Citat:
Ursprungligen postat av
StickmanRevolution
Ja som rubriken lyder. Jag tycker det vore en bra idé av främst två anledningar. För det första skulle man i så fall kunna döma de som hetsar folk till självmord för uppvigling. Uppvigling innebär ju uppmaning till brott och om självmord är ett brott så kan man i så fall bli dömd för att uppmana någon att ta sitt liv vilket jag tycker skulle vara bra.
Dessutom kan självmord innebära kostnader för samhället på olika sätt. Därför skulle det vara bra om man gjorde så att de som begår självmord skulle bli betalningsskyldiga. I praktiken skulle man kunna utforma lagen så att tex 20 % av dödsboet går till staten. Eller kanske till och med 100 % av dödsboet om man orsakade särskilt stora skador när man tog sitt liv.
Finns det fler anledningar till att göra självmord olagligt? Finns det anledningar till att inte göra det? Hur tycker ni förslaget ska utformas? För att vara extra tydlig så avses inte att göra försök till självmord olagligt.
Du lägger ett förslag i takt med tidens västerländska sovjetanda, och givetvis helt värdigt en "humanitär stormakt" !
Ur den nuvarande svenska statens och dess styrande eliters perspektiv är självmord är att betrakta som medborgarnas flykt ur slaveriet, likställt med strejk eller arbetsvägran. Självmord är dessutom skattesmiteri och bör givetvis bestraffas av den nuvande makten /staten /slavägarana.
Dessutom är det ju sedan länge populärt i det västerländska sk. "demokratierna" att straffa offren......
Vilket straff hade du tänkt dig : Skattetillägg ?
Jag hoppas verkligen att din trådstart är ett trollningsförsök, men befarar tyvärr att den kan spegla en verklighetsuppfattning.