Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-13, 20:32
  #1
Medlem
Ovcharkas avatar
Automat och bensin är väl enda kraven. 20 till 39,000kr. Miltal inget problem så länge service och underhåll har sköts gott.

*Vilken hade ni siktat in er på?
*Vad ska man se upp med, främst?

Själv mest inne på Superb, särskilt Elegance. Frågar åt en familjemedlem som vill ha en driftsäker och behaglig bil att resa (inte rejsa) runt med.

Tacksam för svar, råd, artikellänkar etc!
Citera
2018-10-13, 21:29
  #2
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag har idag en passat som ska vara ett bättre val än Skoda. Har kört V50 -10 och tycker absolut att den var bättre än passaten så jag hade satsat på V50 alla dagar i veckan.
Har bara åkt Skoda Superb en kortare bit och vet att det var enormt bra utrymme i baksätet men hade ändå valt Volvon.
Citera
2018-10-13, 22:11
  #3
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag har idag en passat som ska vara ett bättre val än Skoda. Har kört V50 -10 och tycker absolut att den var bättre än passaten så jag hade satsat på V50 alla dagar i veckan.
Har bara åkt Skoda Superb en kortare bit och vet att det var enormt bra utrymme i baksätet men hade ändå valt Volvon.

Folk säger V50 - mer eller mindre - är en fejk-Volvo (En Ford Mondeo), och dessutom efterföljarn till tragiska V40?

De - annonserna och bilarna - ser bra ut dock. Sannerligen.

Superbs limo-känsla vad gäller baksätet har man ju hört om. Tycker det låter som en A6:a med billigare dekal.

Är dock svagt okunnig vad gäller bilar, så försöker hjälpa genom att fråga kunniga.

Tack för svar!

PS. Han hade en Passat (-11) 2.0 (2.5?) Tsi förrr.
Citera
2018-10-14, 09:02
  #4
Medlem
ICanHass avatar
V50 och Superb är två väldigt olika bilar. V50n är en liten bil, Superb är en stor - med allt vad det innebär, både positivt och negativt. Du åker extremt mycket bättre i en Superb, så om det är huvudfokus skulle jag definitivt tittat vidare på en sådan.
Sedan vågar jag inte uttala mig om driftsäkerheten på någon utav de, så det lämnar jag till någon annan.
Citera
2018-10-14, 10:34
  #5
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Folk säger V50 - mer eller mindre - är en fejk-Volvo (En Ford Mondeo), och dessutom efterföljarn till tragiska V40?

De - annonserna och bilarna - ser bra ut dock. Sannerligen.

Superbs limo-känsla vad gäller baksätet har man ju hört om. Tycker det låter som en A6:a med billigare dekal.

Är dock svagt okunnig vad gäller bilar, så försöker hjälpa genom att fråga kunniga.

Tack för svar!

PS. Han hade en Passat (-11) 2.0 (2.5?) Tsi förrr.
V50 är en Ford Focus i finare skrud. Inte många som har mycket bra att säga om dem. Tystare, bekvämare och lite lyxigare än Focus, men inte bättre.

Skoda är en VAG, men det förefaller som att Skoda faktiskt håller ihop bättre än VW. Har ingen egen erfarenhet utan går på statistik och ägarnöjdhetsundersökningar. Kan bero på att de är billigare och att ägarna har större fördragsamhet med fel när de betalat mindre.
Citera
2018-10-14, 12:10
  #6
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
V50 är en Ford Focus i finare skrud. Inte många som har mycket bra att säga om dem. Tystare, bekvämare och lite lyxigare än Focus, men inte bättre.

Skoda är en VAG, men det förefaller som att Skoda faktiskt håller ihop bättre än VW. Har ingen egen erfarenhet utan går på statistik och ägarnöjdhetsundersökningar. Kan bero på att de är billigare och att ägarna har större fördragsamhet med fel när de betalat mindre.

Forden kom in i bilden när jag förstod att V50 mer eller mindre var en Ford, därför är Mondeo med på listan.

Superb är en bil jag själv har förkärlek till. En Audi eller värsta fall VW med annat emblem. Oerhört underskattat bil.

Superb står i ena ringhörnan. Frågan är om Forden eller V50 ska stå i andra?
Citera
2018-10-14, 12:33
  #7
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Forden kom in i bilden när jag förstod att V50 mer eller mindre var en Ford, därför är Mondeo med på listan.

Superb är en bil jag själv har förkärlek till. En Audi eller värsta fall VW med annat emblem. Oerhört underskattat bil.

Superb står i ena ringhörnan. Frågan är om Forden eller V50 ska stå i andra?
Ingen av dom, befängda val.
Citera
2018-10-14, 16:16
  #8
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Ingen av dom, befängda val.

Vill du utveckla?

(Jag är inte särskilt kunnig i ämnet)
Citera
2018-10-14, 16:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
V50 är en Ford Focus i finare skrud. Inte många som har mycket bra att säga om dem. Tystare, bekvämare och lite lyxigare än Focus, men inte bättre.

Skoda är en VAG, men det förefaller som att Skoda faktiskt håller ihop bättre än VW. Har ingen egen erfarenhet utan går på statistik och ägarnöjdhetsundersökningar. Kan bero på att de är billigare och att ägarna har större fördragsamhet med fel när de betalat mindre.


Håller med om Skoda verkar hålla bättre än VW.
Tror kanske det beror på att tjeckerna känner mer ansvar för sitt Skoda och gör ett bättre jobb. Medans VW arbetarna inte bryr sig så mycket hur det går för företaget.
Citera
2018-10-14, 16:37
  #10
Medlem
När det gäller bilar i din prisklass betyder skötsel och skick allt.
Låter som du har behov av en kombi? Jag själv hade nog breddat tänkbara modeller och tittat på det mesta tills jag hittat rätt bil, lägg till Opel vektra och Citroen C5 i kalkylen. Jag tror att du kan hitta fina exemplar av dessa lite underskattade bilar i din prisklass.
Både superben och v50 är mer populära och då högre prissatta du har större chans att hitta en bra bil om du tittar på lite uddamodeller.
Citera
2018-10-14, 16:53
  #11
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
När det gäller bilar i din prisklass betyder skötsel och skick allt.
Låter som du har behov av en kombi? Jag själv hade nog breddat tänkbara modeller och tittat på det mesta tills jag hittat rätt bil, lägg till Opel vektra och Citroen C5 i kalkylen. Jag tror att du kan hitta fina exemplar av dessa lite underskattade bilar i din prisklass.
Både superben och v50 är mer populära och då högre prissatta du har större chans att hitta en bra bil om du tittar på lite uddamodeller.

Det är min gamle far som vill ha ett åkdon att åka till och från sommarstugan till. Därav förkärlek till komfort, kombi och tillförlitlighet.

Ska kika på C5 och Vectra, men det är verkligen en djungel för en sån okunnig som mig, men jag gör vad jag kan för farsgubben.

Ta hans förra bil som exempel; en Passat med kamkedja. Smack sa det så brast den. Nu står han utan bil och känner sig olycklig.
Citera
2018-10-14, 19:37
  #12
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Vill du utveckla?

(Jag är inte särskilt kunnig i ämnet)
Du frågade efter en driftsäker bil med ok komfort. Volvon har en djungel av knepiga motorer där en del är rena skräpet. Dessutom så är Volvon en överprisad Focus. I princip. Focus kommer aldrig att kunna kallas någorlunda komfortabel, det är en riktigt trist och trött bil. C5 som du nämner här ovan är riktigt mycket pang för pengen, och där snackar vi komfort. Farsgubben kommer att tacka dig om du leder in honom i Cittraträsket.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback