2018-10-05, 19:24
Medlem
Hej,

Har en VW Golf som är 3 år gammal och undrar hur försäkringen påverkas om man vill göra vanlig service och enklare underhåll själv?

Betalade 1800 kr arbetstidskostnad för olje- och tändstiftbyte, är inte det väldigt dyrt sett till den tid det tar?
Citera
2018-10-05, 19:31
Medlem
skunkjobbs avatar
Vad är det för försäkring du pratar om? Jag har aldrig haft någon försäkring som påverkas av vem som servar men du har kanske några speciella villkor för maskinskada. Har du kollat försäkringsvillkoren?
Citera
2018-10-05, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad är det för försäkring du pratar om? Jag har aldrig haft någon försäkring som påverkas av vem som servar men du har kanske några speciella villkor för maskinskada. Har du kollat försäkringsvillkoren?

Jag syftar på själva bilförsäkringen. Det vill säga, om jag servar bilen och inte har stämplar i boken samt kvitton på service, hur påverkas jag försäkringsmässigt t.ex. om bilen skulle strula av någon anledning?
Senast redigerad av Tretrion 2018-10-05 kl. 19:39.
Citera
2018-10-05, 19:51
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tretrion
Jag syftar på själva bilförsäkringen. Det vill säga, om jag servar bilen och inte har stämplar i boken samt kvitton på service, hur påverkas jag försäkringsmässigt t.ex. om bilen skulle strula av någon anledning?

Du blandar ihop försäkring och garanti!

På en VW Golf har du en nybilsgaranti på 2 år, du kan också ha fått en förlängd nybilsgaranti på 5 år, hur lång din garanti är kan du se i köpekontraktet.
Citera
2018-10-05, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du blandar ihop försäkring och garanti!

På en VW Golf har du en nybilsgaranti på 2 år, du kan också ha fått en förlängd nybilsgaranti på 5 år, hur lång din garanti är kan du se i köpekontraktet.

Nej jag syftar inte på garantin. Syftar på om jag kan få problem med försäkringsbolaget om jag servar bilen själv och saknar stämplar och kvitton. Lek med tanken att garantin har utgått om det underlättar i vad jag menar.
Citera
2018-10-05, 20:24
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Tretrion
Nej jag syftar inte på garantin. Syftar på om jag kan få problem med försäkringsbolaget om jag servar bilen själv och saknar stämplar och kvitton. Lek med tanken att garantin har utgått om det underlättar i vad jag menar.
Den enda del i försäkringen som eventuellt skulle påverkas är maskinskada, dvs. om bilen gått under 10000 mil eller är yngre än typ 6 år, är väl lite olika beroende på fsb.
Men å andra sidan är jag rätt säker på att maskinskadan ersätter skada även utan stämplar så länge arbetet är fackmässigt utfört. Kort sagt, tappar du oljefiltret och motorn skär av den anledningen så tvivlar jag på att du får ersättning, går kamremmen så bryr de sig inte om att oljan inte är bytt på verkstad.
Citera
2018-10-06, 00:16
Medlem
yz44s avatar
Försäkringen gällande motorskada gäller inte utan stämplad servicebok.
Citera
2018-10-06, 01:12
Medlem
Men....om man köper en egen stämpel och stämplar boken med?
Finns ju sådana man kan beställa online, och få vad som helst på den, i detta fallet då t.ex "Volvo Bilverkstad Göteborg".
Kollar de även upp stämpeln då tro?
Citera
2018-10-06, 03:51
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nissenissen
Men....om man köper en egen stämpel och stämplar boken med?
Finns ju sådana man kan beställa online, och få vad som helst på den, i detta fallet då t.ex "Volvo Bilverkstad Göteborg".
Kollar de även upp stämpeln då tro?
Klart dom gör.
Det som kan hjälpa är att du fyller i service själv och dokumenterar samt sparar kvitton på inköpt oljefilter, rätt kvalitet på olja osv.
Om du med detta kan styrka att du bytt olja vid rätt tid borde underlätta mycket vid en tvist.
Att påstå att utebliven "service" gjort att motorn rasar är bara trams från branschen.
Det viktiga är att olja och filter blivit bytt.
Att en sömnig mekaniker smörjer ett dörrgångjärn och antecknar i ett protokoll påverkar knappast motorns livslängd.
Citera
2018-10-06, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Klart dom gör.
Det som kan hjälpa är att du fyller i service själv och dokumenterar samt sparar kvitton på inköpt oljefilter, rätt kvalitet på olja osv.
Om du med detta kan styrka att du bytt olja vid rätt tid borde underlätta mycket vid en tvist.
Att påstå att utebliven "service" gjort att motorn rasar är bara trams från branschen.
Det viktiga är att olja och filter blivit bytt.
Att en sömnig mekaniker smörjer ett dörrgångjärn och antecknar i ett protokoll påverkar knappast motorns livslängd.

Haha, jo jag vet, tyckte ändå det var ett finurligt försök att kringgå det hela
Ja vet man vad man gör, så borde ju motorn ändå aldrig rasa pga felaktig service, så man bör ju inte hamna i den situationen.
När man säljer bilen privat dock, lär många vara nöjda med att det faktiskt bara finns någon typ av stämpel i boken.

Man får inte glömma ha koll på kamrem och sånt med bara, som sker vid vissa intervaller.
Citera
2018-10-06, 11:32
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44

Jag har använt bilförsäkringens maskinskada två gånger på min nuvarande bil och har aldrig behövt visa upp någon servicehistorik, varken för verkstaden eller försäkringsbolaget, båda gångerna frågade dom bara efter aktuell mätarställning.
Citera
2018-10-06, 12:02
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jag har använt bilförsäkringens maskinskada två gånger på min nuvarande bil och har aldrig behövt visa upp någon servicehistorik, varken för verkstaden eller försäkringsbolaget, båda gångerna frågade dom bara efter aktuell mätarställning.
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Den enda del i försäkringen som eventuellt skulle påverkas är maskinskada, dvs. om bilen gått under 10000 mil eller är yngre än typ 6 år, är väl lite olika beroende på fsb.
Men å andra sidan är jag rätt säker på att maskinskadan ersätter skada även utan stämplar så länge arbetet är fackmässigt utfört. Kort sagt, tappar du oljefiltret och motorn skär av den anledningen så tvivlar jag på att du får ersättning, går kamremmen så bryr de sig inte om att oljan inte är bytt på verkstad.
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Jag har utnyttjat maskinskada en gång o det var när jag rensade en koppling genom handhavandefel.
Den gången kördes bilen till märkesverkstad där farsan hade verkmästaren som lärpojke en gång i tiden. Jag är inte hundra på att jag hade fått kopplingen på maskinskadan om inte denne verkmästare trollade lite.
Men ni tre är inne på rätt spår.
TS verkar tro att han premie ska påverkas.
Premien påverkas av många faktorer där bilens skick inte ingår vilket även inkluderar servicen.

Vad som påverkas däremot är det ni tre tar upp. Ersättning vid skada.
TS bil är då 3 år gammal.
Självklart kommer ett försäkringsbolag kolla servicehistoriken vid en motorskada OM de blir misstänksamma. Nu vet jag inte vilken form av försäkring TS har. Men jag själv som kör Volvo har tyvärr Volvia. Inget kul bolag men helt ok. En fördel med dem är att jag får förlängd maskinskada på försäkringen om jag servar den hos märkesverkstad. Något jag planerat att göra till första kamremsbytet. Efter det så börjar bilen ändå bli så sliten att den räknas som en bruksis.

Men det finns ännu en skadefaktor att tänka på. Att själv stämpla boken kan funka om man ska sälja bilen privat. Men om man smäller o det blir tal om inlösen så kan det börja bli dyrt. Till o med jag kan kolla servicehistorik genom att fråga. Skedde senast för ett par veckor sedan när vinterbilen skulle inhandlas o det saknades etikett för kamremsbyte. Bilen var servad hos märkesverkstaden fram till
15 000 enl märkesverkstaden. Servicebok saknades.
Kan jag kolla detta så kan även ett försäkringsbolag.
Ska knyta ihop detta.
Vid inlösen av bil så betalar försäkringsbolaget ut vad en likvärdig bil kostar o en nyare bil utan fullvärdig servicehistorik är stendöd på begagnatmarknaden. Detta resulterar kanske i att TS kanske kommer skapa en ny tråd här med rubriken, Blåst av försäkringsbolaget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in