2018-10-11, 08:20
Medlem
Såg på nyhetsmorgon något som heter "Konfimeringsbias"... Alltså det vi redan vet söker vi bekräftelse på. Kommer det någon med en annan uppfattning med kristallklara bevis så bryr sig inte personen som frågar.

Detta har jag märkt även här på flashback, jag ger hur tydliga bevis som helst... Men majoriteten bryr sig inte, det finns en liten klick som har en "öppen hjärna" och kan ta in sig nya intryck som får personen att tänka.

Hur vanligt är detta och hur vanligt är det med en "stängd hjärna"?
Citera
2018-10-11, 09:41
Medlem
Man-At-Armss avatar
Fast i många fall finns det inte en sanning, utan olika synsätt, som ex politiska och religiösa synsätt

Ursäkta ta, läste din trådstart slarvigt, du skrev om kristallklara bevis, vill du ge några exempel?
Senast redigerad av Man-At-Arms 2018-10-11 kl. 09:43.
Citera
2018-10-11, 12:25
Medlem
Stängd hjärna aplicerar man när någon inte älskar och visar det när man skriver. Poöngen är den att det spelar ingen roll vem av dog av mig som har rätt eller fel du aka älska mig oavsett därför att jag kan bara röra mig en bit i taget och för att kunna röra mig mp
åste npgon ölska mig oavsett om jag höger vänster smart korkad elak eller god. En annan behöver något annat. Öppna din hjärna. Du ÄR. oviktig..Vill.du höra det? eller bara läsa sköna lögner från folk som inte vill höra sanningen. Du är så bra du ha rätt Du vet vi är dumma..Du Sökwr inte efter det du tror är sant. Till skillnad fepn oss Vet du vad som är rätt. vi andra gissar. Måste ta våra miffo-mediciner. Men du har hjärnan..
Citera
2018-10-11, 12:35
Medlem
Jo man tror på någon som säger det motsatta.
Om man fattar å får aha upplevelse.
Oftast har man ju inga projekt som kräver några större sanningar.
Tex så programmera jag först själv å försökte
Ta reda på hur man räknar ut volymen på en osymetrisk tetrahedron
.
Men tog för lång tid så googla jag fram det.
Fuska
Jag vill se hur mycke jag klarar själv först
Ju mer saker jag kommit på själv ju stoltare blir man ju typ. Det jag läser mig till är ju andra stjärnor som kommit på 👺

Men man blundar mycke oxå . Om man tycker nått. Men då är det diffusa saker som är fritt.

Tex blir jag arg på alla som tjaffsar sänk skatten. Jag tänker mer lägg ner onödiga saker så går skatten ner själv. Typ stråk orkestrar lägg ner hehe sparar vi lite

Det är ju vad vi gör för skatten som är viktigast. Inte att politiker ska ha 75 tusen i månadslön
Senast redigerad av troligengud 2018-10-11 kl. 13:00.
Citera
2018-10-11, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Såg på nyhetsmorgon något som heter "Konfimeringsbias"... Alltså det vi redan vet söker vi bekräftelse på. Kommer det någon med en annan uppfattning med kristallklara bevis så bryr sig inte personen som frågar.

Detta har jag märkt även här på flashback, jag ger hur tydliga bevis som helst... Men majoriteten bryr sig inte, det finns en liten klick som har en "öppen hjärna" och kan ta in sig nya intryck som får personen att tänka.

Hur vanligt är detta och hur vanligt är det med en "stängd hjärna"?

Jag tror det är väldigt vanligt, därför bör bevis och vetenskapliga metoder uppvärderas i samhället, annars står vi bara och stampar på samma ställe utan att någon utveckling sker.

Ta detta med den runda jorden som exempel, på medeltiden var det helt självklart för vem som helst som tittade ut över havet eller en stor slätt att världen var platt, det krävs att man följer bevisen istället för det som verkar självklart för att ändra en sådan uppfattning.
Citera
2018-10-11, 12:48
Avslutad
Stängd hjärna och slutet sinne är när man redan bestämt sig för vad som är sant, exv. när troende människor uppfattar uråldriga skrifter som sanna, trots klara bevis om raka motsatsen. Många människor, även ateister och tom anti-teister, söker inte sanningen. Den är för skrämmande och obehaglig att ta in. De stänger in sig i olika "bubblor" som de skapar åt sig själva eller har fått med modersmjölken.

Edit: Troende människor är i allmänhet de mest fega och lurade jag vet. Undantag finns, som nästan alltid.
Senast redigerad av JuhuSumiala 2018-10-11 kl. 12:59.
Citera
2018-10-11, 14:45
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analytiker1975
Ta detta med den runda jorden som exempel, på medeltiden var det helt självklart för vem som helst som tittade ut över havet eller en stor slätt att världen var platt, det krävs att man följer bevisen istället för det som verkar självklart för att ändra en sådan uppfattning.
Nej, de flesta trodde att jorden var rund under medeltiden.

Jag tror att vissa olyckliga människor söker efter samhörighet i den destruktiva grad att de väljer att tro på trams, som i vissa fall leder till kollektiva självmord som sekten heavens gate.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in