2018-10-12, 17:41
Medlem
Det fanns en kommentar från Youtube med Jordan Peterson... "The meaning of life for men" eller liknande.

Kommentaren lyder: "This is exactly why young men get addicted to video games. Video games simulate responsibility by giving you a goal and making you, the player, solely responsible for realizing that goal. Video games are about heroism and success, which young men absolutely crave and can't find in their real lives".

Jag tycker det är så sant som det kan bli... Detta är varför JAG spelade dataspel... Jag spelade för att vara bäst när jag inte kunde bli det i verkliga livet.

Nu tror jag jag fattar exakt varför åtminstone pojkar och män spelar dataspel... Tror ni på denna teori? Vad är anledningen till du spelade dataspel?

Nu förstår jag exakt varför jag agerar som jag gör i verkliga livet, pusselbitarna börjar hamna på plats.
Senast redigerad av ExpressK 2018-10-12 kl. 17:48.
Citera
2018-10-12, 17:44
Medlem
Blaobars avatar
Jag spelar dataspel för att det är roligt.
Citera
2018-10-12, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaobar
Jag spelar dataspel för att det är roligt.
Ja, för att det är roligt men också för att vara bäst?
Citera
2018-10-12, 17:46
Medlem
Det har ju alltid varit ett sätt att fly ifrån verkligheten. De flesta bygg-ditt- samhälle spel är ett bra exempel på ovanstående.

Har aldrig spelat dataspel men lira fifa ibland med vänner för att det är kul att vinna.
Citera
2018-10-12, 17:47
Medlem
Det är väl inte så lätt att uppfylla sinna drömar i verkliga livet! I data spelens värd kan man göra allt så det ligger något i det! Men spelar också för det är roligt
Citera
2018-10-12, 17:50
Medlem
SkadeskjutenEkorres avatar
Jag är säker på att Jordan Peterson menar att det här är en av många anledningar till att pojkar blir datortspelstorskar.

Tips till alla är att spana in hans videor.
Citera
2018-10-12, 17:54
Medlem
Att ställas in för ett hinder och klara av det.
Att sätta ett mål och sedan uppnå det.

Alla män vill göra något som förbättrar jämfört med dagen före.
Renoverar hus, styrketränar, tjäna mer pengar mm mm. ALLT handlar om detta

En simulation av detta är att klara/lösa dataspel eller levla upp
Egentligen väldigt enkelt.

Av samma skäl men omvänt blir män deprimerade av att bli sämre på saker, eller tjäna mindre pengar,
bli svagare.
Citera
2018-10-12, 17:58
Medlem
4yoonlys avatar
Kanske. Absolut i början på 80 talet då det var väldigt sällan "PvE" utan mycket mera "PvP" så var det för det för oss som spelade ungefär som vilket annat irl spel som helst... typ tennis, fotboll (fast bara med 2 spelare) osv... Inte långt senare kom det datorspel som var mer utformade som pussel som skulle lösas och det blev ju till och med ännu roligare och kunde fortfarande spelas 2 eller flera eller absolut ensam också.

Har alltid givetvis gillat vs spel men även gillat pussel spel där man ibland kan vara ensam och ingen (förutom du) vet hur "grym" du var.

Alltså det gick ganska snabbt ifrån ett socialt spel (ala Atari 2600 typen av 2 spelar spel) till spel där du faktiskt kunde ensam bemästra något utan att egentligen någon sett det eller ens vet om det om du inte skryter om det dagen efter :-)

Tjejer på den tiden tyckte det inte var lika roligt som husdjur osv och är något mer sociala än den normala mannen/pojken verkar det som. De flesta tjejer runt 80 talet spydde galla över hur man kunde sitta och spela dessa "dataspel" och så ner på detta... vilket är roligt rent historiskt då dom försöker idag ta tillbaka detta genom att säga att det är nu dom som är något offer för manliga fördomar osv... man kan bara anta att något sådant egentligen skedde med politik runt sekelskiftet (1900) och hade du intervjuat kvinnor då hade dom sagt att politik är så tråkigt, löjligt osv... men idag är det män som förtryckt kvinnor så mycket att dom inte ens fick rösträtt för en senare.
Och om 50 år kanske historien kommer vara att män förtryckte kvinnor så mycket att hamnade efter många år av utveckling inom (IT... skitutryck men i alla fall)... Vilket absolut inte är sant.
Citera
2018-10-12, 18:11
Medlem
melk0rs avatar
Det låter rimligt, men rimligt är inte synonymt med korrelation eller kausalt samband. Bara för att du tror att det beskriver dina motiv bakom ett visst handlande, så går det inte att generalisera utifrån det. Så mitt svar är nej om det inte finns något annat än "rimlighetstänk", finns inget förklaringsvärde utöver att det är intuitivt tilltalande.

Finns det någon evidens som pekar åt detta får du gärna länka.
Citera
2018-10-12, 18:12
Medlem
Treantprotectors avatar
Jag spelar datorspel för att få ligga.
Citera
2018-10-12, 18:14
Medlem
SoCos avatar
Tydligen måste man buntas ihop med alla flötiga nolife gamers bara för man kör singel player då och då.

Kul
Citera
2018-10-12, 18:16
Medlem
Rakiis avatar
Aldrig varit någon som spelat MP-spel eller liknande där man tävlar och har sig, Quake 3 spelar jag med enbart bottar då jag inte ser någon vits med att gå in i ett spel med riktiga människor bakom tangentbordet och åka på storstryk.

De spel som jag numera uteslutande spelar är singleplayerspel där storyn och dramaturgin är den drivande orsaken till att man fortsätter spela, lite som att vara delaktig i en interaktiv film eller roman. Har aldrig varit någon tävlingsmänniska alls, inte ens då jag som barn spelade ishockey och fotboll, fick ofta höra från lagkamraterna att jag inte gav allt och frågade varför jag ens spelade, mitt svar blev för att det är roligt. Samma sak applicerar jag på mitt datorspelande, jag har andra drivkrafter i spelandet istället för att tävla och vinna, jag vill vara delaktig i en bra, spännande historia och ta del av de olika karaktärernas liv och leverne.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in