2018-10-13, 18:42
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remkuken1
Ska det vara så svårt att förstå?
Kärra med stel dragstång: Vrid vänster om du vill styra åt höger.

Ledad dragstång: Vrid åt det håll som du vill att vagnen går åt.

En kula och en ledad dragstång är EJ SAMMA SAK.

Du har aldrig backat med släp.. det är tydligt..

Kallas för pivot punkt.

Har du släpet 0 grader och styr höger så kommer ditt släp gå åt höger.. är pivot punkten åt vänster så blir det värre åt det håll kärran pekar.
Citera
2018-10-13, 18:44
Medlem
Man lärde sig det när hjärnan utvecklade någorlunda logiskt tänkande, så kanske 6-8 år?
Citera
2018-10-13, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Du har aldrig backat med släp.. det är tydligt..
Snarare du som aldrig backat med släp...

Det verkar som om dina praktiska kunskaper i detta är undermåliga. Du har dessutom tolkat teorin i detta fall fel. Du måste ha stel och ledad dragstång med i din ekvation.

Din släpkärra till bilen har med all säkerhet stel dragstång. Du vrider då åt vänster om du vill att kärran ska svänga åt höger.
Senast redigerad av Remkuken1 2018-10-13 kl. 18:50.
Citera
2018-10-13, 18:53
Medlem
Vivaruss avatar
Precis som med allting annat. Övning. Föredraget väljs situationen efter erfarenhet också, börja smått och jobba uppåt.
Citera
2018-10-13, 18:54
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remkuken1
Snarare du som aldrig backat med släp...

Det verkar som om dina praktiska kunskaper i detta är undermåliga. Du har dessutom tolkat teorin i detta fall fel. Du måste ha stel och ledad dragstång med i din ekvation.

Din släpkärra till bilen har med all säkerhet stel dragstång. Du vrider då åt vänster om du vill att kärran ska svänga åt höger.

Tanke fel.

Med noll grader som utgångstpunk så svänger kärrans åt höger om du styr åt höger och backar.. Har du kärran några grader åt vänster så förvärrar du vänstersvängen som kärran är inne på..

Ta tag i barnens leksaksbilar så fattar du.
Citera
2018-10-13, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Svänger du åt höger så går släpet åt höger. Svårare är det inte.
Svänger du åt vänster så går släpet åt vänster.
(Ovan exempel är när du backar såklart).

Ja så enkelt är det ju på släpkärra. Men frågan gäller ju släpvagn. Men vet TS skillnaden på släpvagn och släpkärra?
Släpvagn, alltså ledad framaxel.
Detta kan ju dock vara ett förbiseende från TS sida.

Släpkärra lärde jag mig genom att backa ner båten för ramper och in i trånga garage. (inte samtidigt)
Släpvagn, djävulens påfund.
Citera
2018-10-13, 19:21
Medlem
Eftersom det efterfrågas i tråden. Släpvagn för personbil.
Tyvärr så lyckas jag inte länka till rätt bilder men de ligger under "S" i vänsterfliken

http://www.allslapet.se/
Citera
2018-10-13, 19:44
Medlem
ormbitens avatar
Lärde sig å lärde sig... ?

Hade släpvagn efter bilen första gången typ nån månad efter att körkortet kom vid 18 år och 1 månad.
Och själva backningsförfarandet tog inte så himla många minuter att lära sig.
Sen drog man mycket släp bakom bilen eftersom man sysslade med motorsport redan i unga år.
Citera
2018-10-13, 20:14
Medlem
Övning ger färdighet och så lite teknisk modding
https://www.youtube.com/watch?v=mxr83Vkrh00
Senast redigerad av falurouge 2018-10-13 kl. 20:32.
Citera
2018-10-13, 20:18
Bannlyst
Förstår inte riktigt poängen med släp. Bara knöligt och tar upp mycket plats (om man nu inte äger en själv). Bättre att hyra en lätt lastbil/skåpbil med lastutrymme istället för att slippa allt tjafs.
Citera
2018-10-13, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Förstår inte riktigt poängen med släp. Bara knöligt och tar upp mycket plats (om man nu inte äger en själv). Bättre att hyra en lätt lastbil/skåpbil med lastutrymme istället för att slippa allt tjafs.

Det är väl om man äger det själv som det tar upp plats? Betydligt billigare än att hyra lastbil. När jag köpte bil för tre år sen såg jag till att det blev med drag men jag har bara använt det två gånger hittills.
Citera
2018-10-13, 20:24
Medlem
Flyttat ett antal gånger med bohaget på släpvagn. Det handlar bara om att nöta. Kör kör kör, ta ut svängarna vid körning i rondeller och starta en sväng försiktigt när man backar för att sen anpassa med rattutslaget. Träning ger färdighet. Ägnar man två timmar åt det blir man helt ok på att backa, ägnar man en timme per kväll i en vecka blir man riktigt bra är min erfarenhet.

Antar nu att ts menar vanligt släp på dragkula.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in