Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-07, 00:39
  #1
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Jag har aldrig stött på en människa som jag tittar på och tänker "Wow! sådär skulle jag vilja leva".

Vad betyder det? Det pratas ofta om vikten av förebilder, framför allt för män, för att veta vad som är värt att sträva efter men frågar du mig verkar de flesta människor miserabla på olika sätt.

Någon som håller med? Har ni några förebilder?
Citera
2018-10-07, 00:45
  #2
Medlem
explodesleachess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Jag har aldrig stött på en människa som jag tittar på och tänker "Wow! sådär skulle jag vilja leva".

Vad betyder det? Det pratas ofta om vikten av förebilder, framför allt för män, för att veta vad som är värt att sträva efter men frågar du mig verkar de flesta människor miserabla på olika sätt.

Någon som håller med? Har ni några förebilder?

Samma här. Verkligen inkapabel till avundsjuka.

"Du skaffade en ny sportbil? Kul för dig, hoppas du har roligt med den."

Citat:
Is anyone preferred before you at an entertainment, or in a compliment, or in being admitted to a consultation? If these things are good, you ought to be glad that he has gotten them; and if they are evil, don't be grieved that you have not gotten them. And remember that you cannot, without using the same means [which others do] to acquire things not in our own control, expect to be thought worthy of an equal share of them. For how can he who does not frequent the door of any [great] man, does not attend him, does not praise him, have an equal share with him who does? You are unjust, then, and insatiable, if you are unwilling to pay the price for which these things are sold, and would have them for nothing. For how much is lettuce sold? Fifty cents, for instance. If another, then, paying fifty cents, takes the lettuce, and you, not paying it, go without them, don't imagine that he has gained any advantage over you. For as he has the lettuce, so you have the fifty cents which you did not give. So, in the present case, you have not been invited to such a person's entertainment, because you have not paid him the price for which a supper is sold. It is sold for praise; it is sold for attendance. Give him then the value, if it is for your advantage. But if you would, at the same time, not pay the one and yet receive the other, you are insatiable, and a blockhead. Have you nothing, then, instead of the supper? Yes, indeed, you have: the not praising him, whom you don't like to praise; the not bearing with his behavior at coming in. - Epictetus
Citera
2018-10-07, 00:48
  #3
Medlem
varje gång jag ser någon som är rikare än mig eller snyggare o längre än mig blir jag avundsjuk och tänker att jag vill vara dom. önskar jag vore som dig
Citera
2018-10-07, 00:53
  #4
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
varje gång jag ser någon som är rikare än mig eller snyggare o längre än mig blir jag avundsjuk och tänker att jag vill vara dom. önskar jag vore som dig

Vet inte varför du önskar det, du har ju mening och någonting att sträva efter. Om du på riktigt tror ditt liv blir bättre av att du är snyggare och rikare så finns det ju saker du kan göra för att försöka komma dit.
Citera
2018-10-07, 00:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Vet inte varför du önskar det, du har ju mening och någonting att sträva efter. Om du på riktigt tror ditt liv blir bättre av att du är snyggare och rikare så finns det ju saker du kan göra för att försöka komma dit.
mycket skulle bli bättre av att vara rik och snygg
Citera
2018-10-07, 01:01
  #6
Medlem
explodesleachess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Vet inte varför du önskar det, du har ju mening och någonting att sträva efter. Om du på riktigt tror ditt liv blir bättre av att du är snyggare och rikare så finns det ju saker du kan göra för att försöka komma dit.

Detta.

Folk behöver inse att oavsett situation så kommer man att återgå till normalläge efter 6mån så länge man har det basala så som mat och säng. Folk tror att pengar kommer att göra de oändligt lyckliga för all framtid eller om de vore snyggare och kunde ligga med vem som helst så skulle de för all framtid vara lyckliga. Det är bara en illusion, du hade mått lika bra idag som du hade gjort då efter några månader.

Visst hade det varit trevligt om man vann många miljoner på lotto, men man ser bara alla fördelar men inte nackdelarna det för med sig, tex nojjan att förlora pengarna då man baserar sin lycka på objekt. Nojjan att inte veta vem ens riktiga vänner är då alla är ute efter ens pengar, problem med relationer då man fick den briljanta idén att ge bort gåvor och någon fick mer än någon annan. Man blir isolerad och ensam, börjar med droger, vips så är man både missbrukare och hemlös samt utan vänner.

Man ska ha realistiska tankar och mål. Har man orealistiska mål som man aldrig kommer att uppnå så kommer man för evigt vara miserabel. Är ditt problem inom din kontroll? Om ja, gör något åt det. Om problemet inte är inom din kontroll glöm det. Fantisera om problem löser dem inte.
Citera
2018-10-07, 01:03
  #7
Medlem
explodesleachess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
mycket skulle bli bättre av att vara rik och snygg

Det finns inget mer omaskulint än basera sitt självvärde på utomstående värden. Även om du skulle bli rik och snygg så skulle du fortfarande vara lika osäker och gnälla över att någon är snyggare än dig och någon är rikare än dig. Objekt kommer aldrig att göra dig lycklig, du kommer bara att behöva mer och mer.
Citera
2018-10-07, 01:04
  #8
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Om man tänker efter finns det väl "ultimata" förebilder som Jesus och Buddha men det finns ju en anledning till att de förmodligen är överdrivna och kanske påhittade.
Citera
2018-10-07, 01:20
  #9
Medlem
ImmortalEssences avatar
Det beror på att du har bra självkänsla, det är bara osäkra människor som dyrkar andra och det finns ingen vikt i det, förutom för barn då.

Själv kan jag se upp till vissa egenskaper hos andra men någon klar förebild som jag verkligen vill bli som har jag inte haft sedan tidiga tonåren.
__________________
Senast redigerad av ImmortalEssence 2018-10-07 kl. 01:25.
Citera
2018-10-07, 02:03
  #10
Medlem
Kickexs avatar
Bara för att man har en förebild behöver det inte betyda att man känner avund för personen.
Citera
2018-10-07, 02:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av explodesleaches
Det finns inget mer omaskulint än basera sitt självvärde på utomstående värden. Även om du skulle bli rik och snygg så skulle du fortfarande vara lika osäker och gnälla över att någon är snyggare än dig och någon är rikare än dig. Objekt kommer aldrig att göra dig lycklig, du kommer bara att behöva mer och mer.
anledningen till varför du har det så är för att du är nöjd med något i ditt liv. Då finns inte utrymme för riktig dålig självkänsla. Vi som hatar våra liv, utseende, egenskaper etc har anledningar till att inte gilla oss själva
Citera
2018-10-07, 02:29
  #12
Medlem
explodesleachess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
anledningen till varför du har det så är för att du är nöjd med något i ditt liv. Då finns inte utrymme för riktig dålig självkänsla. Vi som hatar våra liv, utseende, egenskaper etc har anledningar till att inte gilla oss själva

Nu baserar du ditt egenvärde på externa faktorer igen. Jag vet att det inte är medvetet men det är ett skevt sätt att se på saker och du kommer aldrig att bli lycklig om du gör det. Du behöver mer av en "i don't give a fuck"-attityd, lära dig vad som är viktigt i livet och vad som är värt att bry sig om.

Jag låter inte externa faktorer påverka mitt sinnesläge, i varje fall inte sådana som jag inte har någon kontroll över.

Jag rekommenderar verkligen att du läser (eller lyssnar på ljudboken) Eckhart Tolles - The power of now. Tror verkligen att den kommer att ha en fundamental påverkan på dig som den hade på mig.

Rekommenderar även Epictetus Enchiridion (bara 54min lång ljudbok)

Power of now: https://www.youtube.com/watch?v=SEyF5HeWRbM
Enchiridion: https://youtu.be/aaFe3nGhdGI

Du är just nu i ett svart hål som du har problem med att ta dig ur, ovanstående länkar kan ge dig verktyg att kunna ta dig ur. Huruvida du väljer att göra något eller inte är upp till dig, men gav dig iaf chansen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback