2018-10-13, 23:38
Medlem
mjukmjukares avatar
Hör, ser och läser att pga den sommaren vi hade kommer matpriserna stiga efter nyår.
Detta oavsett om det är spannmål, kött eller mejeri. Märkbar prisskillnad kommer märkas.
Maten blir dyrare. (iaf den svenska)

Hur tacklar man detta?
-Tänker nytt? Lagar ny billigare och kanske grönare mat?
-Att hålla fast så långt det går vid gamla vanor. Köper gärna utländska råvaror?
-Betala vad det kostar och köper vad som faller i smak?
-Får panik att tvingas köpa mat som jag inte är bekant med och inte heller känner för...
....Äta mycket fastfood, från butik, laga hemma och från kedjor?
-Annat?

Citera
2018-10-13, 23:43
Medlem
Förslagsvis så tackar man detta genom att lägga en större del av sin budget på just mat isf. Om man har tight budget så lägger man ett par restaurangmiddagar mindre i månaden, så går det antagligen jämnt upp. Inte särskilt svårt.

Annars får man väl köpa mer Eldorado-produkter på Willys och ta konsekvensen av sämre näringsintag och försämrad hälsa på sikt. Ett tredje alternativ är att sluta köpa dyra märkeskläder, finaste TV:n osv.

Jag menar att det är ett icke-problem, precis som bränslepengarna. Man får ju själv göra sina prioriteringar i livet.
Citera
2018-10-13, 23:44
Medlem
PsychoChillers avatar
Matpriserna stiger varje år så big diff. Jävla kuksverige. Svaret är alltså att man köper sin vanliga mat och förtränger att man betalade mindre för samma varor föregående år. Jävla kuksverige.
Citera
2018-10-13, 23:49
Medlem
Tycker redan maten är dyr som det är.
Har tyckt det länge. Därmed köper jag bara havregryn. Äter gott på helgerna.

90-95 kr för en dagens i en sketen stad. Helt rubbat.
En limpa bröd går mellan 25-40 kr. Haha det kan hoppa åt helvette.

Tjänar bra, och har råd att äta ute varje dag. Men det är principen.
Blir havregryn o extrapriser framöver :/
Citera
2018-10-14, 00:04
Medlem
Mat är värdefullt! Det går ju att äta hälsosamt och relativt billigt om man är öppensinnad för mat. Tråkigt att maten blir dyrare dock
Citera
2018-10-14, 01:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Då får man väl köpa mat från andra länder.

Så länge bönderna inte själva väljer svenska produkter till sin verksamhet, så känner jag inget behov av att gynna dom.
Citera
2018-10-14, 03:51
Medlem
Onanikrems avatar
Sluta äta lunch på restaurang.
Laga storkok och gör matlådor.
Läs butikernas reklamblad, handla det som är på kampanj och handla där det är billigast.
Köp danskt griskött, billigt och man förstår inte vad grisen säger heller

Skiter i ekologiskt och Svenskt men köper för den delen kanske inte Ica basic och eldorado annat än i undantagsfall.
Nu på hösten kan man köpa rotfrukter billigt, vitkål och morötter för 2,90kg
Citera
2018-10-14, 03:56
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Hör, ser och läser att pga den sommaren vi hade kommer matpriserna stiga efter nyår.
Detta oavsett om det är spannmål, kött eller mejeri. Märkbar prisskillnad kommer märkas.

Hur tacklar man detta?
-Tänker nytt? Lagar ny billigare och kanske grönare mat?
-Att hålla fast så långt det går vid gamla vanor. Köper gärna utländska råvaror?
-Betala vad det kostar och köper vad som faller i smak?
-Får panik att tvingas köpa mat som jag inte är bekant med och inte heller känner för...
....Äta mycket fastfood, från butik, laga hemma och från kedjor?
-Annat?

Återstår att se ifall det blir särskilt dyrare.
Lagar man all mat hemma kan man alltid hålla ner kostnaderna.

Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Förslagsvis så tackar man detta genom att lägga en större del av sin budget på just mat isf. Om man har tight budget så lägger man ett par restaurangmiddagar mindre i månaden, så går det antagligen jämnt upp. Inte särskilt svårt.

Annars får man väl köpa mer Eldorado-produkter på Willys och ta konsekvensen av sämre näringsintag och försämrad hälsa på sikt. Ett tredje alternativ är att sluta köpa dyra märkeskläder, finaste TV:n osv.

Jag menar att det är ett icke-problem, precis som bränslepengarna. Man får ju själv göra sina prioriteringar i livet.

Du pratar precis som att alla hade mängder med pengar att spendera och att folk köper kläder samt tv-apparater varje månad.

Sedan avslutar du med att det är ett icke problem?
Citera
2018-10-14, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Du pratar precis som att alla hade mängder med pengar att spendera och att folk köper kläder samt tv-apparater varje månad.

Sedan avslutar du med att det är ett icke problem?

Ja, jag vet inte vad du lägger dina pengar på. Kolla ditt eget kontoutdrag så framgår det nog hur mycket pengar du slänger iväg på skit. Vare sig det är Coca cola med Delicatobollar, Online-Pizza, cannabis eller krog-bärs så handlar det om prioriteringar. Att behöva lägga några hundringar extra i månaden på mat är ett icke-problem för alla i Sverige förutom dom mest marginaliserade. Lämna bilen hemma och åk kommunalt under en arbetsvecka så har du redan där mer än väl tjänat igen prishöjningen på mat för den månaden.
Citera
2018-10-14, 05:10
Medlem
Bertil85s avatar
Spekulerar du i matpriser ? Vet du hur det funkar med terminer osv ?
Citera
2018-10-14, 05:59
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nu på hösten kan man köpa rotfrukter billigt, vitkål och morötter för 2,90kg

Kan man? Inte där jag bor i varje fall, här kostar till och med potatis i lösvikt mellan 10-15 kr/kg. Köper man färdigförpackad, lite finare potatis, vill de ha lite över 20 kr/kg. Nu på hösten, direkt efter skörd.

Priserna är så löjliga att importerad pasta blir billigare.
Citera
2018-10-14, 06:37
Medlem
Onanikrems avatar
Veckan som kommer har du rotfrukter för 3,90kg på en av de större kedjorna.. var 2,90 eller 3,90 för ett par tre veckor sedan också.
Hel färsk kyckling för 19,90kg svårslaget pris och mycket godare än de frysta filerna som är fulla av saltvatten.

Potatisen ligger på 9,90 här med, antar att odlarna skall leva de med...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in