt att besöka, men det är så mycket att det tar några gånger, och fortfarande mycket folk. Jag vill moderera min åsikt till att mer vilja kasta skit på kulturetablissemanget än Sv. Nationalmuseum. Utställningen om designutveckling genom tiderna är bra. Men det hindrar inte att det finns en massa pk-skit där. Som om en irländsk konstmodell i Paris, Jo, där texten fastslår att män historiskt kontrollerar kvinnor genom att förbjuda deras åldrande och kontrollera dess vikt. Något som återstår att bevisas. Alla män som haft en relation med en tjej vet att det inte stämmer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in