2018-10-08, 14:18
Medlem
Jag är i en situation då jag inte vet hur jag ska agera, egentligen alls.
För att hålla en lång historia kort så är det så att jag och en god vän (jag kille, hon tjej) efter en lång tids vänskap hade en liten fling under en tid. Det slutade med att jag kärade ner mig och det skapade en massa problem i vår kompisrelation, givetvis.
Nu är jag nyligen över de känslorna och vi är fortfarande vänner efter mycket om och men.
Men jag kan inte hjälpa att märka att vår relation är förändrad i det att vi inte känns som alls lika bra vänner längre.
Det är väl kanske inte konstigt, men detta är en sån sorg för mig och jag mår otroligt dåligt av att inte vara så nära henne som förut, då hon länge har varit en viktig vän för mig.
Jag antar att om det ska bli bättre och mer normalt igen, så handlar det väl bara om tid och att vänta.

Men är det någon som varit i en liknande situation som har några tips på hur man kan agera mot/med den andre personen?
Jag trippar liksom på tårna vad det gäller att ta kontakt, fråga om att hitta på saker etc, bara för att jag är så osäker på vad som känns vettigt och normalt efter alla våra problem.
Sånt här tänker man ju liksom inte på när en vanlig vänskap formas.
Men när jag liksom måste "forma om den" igen så vet jag verkligen inte vad jag ska göra och hur jag ska agera.
Senast redigerad av tre3tre3 2018-10-08 kl. 14:29.
Citera
2018-10-08, 14:32
Medlem
xposures avatar
Är det en sak jag lärt mig efter att ha satt på tjejkompisar så är det att i de allra flesta fall är kompisrelationen mer eller mindre förstörd efteråt.
Du får ta din läxa och förbereda dig på att det kanske aldrig blir som det varit innan.
Citera
2018-10-08, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Men vad är det med dig? Du resonerar ju som en fullständig idiot. Är du bög eller?

Ska du inte tillföra nåt behöver du inte skriva nåt, lilla gubben.

1. Hur kommer du fram till att jag är bög efter att hela inlägget handlar om en kärleksrelation med en kvinna? Din slutledningsförmåga verkar ju inte vara nåt att hänga i granen direkt.
2. Hur resonerar jag som en idiot? För att jag värnar om en gammal vänskap?
Ja, det är ju ett helt sinnessjukt beteende, uppenbarligen.
Senast redigerad av tre3tre3 2018-10-08 kl. 15:29.
Citera
2018-10-08, 15:31
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tre3tre3
Ska du inte tillföra nåt behöver du inte skriva nåt, lilla gubben.

1. Hur kommer du fram till att jag är bög efter att hela inlägget handlar om en kärleksrelation med en kvinna? Din slutledningsförmåga verkar ju inte vara nåt att hänga i granen direkt.
2. Hur resonerar jag som en idiot? För att jag värnar om en gammal vänskap?
Ja, det är ju ett helt sinnessjukt beteende, uppenbarligen.
Därför att du inte fattar att man utvecklas och blir äldre och ibland drar man åt varsitt håll. Kompisar kommer och går genom livet.
Citera
2018-10-08, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Därför att du inte fattar att man utvecklas och blir äldre och ibland drar man åt varsitt håll. Kompisar kommer och går genom livet.

Det är väl klart jag förstår det. Betyder det att man inte kan försöka jobba för att hålla nåt vid liv?
Det är ju liksom så relationer av alla slag fungerar. Man behöver aktivt hålla igång dem.
Jag har blivit av med kompisar tidigare för att man glider ifrån varandra, men jag har också kompisar som man kunde glidit ifrån ifall man inte hade vårdat vänskapen.
Senast redigerad av tre3tre3 2018-10-08 kl. 15:45.
Citera
2018-10-08, 15:55
Moderator
tobess avatar
Tror det vettigaste i en situation som denna är att ta en paus från varandra i några månader eller så, och sedan försöka återuppta relationen på en kompisnivå.

Att bara köra på och gå från mer intima till bara vänner över en natt är nog något de flesta misslyckas med.

Med det sagt, så får jag även hålla med dom som säger att du kan få lov att ställa dig in på att det aldrig blir som det varit tidigare. Beror givetvis på från person till person och hur emotionellt involoverade ni varit.

Sensmoral: Knulla inte dina vänner.
Citera
2018-10-08, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Tror det vettigaste i en situation som denna är att ta en paus från varandra i några månader eller så, och sedan försöka återuppta relationen på en kompisnivå.

Att bara köra på och gå från mer intima till bara vänner över en natt är nog något de flesta misslyckas med.

Med det sagt, så får jag även hålla med dom som säger att du kan få lov att ställa dig in på att det aldrig blir som det varit tidigare. Beror givetvis på från person till person och hur emotionellt involoverade ni varit.

Sensmoral: Knulla inte dina vänner.

Nej, det tänker jag inte göra om igen. Det visste jag väl egentligen från början men svårt att stå emot när man är förälskad liksom.
Citera
2018-10-08, 17:15
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tre3tre3
Nej, det tänker jag inte göra om igen. Det visste jag väl egentligen från början men svårt att stå emot när man är förälskad liksom.

Då har du åtminstone fått dig en (möjligen dyrköpt) läropeng

Men som sagt, ta en paus från varandra i några månader. Börja dejta någon ny, och gå vidare. Sen när det känns rätt så är det bara att försöka återuppta relationen som kompisar. Ibland funkar det, ibland funkar det inte. Man kan ju faktiskt vara vän med sina ex, t.o.m. väldigt nära vänner. Men det kräver förstås att det slutat på ett bra sätt och att båda till 100% är överens om att man inte vill bli tillsammans igen. Finns det ens ett uns av tvivel så kommer det inte gå att uppehålla en äkta kompisrelation.
Citera
2018-10-08, 17:17
Medlem
Var i en liknande situation för inte så längesedan. Hade en tjejkompis som jag var väldigt nära och vi snackade hela tiden och umgicks nästan varje dag. Det hela slutade med att vi båda fick känslor för varandra men det funkade inte mellan oss i slutändan. Vi försökte återgå till att bara vara kompisar men det kändes bara fel. Det hela slutade med att vi bröt kontakten helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in