Citat:
Ursprungligen postat av
ormbiten
Jag har använt bilförsäkringens maskinskada två gånger på min nuvarande bil och har aldrig behövt visa upp någon servicehistorik, varken för verkstaden eller försäkringsbolaget, båda gångerna frågade dom bara efter aktuell mätarställning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Generalknase
Den enda del i försäkringen som eventuellt skulle påverkas är maskinskada, dvs. om bilen gått under 10000 mil eller är yngre än typ 6 år, är väl lite olika beroende på fsb.
Men å andra sidan är jag rätt säker på att maskinskadan ersätter skada även utan stämplar så länge arbetet är fackmässigt utfört. Kort sagt, tappar du oljefiltret och motorn skär av den anledningen så tvivlar jag på att du får ersättning, går kamremmen så bryr de sig inte om att oljan inte är bytt på verkstad.
Citat:
Ursprungligen postat av
yz44
Försäkringen gällande motorskada gäller inte utan stämplad servicebok.
Jag har utnyttjat maskinskada en gång o det var när jag rensade en koppling genom handhavandefel.
Den gången kördes bilen till märkesverkstad där farsan hade verkmästaren som lärpojke en gång i tiden. Jag är inte hundra på att jag hade fått kopplingen på maskinskadan om inte denne verkmästare trollade lite.
Men ni tre är inne på rätt spår.
TS verkar tro att han premie ska påverkas.
Premien påverkas av många faktorer där bilens skick inte ingår vilket även inkluderar servicen.
Vad som påverkas däremot är det ni tre tar upp. Ersättning vid skada.
TS bil är då 3 år gammal.
Självklart kommer ett försäkringsbolag kolla servicehistoriken vid en motorskada OM de blir misstänksamma. Nu vet jag inte vilken form av försäkring TS har. Men jag själv som kör Volvo har tyvärr Volvia. Inget kul bolag men helt ok. En fördel med dem är att jag får förlängd maskinskada på försäkringen om jag servar den hos märkesverkstad. Något jag planerat att göra till första kamremsbytet. Efter det så börjar bilen ändå bli så sliten att den räknas som en bruksis.
Men det finns ännu en skadefaktor att tänka på. Att själv stämpla boken kan funka om man ska sälja bilen privat. Men om man smäller o det blir tal om inlösen så kan det börja bli dyrt. Till o med jag kan kolla servicehistorik genom att fråga. Skedde senast för ett par veckor sedan när vinterbilen skulle inhandlas o det saknades etikett för kamremsbyte. Bilen var servad hos märkesverkstaden fram till
15 000 enl märkesverkstaden. Servicebok saknades.
Kan jag kolla detta så kan även ett försäkringsbolag.
Ska knyta ihop detta.
Vid inlösen av bil så betalar försäkringsbolaget ut vad en likvärdig bil kostar o en nyare bil utan fullvärdig servicehistorik är stendöd på begagnatmarknaden. Detta resulterar kanske i att TS kanske kommer skapa en ny tråd här med rubriken, Blåst av försäkringsbolaget.