Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-12, 13:34
  #13
Medlem
junks avatar
Jag föredrar utdelningsaktier istället för fonder, mitt problem är att jag litar inte på politiker så jag ser det troligt att skatten kommer gå upp på ISK.

Men jag sparar i ISK men skulle hellre haft ett upplägg där man kan få sitt sparande i ett separat bolag i ett land där man har fullkontroll på skatter och långt i från socialdemokrater, mijöpartister och vänsteranhängare.
Citera
2018-10-12, 14:36
  #14
Medlem
Att ligga på låg kaloriintag är kopplat till ökad ålder. Handlar det om hur du ska kunna njuta ekonomiskt så är minst bästa råd i att hitta glädje i livet och inte pengar.
Den korta rushen av glädjehormoner är kortvarig och kassan blir allt skralare. Att se över utgifterna är nummer ett.
Citera
2018-10-12, 16:33
  #15
Medlem
Slår ett slag för det där med bra kost och träning! Visst sparande är viktigt, men det finns ju ingen poäng med pengar om du är för skruttig för att göra något. Man behöver inte vara ett träningsfreak men rör man på sig ordentligt några gånger i veckan så gör det mycket. Har en släkting som löptränar varje vecka samt spelar fotbollslag och lever livet som pensionär, medans hans jämnåriga kusin har problem med hjärtat pga sämre kost och motion.
Citera
2018-10-12, 18:00
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Det där med att starta bolag... om man är vanlig knegare då? Finns det någon mening med att starta ett bolag då? Hur "använder" man det isåfall?

Har en del gamla kollegor som har sagt upp sig och istället kör eller har kört eget. Några kör kortare konsultuppdrag vid sidan om sin ordinarie tjänst och tar in de pengarna i bolaget istället. Men det fungerar såklart inte i alla branscher.
Citera
2018-10-12, 20:04
  #17
Medlem
Det viktigaste måste ändå vara att hitta en bra kvinna i Thailand om du ska leva pensionarslivet därborta. En trogen kvinna med eget inkomst och hus.
Mvh. Raikkonen
Citera
2018-10-13, 01:23
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Är ganska säker (så säker som man kan vara i när man har 30 år kvar) på att jag skulle vilja avnjuta pensionärslivet i något varmt och billigt land, antagligen då Thailand.
...
Lära sig Thailändska är kanske en grej, men osäkert hur mycket nytta man egentligen har av det då det är rätt mödosamt (jag har försökt... många gånger!).

Nu blev frågan ganska specifikt för just pensionärstillvaro i Thailand, men är även intresserad rent generellt vad det finns för grejer man kan lägga lite tid och pengar på nu, men som blir väldigt användbara när man väl går i pension.
...
Istället för att offra tid på att lära sig ett språk som bara talas i ett land när man inte vet hur intressant det kommer vara att bo i det landet om 30 år så kan man istället fokusera på varma, billiga länder där engelska är officiellt språk.
T.ex. Filippinerna eller Belize.
Om engelska är ett officiellt språk så kan man lätt läsa och förstå dokument som myndigheter skickar till dig. Krav för visum för pensionärer, deklarationer m.m.
Detta gör att du blir mer självständig i landet även som gammal.

När du är långledig de närmsta åren medan du arbetar så kan du förlägga semestern i dessa varma, billiga, engelsktalande länder och besöka platser i länderna där det redan bor svenskar.
Prata med dom för att se hur de trivs och om de saknar något från Sverige.

Du ägnar helt enkelt semestern åt att bedriva civil rekognosering inför din framtida pension.
När det är dags för din pension så har du redan besökt flera av dessa varma, billiga, engelsktalande länderna och då väljer du det land du föredrar beroende på hur framtiden har utvecklat sig.

Googla:
countries where English is an official language

Sortera sedan ut de länder från den listan som är varma, billiga och kulturellt intressanta för att skapa din egen korta lista på intressanta länder att bo i.
__________________
Senast redigerad av Superskurk 2018-10-13 kl. 01:30.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback