2018-10-03, 20:45
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Alex Schulman har varit skribent i många år och tidvis varit mycket uppskattad. Jag har dock fått känslan av att han kommit litet ur synk med tiden och verkligheten de senaste åren. Rätt eller fel?

I den här tråden tänkte jag vi kunde diskutera hans krönikor utifrån frågeställningen "Har Alex Schulman passerat bäst-före-datum som skribent?".

Jag börjar med ett exempel från en krönika som kom nu i veckan. Där häcklar han landsortsbor som vill bygga en meterhög mur runt sitt bostadsområde:

Citat:
Vad är det för levande helvete som pågår där utanför murarna? Äppelpallare? Jultidningsförsäljare? Jag menar inte att låta hånfull...
...
Området kan ju vara härjat av busringningar på dörrarna. Det kan man ju förstå att det skapar otrygghet, det ringer på dörren och så går man och öppnar och så är det ingen där. Kusligt och obehagligt. Det kan ju finnas ungdomar som pratar med höga röster, eller varvar moppen på gatorna. Eller såna där som delar ut direktreklam i brevlådorna trots att man har en skylt på dörren...

Vet han inte att polisbristen är akut på många håll i landet och att t o m polisen råder folk att låsa dörrar och stärka upp säkerheten runt bostad, bilar etc?

Ironiskt nog sitter Alex själv bakom låst port och säkerhetsdörr på övre Östermalm och medan Sverige har genomgått stora förändringar de senaste åren fortsätter Alex Schulman att beskriva Sverige som om ingenting hade hänt.

Hittar ni andra exempel?
Citera
2018-10-03, 20:48
Medlem
Alex är härlig. Det är underhållning och inte politik. Eller.
Citera
2018-10-03, 20:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Busringningar och moppegäng, verkar som han lever kvar på 80-talet. Han kanske borde fråga mer sina överklasspolare varför de skaffar sk panic rooms än att klaga på landsortsbor.
Citera
2018-10-03, 21:11
Medlem
Studsbolls avatar
Lille Alex har fått chansen att publicera allsköns dynga tack vare sin far. Han har aldrig skrivit något vettigt, men nu när pk-ismen håller på att dö i samhället har han tappat greppet totalt.
Citera
2018-10-03, 21:14
Medlem
Han har blivit lika relevant som Filip och Fredrik.
Citera
2018-10-03, 21:16
Medlem
Schulman har alltid skrivit värdelös korkad smörja.

Om du inte tycker det längre, så innebär det nog bara att du vuxit upp, mognat en smula, så grattis, nu har en värld där du kan uppskatta sann kvalitet öppnats upp (baksidan är förstås att du även identifierar smörja som Schulmans texter).
Citera
2018-10-03, 21:20
Medlem
WGASs avatar
Aldrig tålt den där odugliga jäveln
Citera
2018-10-03, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Alex Schulman har varit skribent i många år och tidvis varit mycket uppskattad. Jag har dock fått känslan av att han kommit litet ur synk med tiden och verkligheten de senaste åren. Rätt eller fel?

I den här tråden tänkte jag vi kunde diskutera hans krönikor utifrån frågeställningen "Har Alex Schulman passerat bäst-före-datum som skribent?".

Jag börjar med ett exempel från en krönika som kom nu i veckan. Där häcklar han landsortsbor som vill bygga en meterhög mur runt sitt bostadsområde:

Vet han inte att polisbristen är akut på många håll i landet och att t o m polisen råder folk att låsa dörrar och stärka upp säkerheten runt bostad, bilar etc?

Ironiskt nog sitter Alex själv bakom låst port och säkerhetsdörr på övre Östermalm och medan Sverige har genomgått stora förändringar de senaste åren fortsätter Alex Schulman att beskriva Sverige som om ingenting hade hänt.

Hittar ni andra exempel?

Jag liknade honom tidigare vid en modern Marie Antoinette och det står jag fast vid. Lika pinsamt aningslös hånar han småfolket från sin privilegierade ställning. Det är inte speciellt vackert. Den här stolliga champagnevänstern som Schulman är en del av är verkligen vidrig. Deras ideologi tycks gå ut på total identitetspolitik utan att få några konsekvenser själv. Man är tydligen god om man förespråkar massor av invandring som drabbar andra medan man själv låser in sig i reservatet.

Och sedan har kräket mage att kasta skit på vanligt folk som vill ha lite lugn och ro. Nej, nej, bara Schulman själv ska få bo segregerat men ingen annan. Det är trots allt skillnad på folk och folk..
Citera
2018-10-03, 23:17
Medlem
moralhoras avatar
Han har hamnat i facket som de flesta nöjeskrönikörer/"journalister" hamnar i när de har åldrats ur den delen av tidningen och försöker gå över till andra fält; oftast försvinner de helt eller så blir de förvirrade klyschor såsom Virtanen (innan han blev MeToo:ad) och Lars Lindström. Utdaterade referenser och ett slags halvslabbigt hopkok av politiskt korrekta klyschor.

Dessa människor har ungefär lika djupa analyser som en vattenpöl format av ett sommarregn och lika bra som den metaforen.
Senast redigerad av moralhora 2018-10-03 kl. 23:40.
Citera
2018-10-03, 23:32
Medlem
Ja.
Citera
2018-10-04, 00:48
Medlem
Europes avatar
Jag köper inte att han inte alltid skulle ha skrivit smörja. Den som vill hävda motsatsen får länka till dessa ypperliga alster. Om det har skett en förändring, så är det nog i så fall att fler svenskar idag är mer i synk med verkligheten, än att Schulman skulle ha blivit det mindre.
Citera
2018-10-04, 02:41
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag köper inte att han inte alltid skulle ha skrivit smörja. Den som vill hävda motsatsen får länka till dessa ypperliga alster. Om det har skett en förändring, så är det nog i så fall att fler svenskar idag är mer i synk med verkligheten, än att Schulman skulle ha blivit det mindre.

Han har alltid skrivit smörja, bara det att smörja säljer bra på nöjesdelen.

Schulman - och andra i hans närvaro - försöker nu röra sig mot den mer samhällspolitiska arenan och där blir de som en fisk ur vattnet. Floppande tills de går mot en långsam död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in