2018-10-13, 11:37
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Ja som rubriken lyder. Jag tycker det vore en bra idé av främst två anledningar. För det första skulle man i så fall kunna döma de som hetsar folk till självmord för uppvigling. Uppvigling innebär ju uppmaning till brott och om självmord är ett brott så kan man i så fall bli dömd för att uppmana någon att ta sitt liv vilket jag tycker skulle vara bra.

Dessutom kan självmord innebära kostnader för samhället på olika sätt. Därför skulle det vara bra om man gjorde så att de som begår självmord skulle bli betalningsskyldiga. I praktiken skulle man kunna utforma lagen så att tex 20 % av dödsboet går till staten. Eller kanske till och med 100 % av dödsboet om man orsakade särskilt stora skador när man tog sitt liv.

Finns det fler anledningar till att göra självmord olagligt? Finns det anledningar till att inte göra det? Hur tycker ni förslaget ska utformas? För att vara extra tydlig så avses inte att göra försök till självmord olagligt.
Citera
2018-10-13, 11:44
Medlem
Drama-Llamas avatar
Vilket straff tänker du dig och hur ska det verkställas? Ska den döde få böter eller fängelse?
Citera
2018-10-13, 11:47
Medlem
Pungspark..s avatar
Varför ska staten ha pengar? Staten borde lägga mer resurser på att förhindra självmord.
Citera
2018-10-13, 11:49
Medlem
Muikkunens avatar
Så vad hände med våra rättigheter?

Du vill alltså att man inte ska få bestämma över sin egen kropp?
Citera
2018-10-13, 11:50
Medlem
SoCos avatar
"Kostar samhället pengar"

Tror du "samhället" dvs staten och våra politker bryr sig om dem kostar DIG pengar?

Nej.

Ska man ha rätt att ta livet av sig, SJÄLVKLART, borde man göra det, SJÄLVKLART INTE.
Citera
2018-10-13, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Ja som rubriken lyder. Jag tycker det vore en bra idé av främst två anledningar. För det första skulle man i så fall kunna döma de som hetsar folk till självmord för uppvigling. Uppvigling innebär ju uppmaning till brott och om självmord är ett brott så kan man i så fall bli dömd för att uppmana någon att ta sitt liv vilket jag tycker skulle vara bra.
Jävlar vad omständligt. Är det inte bättre att bara stifta en lag som gör det förbjudet att uppmana till självmord i så fall?

Citat:
Dessutom kan självmord innebära kostnader för samhället på olika sätt. Därför skulle det vara bra om man gjorde så att de som begår självmord skulle bli betalningsskyldiga. I praktiken skulle man kunna utforma lagen så att tex 20 % av dödsboet går till staten. Eller kanske till och med 100 % av dödsboet om man orsakade särskilt stora skador när man tog sitt liv.
Hur menar du att självmord kostar pengar? Har ingen källa, men jag misstänker att de flesta som begår självmord inte är speciellt produktiva ändå.
Citera
2018-10-13, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Vilket straff tänker du dig och hur ska det verkställas? Ska den döde få böter eller fängelse?

Straffet är ett skadestånd på x % av den dödes dödsbo vilket framgick av trådstarten.
Citera
2018-10-13, 11:56
Medlem
BigFatCones avatar
Vänta lite nu här... Inte nog med att vi redan nu har brott utan brottsoffer som är straffbart. Nu ska även släktingarna straffas. Det får inte fungera så i ett rättssamhälle. Att avsluta sitt liv när man vill borde dessutom fan i mig få vara en mänsklig rättighet.

Jag är inte mycket för självmord som grej men jag är jävligt mycket för individens frihet så länge det inte akut drabbar andra eller tredje person. Ja, det är så klart tråkigt att folk dör men det är ju inte så att jag bryter tummen om min kusin tar livet av sig.
Citera
2018-10-13, 11:58
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Så om någon överlever ett självmordsförsök ska denne då straffas för det?

Det lär ju hjälpa den personen att få livsgnistan tillbaka.....
Citera
2018-10-13, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungspark..
Varför ska staten ha pengar? Staten borde lägga mer resurser på att förhindra självmord.

Så du vill att staten ska lägga mer resurser på något men du frågar ändå "varför staten ska ha mer resurser?".
Citera
2018-10-13, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muikkunen
Så vad hände med våra rättigheter?

Du vill alltså att man inte ska få bestämma över sin egen kropp?

Folk kommer försöka hindra dig från att begå självmord oavsett om det är olagligt att ta sitt liv eller inte.
Citera
2018-10-13, 12:00
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution

Finns det fler anledningar till att göra självmord olagligt? Finns det anledningar till att inte göra det? Hur tycker ni förslaget ska utformas? För att vara extra tydlig så avses inte att göra försök till självmord olagligt.

Du lägger ett förslag i takt med tidens västerländska sovjetanda, och givetvis helt värdigt en "humanitär stormakt" !

Ur den nuvarande svenska statens och dess styrande eliters perspektiv är självmord är att betrakta som medborgarnas flykt ur slaveriet, likställt med strejk eller arbetsvägran. Självmord är dessutom skattesmiteri och bör givetvis bestraffas av den nuvande makten /staten /slavägarana.

Dessutom är det ju sedan länge populärt i det västerländska sk. "demokratierna" att straffa offren......

Vilket straff hade du tänkt dig : Skattetillägg ?

Jag hoppas verkligen att din trådstart är ett trollningsförsök, men befarar tyvärr att den kan spegla en verklighetsuppfattning.
Senast redigerad av holmium 2018-10-13 kl. 12:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in