Citat:
Ursprungligen postat av
heavenorlasvegas
Visst kan det vara skönt att slippa grannar. Å andra sidan är det jäääkligt utsatt om du till exempel får för dig att resa bort. I en by har ju de boende som regel koll på vad det rör sig för folk och fordon i området. Ett ensamt hus i en skogsglänta eller på en åker däremot är attraktivt för stöldligor.
Det bästa för att finna objekten du söker är förmodligen att söka på gårdar och sätta det övre prisintervallet rätt tight då får du en liten "gård" men slipper se de betydligt högre prissatta jordbruksföretagen.
Jag skulle vilja påstå att det är tvärtom. Jag bor på landet och här har alla stenkoll på främmande bilar i området, eller personer som inte hör hemma här. Grannsamverkan fungerar ypperligt och ser någon något skumt antingen inne i byn eller längs någon väg, går djungeltrumman direkt.
Ska vi resa bort, ber vi grannarna hålla koll på huset och mata djuren, så då är det daglig tillsyn. Vi gör samma sak för dem.
I stan rör sig mycket mer folk och man känner inte varandra, känner heller inte igen varandras fordon. Sedan är det mer lönsamt för tjuvar att gå in i ett villaområde. Fler hus = mer byte fast ungefär lika stor chans att åka fast som att göra inbrott i ett hus. På landet skulle ju bränslekostnaden bli högre än bytet
Tror det är exponentiellt större risk att råka ut för något i tätbebyggt område.
Dessutom har väldigt många både jaktvapen och hundar som skrämmer bort ovälkomna gäster.
Bor man ännu mer otillgängligt, typ mitt ute i bushen är det ju ingen som hittar dit, än mindre bryr sig om att leta.
Men, för att svara TS då.
Som de andra sade, sök på gårdar. Eller så bara kartsöker du och sållar på det sättet på hemnet.
Ta kontakt med flera mäklare och säg att du söker ett boende utan grannar, då ringer dom dig om ett sådant objekt dyker upp. Kostar ingenting och ger garanterat resultat. Mäklare vill ju sälja.
Att inte ha grannar inom synhåll är väldigt skönt.