2018-10-09, 16:08
Medlem
Denoms avatar
Ja med tanke på hur det gått i vågor hur mängder av människor fått diagnoser i perioder av ett tag DAMP, sedan ADHD och Asperger utöver de som kan spekuleras i faktiskt har underliggande funktionshinder troligtvis även en stor andel på felaktiga grunder, ofta till följd av att psykiater ser det som trendigt att ställa diagnoser utifrån en rådande konsensus inte sällan finansierad av läkemedelsföretag som vill sälja in sina nya mediciner.

Vad ser ut att vara det senaste bland de av läkare utfärdade diagnoser som syns i allt högre grad idag än vad de gjort tidigare och vad är egentligen bakgrunden till att det uppstår nya populära psykiska funktionsnedsättningar som folk inte alls tycks känt igen sig i förr?
Citera
2018-10-09, 16:14
Medlem
demondogpros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja med tanke på hur det gått i vågor hur mängder av människor fått diagnoser i perioder av ett tag DAMP, sedan ADHD och Asperger utöver de som kan spekuleras i faktiskt har underliggande funktionshinder troligtvis även en stor andel på felaktiga grunder, ofta till följd av att psykiater ser det som trendigt att ställa diagnoser utifrån en rådande konsensus inte sällan finansierad av läkemedelsföretag som vill sälja in sina nya mediciner.

Vad ser ut att vara det senaste bland de av läkare utfärdade diagnoser som syns i allt högre grad idag än vad de gjort tidigare och vad är egentligen bakgrunden till att det uppstår nya populära psykiska funktionsnedsättningar som folk inte alls tycks känt igen sig i förr?

Skulle säga att nya trender "för fram" den så kallade baksidan av den personen i sig, dvs diagnoser.
Citera
2018-10-09, 16:32
Medlem
Custom_mades avatar
Det är så med massor av saker i samhället, t.ex. ju mer öppna och accepterande vi blir av homosexualitet/könsbyte ju mer folk blir homo och byter kön.

Att man föds med det ena och andra är lögn
Citera
2018-10-09, 16:42
Medlem
Förvärvad ADHD?

Jag har märkt en minskad koncentrationsförmåga, både hos mig själv och hos personer i min omgivning sedan smartphones introducerades. Personer som använt sina smartphones i löjligt stora doser har fått adhd liknande symptom med åren och några t.o.m. fått ADHD diagnos!?

En av kriterierna för adhd är väll att det är medfött? Kan man förvärva adhd under livets gång eller är det en annan slags diagnos?

Kan användandet av smartphones möjligtvis ge permanenta skador på hjärnan?
Citera
2018-10-09, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfejset
Förvärvad ADHD?

Jag har märkt en minskad koncentrationsförmåga, både hos mig själv och hos personer i min omgivning sedan smartphones introducerades. Personer som använt sina smartphones i löjligt stora doser har fått adhd liknande symptom med åren och några t.o.m. fått ADHD diagnos!?

En av kriterierna för adhd är väll att det är medfött? Kan man förvärva adhd under livets gång eller är det en annan slags diagnos?

Kan användandet av smartphones möjligtvis ge permanenta skador på hjärnan?

Det här har jag funderat på ett tag nu. Det har blivit svårare att föra konversationer med flera i min vänkrets, de börjar bete sig mer och mer som om de har ADHD och avbryter mitt i en mening när uppmärksamheten fladdrar iväg på något annat. Tycker att det är väldigt respektlöst, så har avslutat vänskapen med de som är värst. Känns som om det har eskalerat i samband med smartphonernas intåg.
Citera
2018-10-09, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfejset

Vet inte. ADHD är en neurologisk störning, men nervbanor kan ju ändras under livets gång.
Citera
2018-10-09, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Det är så med massor av saker i samhället, t.ex. ju mer öppna och accepterande vi blir av homosexualitet/könsbyte ju mer folk blir homo och byter kön.

Håller med.
Citera
2018-10-09, 21:05
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HinttiSaunaPeitto
Håller med.
Ja precis. Jag övervägde att problematiken homosexualitet var medfött för ett par år sedan, men har efter större studier funnit att detta ej stämmer utan har klara kopplingar till samhällsattityden.
Citera
2018-10-09, 22:11
Medlem
Fanndiss avatar
Jag tycker det ser ut som om var och varannan person verkar ha en diagnos nu för tiden.
Läser man bloggar, artiklar, forum, hemsidor... överallt är det folk som öppet berättar om att de har en eller flera diagnoser.
Okej, förr i tiden var det väl inte lika lätt att nå ut och berätta om sånt men det känns inte som att lika många personer hade ADHD på 60-talet t.ex.

En annan sak som förändrats är att många numera framhåller sin diagnos som något positivt och vackert.
Folk som skriver om att de är stolta att ha ADHD och det inte är ett handikapp utan en "superkraft".
På 1900-talet var en diagnos närmast något skämmigt som man höll tyst om för utomstående.
Jag vet inte hur jag skall ställa mig till utvecklingen, man skall ju inte se folk med diagnoser som sämre människor, men jag har liksom svårt att se en diagnos som något positivt.

Sen kan jag säga att skall jag träffa någon som säger sig ha ADHD/Damp/Asp/Autism eller liknande förväntar mig nån som är typ som Rain Man.
Är det då någon som istället känns helt "vanlig" så blir det att jag tänker tyst för mig själv: Men jösses, varför har du fått en diagnos?
Citera
2018-10-10, 00:22
Medlem
Verkar vara en trend som sagt, blev själv diagnostiserad med adhd/asperger och gömt mig bakom dessa i många år när jag egentligen är antisocial-psykopatdrag
Visst har en del haft "på känn" men har alltid gått att parera
Citera
2018-10-10, 09:58
Medlem
Size420s avatar
Citat:

Håller typ med.. Men att födas med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning tror jag absolut på, finns även fakta på att hjärnor skiljer sig från varandra.

Men att man gillar vissa saker sexuellt är en annan femma, jag kanske gillar å sätta på "småfolk" läs dvärgar... det betyder inte att jag föddes så
Citera
2018-10-10, 12:19
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ja precis. Jag övervägde att problematiken homosexualitet var medfött för ett par år sedan, men har efter större studier funnit att detta ej stämmer utan har klara kopplingar till samhällsattityden.
Så vad är medfött av folks psyke, ingenting alls?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in