2021-04-05, 12:05
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Om du håller på att svimma av maten du äter så borde du se över din kost.
Citera
2021-04-05, 12:14
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Om du håller på att svimma av maten du äter så borde du se över din kost.

Ja precis, tacka vet jag shishkebab vilket är en typisk iransk rätt. Hur gott som helst på grillen eller ugnen med saffransris eller vanligt ris med smör. Det är enkel matlagning egentligen

Recept: https://mittkok.expressen.se/recept/...ab-kebabspett/
Citera
2021-04-05, 16:23
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ja relativt den skit man kan köpa fryst i butikerna så tror jag Amirs kebab håller mycket högre kvalité men kostar därefter. Tex kötthalten och vilket lammkött, samt nymalda kryddor osv är säkert riktigt pang kvalité på. Chansar men antar att det är så. Så ska de till nåt snabbt och enkelt så är det nog ett bra val relativt pizzerians men pr kebab med pita, sås och allt så bör det ju ligga på ungefär halva priset än vad en pizzeria tar nånstans ?

För min del spelar det ingen roll om köttet är av högsta kvalite när det smakar skit.
Citera
2021-04-05, 18:12
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanjolett-Rudis
För min del spelar det ingen roll om köttet är av högsta kvalite när det smakar skit.

Ja det kanske det gör, jag har alldrig provat som sagt men nån eller flera i tråden tycker det smakar otroligt smarrigt av nån orsak så..
Citera
2021-04-05, 21:45
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Amir Kheirmand som vann Sveriges Mästerkock för ett par år sen tillverkar under varumärket Schysst Käk olika typer av kebab, pulled kött, kebabsåser etc. Har mest funnits i Mälardalen några år men verkar nu har lanserats på bred front i landet.

Jag testade Gyrkoskebab gjort på fläskkarré och DEN var exakt som den kebaben man får på pizzerian. Höll på att svimma så gott det var; saftigt, väl avvägda kryddor och fullständigt smälte i munnen. Finns även nötköttskebab och kycklingkebab i sortimentet.

På Schysst Käks hemsida (https://www.schysstkäk.se) finns en översikt över deras produkter och var man i landet kan hitta dem (mest ICA utanför Stockholm). Gillar men kebab måste man testa! Kostade ca 60 kr för ca 300 g men helt klart värt varenda krona.

Håller med om att den är riktig god.

Till detta ska du göra en bra kebabsås som görs i jkpg-värnamo området.. Dom har fan lätt godast.
En vit sås som passar till fläskkött. (Jävligt god till tacos med)

En del Hellman majonnäs
3 delar a-fil
En skvätt bostongurka, ketchup, och Fanta/vitt vin.

Kebabkrydda, svartpeppar, salt och paprikakrydda. Pressa i vitlök om det önskas.
Balansen på kryddningen är en smaksak och tar ett tag att hitta.
Citera
2021-04-07, 11:21
Medlem
HighwayDelights avatar
Har funderat över denna o sett den på Ica, men vågar man testa? Folk hyllade den veganska kebabpizzan på det lokala haket, skiten smakar ju plast och modellera, aldrig igen

Finns denna varianten i "nöt" eller är det bara "gyros"?
Den kebaben jag smakade, skulle fan inte ens få kallas kebab....

Överlägset godaste kebaben står G-sson i Borlänge för.
Nu äter jag förvisso inte längre kött, men när jag gjorde var det denna att rekommendera.
Citera
2021-04-07, 11:31
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorAnus
Fan kebab för 200 kr / kg. Mannen köp svenskt nötkött för mindre pengar också blir det godare. Ihoppressat turkkött som bara gud vet vad det innehåller. Nej tack.

Dessutom har dom ju billigt fläsk, istället för riktigt lammkött. Dom utnyttjar svensk pöbels dumhet, som undviker oxfilé för 300kr/kg, men HEMSKT gärna betalar 250 kr/kg för köttbiprodukt av sammanpressad sort.
Citera
2021-04-07, 17:51
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Har funderat över denna o sett den på Ica, men vågar man testa? Folk hyllade den veganska kebabpizzan på det lokala haket, skiten smakar ju plast och modellera, aldrig igen

Finns denna varianten i "nöt" eller är det bara "gyros"?
Den kebaben jag smakade, skulle fan inte ens få kallas kebab....

Överlägset godaste kebaben står G-sson i Borlänge för.
Nu äter jag förvisso inte längre kött, men när jag gjorde var det denna att rekommendera.

Det finns både nötkebab samt fläskgyros. De flesta verkar tycka mer om gyros än nötkebaben.

Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Dessutom har dom ju billigt fläsk, istället för riktigt lammkött. Dom utnyttjar svensk pöbels dumhet, som undviker oxfilé för 300kr/kg, men HEMSKT gärna betalar 250 kr/kg för köttbiprodukt av sammanpressad sort.

Folk tänker inte. Jag skulle inte betala 170 kr/Kg för kebabkött när jag får oxfilé från Brasilien eller Nya Zeeland för samma pris.
Citera
2021-04-08, 08:50
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det finns både nötkebab samt fläskgyros. De flesta verkar tycka mer om gyros än nötkebaben.

Ok, får kolla upp det.
Är inte jätteförtjust i gyros, men får väl ge det en chans.
Kan omöjligen vara värre än "kebaben" jag inmundigade häromdagen
Citera
2021-04-08, 09:26
Bannlyst
Den här funkar fint, brukar göra en rulle då och då. Personligen tycker jag bättre om nötkebaben sen de gjorde om den, förr var det långa remsor och smaken var så där. Men nu har de piffat till den.
Sprejar anrättningen men Felix milda kebabsås.
Citera
2021-04-11, 02:22
Medlem
Kedoxs avatar
Amir verkar vara en dryg stopp men den klassiska kebaben är riktigt välsmakande.
Och dra åt helvete vad god kycklingkebaben är!!! Där snackar vi den absoluta höjdpunkten, fantastisk.

Gyrosen är sådär
Citera
2021-04-15, 20:51
Medlem
Provade en sån här då det var rea på ICA:
https://schysstkak.se/kebabgryta

Svårt som fan att få bort plasten på lådan, den satt som berget.
Smak ok men inte alls som på lokala kebabstället, och för liten portion för att bli mätt.

Det värsta var att jag fick ont i magen och blev lös i magen efteråt. Kommer inte att köpa igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in