2018-10-05, 02:18
Medlem
Det här är ett beteendeproblem som jag har bevittnat alldeles för många gånger, och som jag är förbannat trött på. Det har nästan uteslutande setts hos vänstermänniskor, men då jag är låginkomsttagare så har jag inte tillräcklig erfarenhet av blåväljare för att veta hur utbrett beteendet är hos dem.

Exempel: jag pluggade på folkhögskola när jag var 19. En elev skolkade 70% av tiden men fick stanna kvar och behålla studiestöd eftersom skolan sket i att rapportera det till CSN. De 30% av tiden som eleven var på plats så pluggade den inte, utan bråkade med elever och lärare, sprang ut och in ur klassrummet stup i kvarten, och hade någon störning som gjorde att den ständigt skulle låtsas missförstå folk så att alla tvingades förklara allt för eleven minst två gånger.

Hela klassen ville bli av med eleven. Vi hade samtal med lärarna i omgångar utan framgång. Till slut krävde jag ett möte med rektorn (som jag i min dumhet trodde inte visste vad som pågick). Rektorn berättade att eleven var precis den sortens människa som behövde folkhögskolemiljön, och att vi som var välartade hade valet att plugga på andra institut medan eleven bara hade folkhögskola som enda alternativ, eftersom folkhögskolor kan tänja reglerna vid behov.

För det första så höll jag inte med rektorn. Folkhögskolan ska vara till för folk som behöver plugga klart gymnasiet, det är principen som folkhögskolan är byggd på. Utan gymnasielinjerna så hade folkhögskolorna inte existerat. För det andra så var "folkhögskolemiljön" uppenbarligen inte rätt för den här eleven, eftersom den redan hade gått kvar i flera år utan att klara en enda kurs.

Min ståndpunkt är att det skolan höll på med inte var hjälp. Det var social porr. Personalen ville bli sedda som goda människor som "tog hand om" ett hopplöst fall som ingen annan förutom dem hade tålamod till, samtidigt som de fick gratis underhållning då eleven i fråga var ett totalt psykbryt bortom all räddning. Den bästa hjälpen hade varit att hjälpa eleven hitta en pålitlig psykiatrisk vårdgivare, och sedan lämpa över eleven i dennes vård. Hade de velat hjälpa folk själva så fanns det 23 andra elever som väntade på att bli undervisade i en sund skolmiljö, fast vi var ju normala människor, så det gick inte an.

Det ska även tilläggas att fler av de välartade eleverna jag lärde känna hade haft helt miserabla uppväxter, men lyckades konstigt nog bete sig som folk i alla fall. Två utav dessa hade slutat innan jag började p.g.a. eleven, fick jag veta, och ytterligare en hoppade av av samma skäl medan jag var där.

Folk som ska hålla på och "hjälpa" på det här viset - är de medvetna om att de gör det av egoistiska skäl och att den "hjälp" de erbjuder egentligen inte hjälper någon? Eller har de lyckats lura i sig själva att de verkligen är jordeänglar som beskyddar oss futtiga människor från vår egen sunkiga natur?
Citera
2018-10-05, 04:07
Medlem
Stor skillnad, med visst är det positivt i viss mån om det bidrar till att folk hjälper till där det behövs. (Oftast inte, är väl mest posering på sociala medier)

Jag gör mitt bästa för att hjälpa till lite sådär bakom kulisserna. Tror starkt på civilkurage och att sträcka ut en hand när det behövs. I de flesta fall är det ingenting folk vet någonting om. De enda jag faktiskt önskar skall veta/tycka att jag är hjälpsam är min mamma och min tjej.
Citera
2018-10-05, 08:37
Medlem
godhetsapostelns avatar
Finns ju bättre exempel på det du beskriver. T.ex. när Carola åker ner med ett filmteam till afrika och adopterar en negerunge.
Citera
2018-10-05, 08:45
Medlem
Just det exemplet du tar upp tycker jag inte är ett typexempel på att vilja bli sedd som hjälpare, där tror jag mera det handlar om att man inte vet var man ska göra av den jobbiga eleven och tyvärr drabbar det dem som sköter sig. Däremot har jag sett exempel på folk som verkligen är goda (t.ex. inom Frälsningsarmén och Svenska Kyrkan) och folk som "vill bli sedda som hjälpare". När tiggeriet utanför affärer m.m först kom så såg jag vid ett par tillfällen folk som stod och pratade med tiggarna och uppenbarligen ville göra en stor sak av att de var hjälpsamma, godhjärtade människor. Gissar att ingen av dessa "hjälpare" erbjöd tiggarna tak över huvudet hemma hos dem, vilket ju var det dessa människor behövde -förutom pengar då. Att fråga tiggarna om deras liv och "bry sig" hjälper ju inte tiggarna i slutänden, de behöver konkret och praktisk hjälp som de flesta inte är villiga att ge. Att då stå och oja sig över deras situation känns som ett sätt att få credit själv för att man vill "hjälpa".
Citera
2018-10-05, 08:50
Medlem
Ja, många är mest intresserade av att framstå som goda. Det ger social status.

Vissa är ännu värre, de använder något gott för att dölja sin egen ond agenda.

Ta bara alla handhjärtan och styrkekramar.

Tyvärr verkar det ju funka. Du är den du är på Facebook och Instagram, samt så kan du ju skänka 0,000001 % av din lön till rädda barnen och skita i dina egna ungar.
Citera
2018-10-05, 12:54
Medlem
godhetsapostelns avatar
Detta är ju förövrigt något som faktiskt våra universitet har genomfört undersökningar om. Dessa undersökningar visar tydligt att folk skänker för att "må bra" och inte för ändamålet.
Citera
2018-10-05, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Just det exemplet du tar upp tycker jag inte är ett typexempel på att vilja bli sedd som hjälpare, där tror jag mera det handlar om att man inte vet var man ska göra av den jobbiga eleven och tyvärr drabbar det dem som sköter sig.

Nej, jag har varit med om flera elever som har misskött sig men inte kunnat erbjuda lärarna social porr, och de blev utkastade direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in