2018-10-06, 01:32
Bannlyst
Hallå kära kollegor

Kan ni berätta skillnaden för mig?

Vad betyder

''Jag ska iväg över helgen''

jämfört med

''Jag ska iväg under helgen''

Eller

''Blötlägg bönorna över natten''

jämfört med

''Blötlägg bönorna under natten''

När & hur används under resp. över gällande tid?
Citera
2018-10-06, 02:00
Medlem
Millediablos avatar
Ingen större skillnad som jag ser det, man kan säga att saker som sker över en tid händer under tiden det sker. Därav kan du i mitt tycke använda det du själv tycker passar bäst.
Det enda är att resa över helgen kan innebära dit och hemresa torsdag till måndag medans under helgen kan kännas mer som fredag till söndag. Så över känns som om det ger lite mer flexibilitet i tidsrymd än under som känns mer konkret.
Senast redigerad av Millediablo 2018-10-06 kl. 02:03.
Citera
2018-10-06, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av off-the-bridge
Hallå kära kollegor

Kan ni berätta skillnaden för mig?

Vad betyder

jämfört med

Eller

jämfört med

När & hur används under resp. över gällande tid?

Min icke-svenska hjärna vill se en tydlig skillnad på dessa men jag kan ha totalt fel.

Här åker du bort på fredag/lördag och kommer tillbaka när helgen är över (söndag/måndag).

Här åker du bort någongång under helgen, under lördag/söndag, men avslöjar inte när du ska komma tillbaka, eller om du överhuvudtaget ska komma tillbaka.

Här läggs bönorna i blöt på kvällen och tas ut på morgonen.

Här är man uppe sent och lägger bönorna i blöt någongång under natten, och så säger man inget om hur länge de ska ligga i blöt, bara att blötläggandet sker nattetid.
Citera
2018-10-06, 10:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Det kan ju läggas till att en gravid kan gå »över tiden«, men ändå skapa minnen »under tiden« hon var gravid.

Det finns också begreppet att betrakta något »över tiden«. Då ser man i efterskott översiktligt på en viss tidsperiod. Om man säger att något är »under tiden« så går man in i själva händelserna.

Att åka bort »över helgen« innebär att vara borta hela helgen. Att åka bort »under helgen« innebär att åka bort vid något tillfälle till helgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in