2006-02-13, 16:45
Medlem
Min lillebror doktoranden r just nu ganska glad. Drfr att han anser att den senaste tidens hndelseutveckling bevisar att hans "idol" Huntington hade rtt d han ansg vsts och den muslimska vrldens vrderingar ofrenliga. Jag hller inte med.

Som jag ser det gr den stora skiljelinjen inte mellan vst och den muslimska vrlden, utan mellan icke-troende/ljumma ena sidan och aktivt religisa den andra. Det moderna samhllet bygger p sjlva sekulariseringen, och fungerar fr att de aktivt religisa r i minoritet. Den dag djupt troende katoliker blir i majoritet i Europa, om det nu ngonsin hnder, d lr vi inte ha ett mycket mer tolerant samhlle n dagens muslimska. Att de aktivt religisa idag inte framtrder mer hrdfra i debatten beror helt enkelt p att de inser det meningslsa i att drigenom alienera sig frn den stora massan. I viss mn har de vl ocks internaliserat omgivningens vrderingar, vilka genom att inte vara i linje med en logisk tillmpning av religionen dock mste anses sitta lsa. Fr den religise kan det trots allt inte finnas ngra lojaliteter starkare n den till Gud.

Vad allt detta mynnar ut i r frgan: Kan det moderna projektet ngonsin st som absolut segrare hr i vrlden utan att religionen gtt under?
Citera
2006-02-16, 18:40
Medlem
lindells avatar
Kanske ett citat frn den undre lnken (demokrati) berttar ngot om trenderna i dagens vrld:

Fast vi har ett ganska bra fungerande valsystem, som fyller de yttre kraven, fr man ofta intrycket, att de verkliga besluten fattas i kabinetten eller lngt ifrn folket. Numera mste man kanske konstatera, att de valda frtroendemnnen r trots allt slavar under systemet. Ju lngre globaliseringen framskrider, desto mera kommer detta drag fram. Detta har tydligt kommit fram inom EU, dr beslutsfattarna tycks sakna folkets std. Mnniskorna blir bara spelbrickor i ett stort politiskt och ekonomiskt system, vilket inte styrs demokratiskt. Ingen kan ens frutse vad allt detta kommer att medfra fr de enskilda mnniskornas liv och vlmende. Fungerar allt detta som en snlavin, som till slut fr allting med sig? Ingen vet ens, vem som styr? Marknadskrafterna r ofta ett system utan ansikten. Ingen vet, vad som styr allt detta. Psykologiska faktorer kan i ett gonblick f kaos till stnd. Nr man nnu beaktar naturkatastrofer, terrordd och terrorhot samt frdande krnvapen- och biologiska mfl. hot, mste man inse att hela mnsklighetens vlfrd r verkligen hotad. Medierna rapporterar om dessa saker dagligen. Var och en borde kanske mera begrunda dessa rapporteringar och inte blgt blunda fr verkligheten.

Redan lnge har man talat om en ny vrldsordning. Teknikens utveckling under senaste decennier ger oerhrt mnga nya mjligheter, inte endast till det goda utan ocks till det onda. P basen av det tidigare sagda och Bibelns profetior frstr vi, att vi i vr tid gr med stormsteg emot Antikristus diktaturvlde. Detta r helt utanfr alla demokratiska system. Men jag brjar inte spekulera om detaljer. Jag konstaterar bara, att Bibeln uppfylles pinande bokstavligt, som en professor blev tvungen att konstatera redan fr drygt 50 r sedan.

Av allt detta mrker vi, hur det kristna budskapet skulle ha en stor betydelse i vra samhllen. Men r det just drfr, som det motarbetas p alla stt och bit fr bit frsker man urvattna det? Denna vrldens furste kan eventuellt tillta en viss religiositet men inte evangeliets budskap. r det han som leder emot dessa katastrofer, som hotar? Nr kommer vi kristna att vakna till dagens verklighet? Eller r det d redan fr sent?
Citera
2006-02-16, 19:29
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panguu
han anser att den senaste tidens hndelseutveckling bevisar att hans "idol" Huntington hade rtt d han ansg vsts och den muslimska vrldens vrderingar ofrenliga. Jag hller inte med.

Som jag ser det gr den stora skiljelinjen inte mellan vst och den muslimska vrlden, utan mellan icke-troende/ljumma ena sidan och aktivt religisa den andra.
Jo, din analys r inte fel. Men om det hr inte handlar om civlisationernas kamp, vad skulle d kunna gra det? Kan det bli mer tydligt? Det r t.o.m. tydligare n kalla kriget Sovjet-USA eftersom det hr inte bara handlar om maktkamp mellan olika statsledningar, utan om verkliga religisa och andra klyftor. Naturligtvis kan man se det p andra stt ocks, och visst kan man definiera bort vad som helst, men perspektivet "civilisationernas kamp" stmmer mycket bra.

Grunden fr denna karikatyrkonflikt kan ju ocks spras till skillnader mellan vsterlandet och Hga porten i den historiska utvecklingen. Vi skiljde mellan kyrka och stat. Vi hade mnga stater i evig kamp mot varandra. Vi hade upplysning, revolution och yttrandefrihet. De stagnerade i en monolitisk religis tyranni tills det verlgsna vsterlandet kolonialiserade dem!
Citera
2006-02-18, 15:35
Medlem
Un Perros avatar
Frgan r mycket intressant, men jag har inte tnkt klart n.

Tipsar om denna artikel, som br lsas av alla intresserade: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1352&a=521687
Citera
2018-01-07, 18:35
Moderator
Diagorass avatar
Huntingtons tes om hur framtidens konflikter utformas brjar bli allt mer trffsker. Mngkultur och identitetspolitik fljer ett globalt mnster dr antagonism gentemot vstvrlden och kristendomen r ett utmrkande drag. Ett av de stora problemen med att diskutera civilisationernas kamp r att det rder en kompakt okunskap om vad Huntington egentligen menade med sin bok. Lser man den med ett ppet sinne kommer man upptcka att det finns mycket i den som vi inte har rd att blunda fr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in