2018-10-08, 08:54
Medlem
Pocciss avatar
Jag intresserad av att köpa ett hus med avskiljt läge där man inte behöver förhålla sig till några grannar.
Finns det några sökord eller filter på hemnet eller någon annan bostadsförmedlingssida för att kunna hitta den typen av fastigheter?
Citera
2018-10-08, 09:02
Medlem
Sök på gårdar. Stora tomter brukar också av naturlig anledning ligga mer avskilt.
Citera
2018-10-08, 09:14
Bannlyst
Tanka bilen och de dig ut på landet och prata med bönderna, för eller senare så kommer du hitta något som passar dig, dom kanske inte är så villiga att sälja men hyra något bör inte vara så svårt.
Citera
2018-10-08, 10:15
Medlem
Visst kan det vara skönt att slippa grannar. Å andra sidan är det jäääkligt utsatt om du till exempel får för dig att resa bort. I en by har ju de boende som regel koll på vad det rör sig för folk och fordon i området. Ett ensamt hus i en skogsglänta eller på en åker däremot är attraktivt för stöldligor.

Det bästa för att finna objekten du söker är förmodligen att söka på gårdar och sätta det övre prisintervallet rätt tight då får du en liten "gård" men slipper se de betydligt högre prissatta jordbruksföretagen.
Citera
2018-10-08, 10:56
Medlem
Har haft annons ute i tidningen efter vad jag sökte.
Till slut hittade jag objektet på hemnet, sökte på kartan och letade.

Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Visst kan det vara skönt att slippa grannar. Å andra sidan är det jäääkligt utsatt om du till exempel får för dig att resa bort. I en by har ju de boende som regel koll på vad det rör sig för folk och fordon i området. Ett ensamt hus i en skogsglänta eller på en åker däremot är attraktivt för stöldligor.

Det bästa för att finna objekten du söker är förmodligen att söka på gårdar och sätta det övre prisintervallet rätt tight då får du en liten "gård" men slipper se de betydligt högre prissatta jordbruksföretagen.

Bor i skogen med egen väg och vägbom.
De som inte vet att det ligger ett hus där tror att det bara är en timmerväg/skogsväg. Vägbommen gör att man inte kan köra in, de flesta orkar inte gå ett par hundra meter.

Så utsatt känner jag inte att mitt boende är.
Senast redigerad av mattoys 2018-10-08 kl. 10:58.
Citera
2018-10-08, 11:01
Medlem
Dollmens avatar
Vart ska den ligga ? Hur nära till affären vill du ha? Till grannar? Km eller mil ?
Citera
2018-10-08, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Bor i skogen med egen väg och vägbom.
De som inte vet att det ligger ett hus där tror att det bara är en timmerväg/skogsväg. Vägbommen gör att man inte kan köra in, de flesta orkar inte gå ett par hundra meter.

Så utsatt känner jag inte att mitt boende är.

Nej, med de förutsättningarna är det ju självklart betydligt säkrare.

Jag skulle också vilja veta om det är någon specifik del av landet som ts är intresserad av. Det ökar möjligheterna för att någon ska kunna dyka upp med mer detaljerad kunskap.
Citera
2018-10-08, 12:58
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:

Jag skulle vilja påstå att det är tvärtom. Jag bor på landet och här har alla stenkoll på främmande bilar i området, eller personer som inte hör hemma här. Grannsamverkan fungerar ypperligt och ser någon något skumt antingen inne i byn eller längs någon väg, går djungeltrumman direkt.
Ska vi resa bort, ber vi grannarna hålla koll på huset och mata djuren, så då är det daglig tillsyn. Vi gör samma sak för dem.

I stan rör sig mycket mer folk och man känner inte varandra, känner heller inte igen varandras fordon. Sedan är det mer lönsamt för tjuvar att gå in i ett villaområde. Fler hus = mer byte fast ungefär lika stor chans att åka fast som att göra inbrott i ett hus. På landet skulle ju bränslekostnaden bli högre än bytet
Tror det är exponentiellt större risk att råka ut för något i tätbebyggt område.

Dessutom har väldigt många både jaktvapen och hundar som skrämmer bort ovälkomna gäster.
Bor man ännu mer otillgängligt, typ mitt ute i bushen är det ju ingen som hittar dit, än mindre bryr sig om att leta.

Men, för att svara TS då.
Som de andra sade, sök på gårdar. Eller så bara kartsöker du och sållar på det sättet på hemnet.
Ta kontakt med flera mäklare och säg att du söker ett boende utan grannar, då ringer dom dig om ett sådant objekt dyker upp. Kostar ingenting och ger garanterat resultat. Mäklare vill ju sälja.

Att inte ha grannar inom synhåll är väldigt skönt.
Citera
2018-10-08, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Jag skulle vilja påstå att det är tvärtom. Jag bor på landet och här har alla stenkoll på främmande bilar i området, eller personer som inte hör hemma här. Grannsamverkan fungerar ypperligt och ser någon något skumt antingen inne i byn eller längs någon väg, går djungeltrumman direkt.
Ska vi resa bort, ber vi grannarna hålla koll på huset och mata djuren, så då är det daglig tillsyn. Vi gör samma sak för dem.

I stan rör sig mycket mer folk och man känner inte varandra, känner heller inte igen varandras fordon. Sedan är det mer lönsamt för tjuvar att gå in i ett villaområde. Fler hus = mer byte fast ungefär lika stor chans att åka fast som att göra inbrott i ett hus. På landet skulle ju bränslekostnaden bli högre än bytet
Tror det är exponentiellt större risk att råka ut för något i tätbebyggt område.

Dessutom har väldigt många både jaktvapen och hundar som skrämmer bort ovälkomna gäster.
Bor man ännu mer otillgängligt, typ mitt ute i bushen är det ju ingen som hittar dit, än mindre bryr sig om att leta.

Men, för att svara TS då.
Som de andra sade, sök på gårdar. Eller så bara kartsöker du och sållar på det sättet på hemnet.
Ta kontakt med flera mäklare och säg att du söker ett boende utan grannar, då ringer dom dig om ett sådant objekt dyker upp. Kostar ingenting och ger garanterat resultat. Mäklare vill ju sälja.

Att inte ha grannar inom synhåll är väldigt skönt.

Jag skulle vilja påstå att vi håller med varandra.
Min mening var att kontrastera en by på landet(där folk håller koll) mot ett hus som enligt ts önskemål saknar grannar(som håller koll).
Citera
2018-10-08, 15:04
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Jag skulle vilja påstå att vi håller med varandra.
Min mening var att kontrastera en by på landet(där folk håller koll) mot ett hus som enligt ts önskemål saknar grannar(som håller koll).

Ja jo, det gör vi väl. Men du behöver inte ens bo i en by. Våra närmsta grannar bor 1 kilometer bort och jag lovar dig att ingen bil skulle kunna stanna vid någons hus utan att bli upptäckt.

Är "grannen" 3 mil bort blir det värre, men sannolikheten att någon rånar dig då är väl rätt liten som sagt.
Citera
2018-10-08, 15:08
Medlem
lennythekings avatar
Jag brukade använda Enskilt som sökord på hemnet.
Men, ibland blir man jävligt konfunderad över vad hemnet anser vara enskilt..
Citera
2018-10-14, 21:13
Medlem
Isnatts avatar
Jag brukar kolla efter ensliga hus på hemnet.
Brukar ställa in var jag söker (villa,gård, fritidshus/övrigt) och sen sortera på tomtstorlek - störst först.
Ofta kommer det ett par stora marker som kostar 60- 130 000 000:- och det är ju riktiga företag men så börjar det dyka upp billigare alternativ!

Finns ju olika mäklare av gårdar du kan ha koll på av den här sorten:
https://www.varhulta.com/till-salu/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in