Alex Schulman har varit skribent i många år och tidvis varit mycket uppskattad. Jag har dock fått känslan av att han kommit litet ur synk med tiden och verkligheten de senaste åren. Rätt eller fel?
I den här tråden tänkte jag vi kunde diskutera hans krönikor utifrån frågeställningen "Har Alex Schulman passerat bäst-före-datum som skribent?".
Jag börjar med ett exempel från en krönika som kom nu i veckan. Där häcklar han landsortsbor som vill bygga en meterhög mur runt sitt bostadsområde:
Citat:
Vad är det för levande helvete som pågår där utanför murarna? Äppelpallare? Jultidningsförsäljare? Jag menar inte att låta hånfull...
...
Området kan ju vara härjat av busringningar på dörrarna. Det kan man ju förstå att det skapar otrygghet, det ringer på dörren och så går man och öppnar och så är det ingen där. Kusligt och obehagligt. Det kan ju finnas ungdomar som pratar med höga röster, eller varvar moppen på gatorna. Eller såna där som delar ut direktreklam i brevlådorna trots att man har en skylt på dörren...
Vet han inte att polisbristen är akut på många håll i landet och att t o m polisen råder folk att låsa dörrar och stärka upp säkerheten runt bostad, bilar etc?
Ironiskt nog sitter Alex själv bakom låst port och säkerhetsdörr på övre Östermalm och medan Sverige har genomgått stora förändringar de senaste åren fortsätter Alex Schulman att beskriva Sverige som om ingenting hade hänt.
Hittar ni andra exempel?